Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19513
|
Sendt: 19-Marts-2011 kl. 10:10 |
Otto J skrev:
Skal højttalere til 3000,- ikke have en forstærker? |
Jo, til de sidste 1000 kr. Klaus
|
|
|
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 19-Marts-2011 kl. 10:14 |
Irenicus skrev:
Det vil selvfølgelig være smart med en SS receiver, hvis han alligevel skal opgradere et sted i fremtiden, MEN det lyder til at der er længe til.
SS'en er kun fordi der er indbygget D/A og så kan den bi-ampe
[QUOTE=Irenicus] Dertil er den ikke super kraftig, så den løber hurtigt tør for krafter, især med nogle effekthungrende B&W'ere. Du nævner at så kan man bi-ampe, men det er IMO lidt omsonst når de kører på samme strømforsyning. |
Den skal kun spille et kollegieværelse op. Der blev i første indlæg skrevet at spille højt ike var en prioritet. Bi-wire kan være en fordel, hvis effekktrinnene ikke er så stærke, specielt hvis udgangstrinnet ikke kan dræne strømforsyningen helt. Anyhow, så skal der kun bruges 2 kanalers lyd. Klaus
|
|
|
Irenicus
Guld medlem
Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
|
Sendt: 19-Marts-2011 kl. 10:35 |
KlausDM skrev:
Den skal kun spille et kollegieværelse op. Der blev i første indlæg skrevet at spille højt ike var en prioritet.
Bi-wire kan være en fordel, hvis effekktrinnene ikke er så stærke, specielt hvis udgangstrinnet ikke kan dræne strømforsyningen helt. Anyhow, så skal der kun bruges 2 kanalers lyd.
Klaus
|
Som du selv siger så skal der kun bruges 2 kanalers lyd, hvorfor en stereoforstærker vil være bedst IMO.
Mere effekt er ikke kun lig at kunne spille højere, men også at kunne spille med overskud og kontrol.
OP: Hvad skal de helt præcis bruges til? Overvejer lidt om et sæt gode hovedtelefoner + en AMP/DAC kombi ikke var vejen frem?
|
|
hks777
Bruger
Oprettet: 17-Marts-2011
Sted: sønderborg
Point: 61
|
Sendt: 19-Marts-2011 kl. 12:13 |
Irenicus skrev:
KlausDM skrev:
Den skal kun spille et kollegieværelse op. Der blev i første indlæg skrevet at spille højt ike var en prioritet.
Bi-wire kan være en fordel, hvis effekktrinnene ikke er så stærke, specielt hvis udgangstrinnet ikke kan dræne strømforsyningen helt. Anyhow, så skal der kun bruges 2 kanalers lyd.
Klaus
|
Som du selv siger så skal der kun bruges 2 kanalers lyd, hvorfor en stereoforstærker vil være bedst IMO.
Mere effekt er ikke kun lig at kunne spille højere, men også at kunne spille med overskud og kontrol.
OP: Hvad skal de helt præcis bruges til? Overvejer lidt om et sæt gode hovedtelefoner + en AMP/DAC kombi ikke var vejen frem? |
det skal bruges til at høre musik(med god lyd men ikke så højt) og en smule film(kun stereo). jeg har tænkt på et par hovedtelefoner men jeg er lidt "bange" for i min hørelse og at de hurtigt bliver lidt ubehagelige at have på
|
|
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 19-Marts-2011 kl. 12:24 |
Irenicus skrev:
Som du selv siger så skal der kun bruges 2 kanalers lyd, hvorfor en stereoforstærker vil være bedst IMO. |
Det er der ingen tvivl om. Men skal vi kigge lidt på budgettet og samtidig overveje indbygget D/A, så er en brugt SS ikke til at komme udenom. Klaus
|
|
|
Irenicus
Guld medlem
|
Sendt: 19-Marts-2011 kl. 12:52 |
< ="utf-8">
hks777 skrev:
det skal bruges til at høre musik(med god lyd men ikke så højt) og en smule film(kun stereo). jeg har tænkt på et par hovedtelefoner men jeg er lidt "bange" for i min hørelse og at de hurtigt bliver lidt ubehagelige at have på
|
Så længe du bruger fornuften, er der ingen grund til at være bange for hørelsen, mere end et par højttalere. Mht. komfort kommer det meget an på mærke om model. De store AKG modellen (K601/K701) kan jeg have på hele dagen uden problemer, da kopperne er kæmpe store og klæmme trykket er lavt. Grado til gengæld kan jeg ikke have på mere end 1 - 1 1/2 time inden ørene skal hvilke, samme med mine Stax. Det er meget individuelt hvad der er godt, både lyd men også komfort mæssigt. Med headphones vil du kunne få bedre lydkvalitet tonalt end med HT'er, dette er pga. bla. headphones ikke lider under dårlig rum akustik, samt at der er mindre komponenter, og derfor kan de være af højere kvalitet. Til gengæld vil du altid ofre på soundstage delen, altså denne fornemmelse af "scenen" musikerne spiller på. Mange åbne eller halv-åbne mister ikke nær så meget som lukkede, dog med Grado som undtagelse, da de absolut inden soundstage har, selvom de er helt og komplet åbne, til trods for dette har de til gengæld en fantastisk lyd.
KlausDM skrev:
Det er der ingen tvivl om.
Men skal vi kigge lidt på budgettet og samtidig overveje indbygget D/A, så er en brugt SS ikke til at komme udenom.
Klaus
|
Kan høre vi ikke er så langt fra hinanden. Men jeg vælger bare at prioritere anderledes :)
|
|
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 19-Marts-2011 kl. 12:57 |
Irenicus skrev:
Kan høre vi ikke er så langt fra hinanden. Men jeg vælger bare at prioritere anderledes :) |
Fandt lige Harman/Kardon 3490 til 2500 kr... http://sparshop.dk/audio-85/receivere-97/harman-kardon-200/harman-kardon-hk-3490-1887.html Klaus
|
|
|
Muffeh
Guld medlem
Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Point: 1040
|
Sendt: 19-Marts-2011 kl. 13:14 |
Irenicus - Det helt iorden, håber det hjalp med lidt søvn :P
|
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
|
Irenicus
Guld medlem
|
Sendt: 19-Marts-2011 kl. 13:46 |
< ="utf-8">
KlausDM skrev:
Fandt lige Harman/Kardon 3490 til 2500 kr... http://sparshop.dk/audio-85/receivere-97/harman-kardon-200/harman-kardon-hk-3490-1887.html
Klaus
|
Så er alles kriterier vist opfyldte!
Muffeh skrev:
Irenicus - Det helt iorden, håber det hjalp med lidt søvn :P
|
Det gjorde det tydeligvis :D
|
|
mfhansen82
Super bruger
Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Point: 460
|
Sendt: 19-Marts-2011 kl. 14:13 |
Jeg vil også mene at 2/3 på forstærker og den sidste 1/3 på højttalere er lidt underdimensioneret ift. højttalere. Jeg ville som minimum sige 50/50. Helst gerne bruge lidt flere penge på højttalere, af den simple grund at et par gode højttalere som regel følger en noget længere end en receiver.
Min kærestes far bruger stadig et par kasser som fronter, han købte da jeg var 8 år ca. Så kan man selv regne ud hvor gamle de er. Tror ikke hans Yamaha er lige så gammel.
|
Mvh Michael Hansen
Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS ------------------------ Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
|
|
hks777
Bruger
Oprettet: 17-Marts-2011
Sted: sønderborg
Point: 61
|
Sendt: 19-Marts-2011 kl. 17:06 |
KlausDM skrev:
Irenicus skrev:
Kan høre vi ikke er så langt fra hinanden. Men jeg vælger bare at prioritere anderledes :) |
Fandt lige Harman/Kardon 3490 til 2500 kr... http://sparshop.dk/audio-85/receivere-97/harman-kardon-200/harman-kardon-hk-3490-1887.html
Klaus
|
det virker som en ret god forstærker har du nogle forslag til højtalere som passer godt til den ?
|
|
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 19-Marts-2011 kl. 22:19 |
hks777 skrev:
har du nogle forslag til højtalere som passer godt til den ?
|
De nævnte brugte B&W. Klaus
|
|
|