recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hi-fi og populært musik, spild af penge og tid?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hi-fi og populært musik, spild af penge og tid?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3999
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2024 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 
For at oversætte dit kunst hoved teknik, er det et dummy head ja. 

Ja, kunsthovedteknik det hedder det på dansk.

https://vbn.aau.dk/da/publications/binaural-h%C3%B8relse-og-kunsthovedteknik


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 
Men med rette opsat musikere og rette opsat mikrofoner i forhold til rummet det indspilles i, så har du rummet med i musikken og med til at give den binaurale effekt. 

Okay, du kalder det binaural, det er nok bare det jeg kalder et godt produceret stereomix. Dem findes der masser af.
Og ja, rummet det bliver afspillet i har masser af indflydelse.

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 
Prøv det nu bare siger jeg. Du vil blive overrasket. Hvor meget mere en bare front sound stage der i musik


Altså, det er ikke noget nyt for mig, med rummelige, 3D optagelser, hverken i hovedtelefon, eller gengivet via højttalere.



Klaus
så du skriver du har aldrig hørt til almindelig okay eller godt produceret musik, og har fået rumklang osv over dit hovdet eller bag ved, og eller i front stage dele at et instrument spille under højtaler højde niveau, og sang stemmer er over højtaler højde niveau? Du gå klip at meget så
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2024 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Altså, det er ikke noget nyt for mig, med rummelige, 3D optagelser, hverken i hovedtelefon, eller gengivet via højttalere.

så du skriver du har aldrig hørt til almindelig okay eller godt produceret musik, og har fået rumklang osv over dit hovdet eller bag ved, og eller i front stage dele at et instrument spille under højtaler højde niveau, og sang stemmer er over højtaler højde niveau?

Nej, jeg skriver netop at det ikke er nyt for mig.
Jeg kalder det bare for velproduceret stereo.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2024 kl. 17:56
En korrekt sound stage har alle os der har haft stereo anlæg siden “ruder konge var knægt”, gjort alt for at reproducere. Og når det er lykkedes, fik man den allerbedste musikoplevelse tæt på originalen.

Jeg kan huske vi gik meget op i at kunne placere instrumenterne foran os, og ikke mindst fornemme sangeren / sangerinden stå en halv til en hel meter foran orkesteret.



Redigeret af Munch - 22-Juli-2024 kl. 23:55
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3999
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2024 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Altså, det er ikke noget nyt for mig, med rummelige, 3D optagelser, hverken i hovedtelefon, eller gengivet via højttalere.

så du skriver du har aldrig hørt til almindelig okay eller godt produceret musik, og har fået rumklang osv over dit hovdet eller bag ved, og eller i front stage dele at et instrument spille under højtaler højde niveau, og sang stemmer er over højtaler højde niveau?


Nej, jeg skriver netop at det ikke er nyt for mig.
Jeg kalder det bare for velproduceret stereo.


Klaus
godt. Så men det er faktisk binaurale effekt, man oplever. Både brugt som term både fra Paul fra ps Audio, Grimani, osv.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4440
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2024 kl. 10:39
T-Duck: Du blander tingene sammen.

Binaural lyd er en bestemt måde at optage på (og lavet til gengivelse gennem specielle headphones - ikke klassisk stereo setup). 

Placering af akustikpaneler er optimering af lyden i dit lytterum. Her er der mange religioner og Grimani er fortaler for en assymmetrisk strategi. Noget han er meget alene om. 

Du har ret i, at et optimeret rum med de rette akustikpaneler de retter steder tillader bedre '3D lyd'. Men det har ikke noget med binaural lyd at gøre.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3999
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2024 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

T-Duck: Du blander tingene sammen.

Binaural lyd er en bestemt måde at optage på (og lavet til gengivelse gennem specielle headphones - ikke klassisk stereo setup). 

Placering af akustikpaneler er optimering af lyden i dit lytterum. Her er der mange religioner og Grimani er fortaler for en assymmetrisk strategi. Noget han er meget alene om. 

Du har ret i, at et optimeret rum med de rette akustikpaneler de retter steder tillader bedre '3D lyd'. Men det har ikke noget med binaural lyd at gøre.
derfor jeg også kun siger binaural effekt.

Ja han er ret alene om det. Men en mand der er daværende chef hos THX, skaber af Dolby Digital EX må jo vide ret meget om det
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2024 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

derfor jeg også kun siger binaural effekt. 

Nej, det gjorde du ikke, du skrev:

“Men Potter man har ikke hørt et fedt sound stage før man har binariale lyd, med rum klang små effekter i musikken osv. I rummet“ 


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3999
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2024 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

derfor jeg også kun siger binaural effekt. 

Nej, det gjorde du ikke, du skrev:

<span style="-webkit-text-size-adjust: auto; : rgb254, 254, 254;">“Men Potter man har ikke hørt et fedt sound stage før man har binariale lyd, med rum klang små effekter i musikken osv. I rummet“</span> 


Klaus
og du kan også flueknepper videre.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4440
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2024 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

T-Duck: Du blander tingene sammen.

Binaural lyd er en bestemt måde at optage på (og lavet til gengivelse gennem specielle headphones - ikke klassisk stereo setup). 

Placering af akustikpaneler er optimering af lyden i dit lytterum. Her er der mange religioner og Grimani er fortaler for en assymmetrisk strategi. Noget han er meget alene om. 

Du har ret i, at et optimeret rum med de rette akustikpaneler de retter steder tillader bedre '3D lyd'. Men det har ikke noget med binaural lyd at gøre.
derfor jeg også kun siger binaural effekt.

Ja han er ret alene om det. Men en mand der er daværende chef hos THX, skaber af Dolby Digital EX må jo vide ret meget om det
Der er mange veje til Rom hvad angår akustik. Alle prof'er har deres egen lille twist som giver dem noget unikt som får dem til at skille sig ud. Og mange af dem ender med et fantastisk resultat - også selvom de placerer akustikpaneler symmetrisk. (Grimani siger selv, at assumetrisk ikke altid er bedst og at det ikke skal ses som den endegyldige sandhed). 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3999
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2024 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

T-Duck: Du blander tingene sammen.

Binaural lyd er en bestemt måde at optage på (og lavet til gengivelse gennem specielle headphones - ikke klassisk stereo setup). 

Placering af akustikpaneler er optimering af lyden i dit lytterum. Her er der mange religioner og Grimani er fortaler for en assymmetrisk strategi. Noget han er meget alene om. 

Du har ret i, at et optimeret rum med de rette akustikpaneler de retter steder tillader bedre '3D lyd'. Men det har ikke noget med binaural lyd at gøre.
derfor jeg også kun siger binaural effekt.

Ja han er ret alene om det. Men en mand der er daværende chef hos THX, skaber af Dolby Digital EX må jo vide ret meget om det

Der er mange veje til Rom hvad angår akustik. Alle prof'er har deres egen lille twist som giver dem noget unikt som får dem til at skille sig ud. Og mange af dem ender med et fantastisk resultat - også selvom de placerer akustikpaneler symmetrisk. (Grimani siger selv, at assumetrisk ikke altid er bedst og at det ikke skal ses som den endegyldige sandhed). 
det er også rigtigt. For ikke alle rum er ens ja
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Online
Point: 1396
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2024 kl. 15:23
Og elektrostathøjttalere er stadig forholdsvis ligeglade med din rum-optimering!

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3999
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2024 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Og elektrostathøjttalere er stadig forholdsvis ligeglade med din rum-optimering!

det er noget sludder du kommer med. Det skal bare behandles ud fra hvordan de ter sig. For der skal stadig kontrol over refleksionerne
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu