|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
|
Hej Ronnio
Der skulle nok have stået "for 16:9 og widescreen programmer". /Lars |
||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||
![]() |
||
panafreak ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 160 |
![]() |
|
Ok tak for indlægende, men ingen af jer har svaret mig på hvorfor at mit fjernsyn kun går automatisk i "wide" når jeg afspiller på min Panasonic??? Jeg syntes at det er mærkeligt
|
||
![]() |
||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
![]() |
|
Send disken til mig (eller bare .IFO filerne fra VIDEO_TS biblioteket), så skal jeg fortælle dig om optagelsen er registreret som værende 16:9 format.
Hvis ikke (og hvis du har en DVD-brænder i din PC og du kan finde ud af at benytte den til at brænde DVD-kopier), så kan du følge min opskrift på denne side for at få "indlagt" et 16:9 flag på disken. |
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
![]() |
||
panafreak ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 160 |
![]() |
|
Hej igen, Nu har jeg prøvet at kopiere 2 stk. af rejseholdet over på dvd-r i real time, og det hjalp heller ikke. Tværtimod så afspiler den heller ikke i "wide" fra min panasonic afspiller når jeg har optaget i real time??? er der nogen der forstår sig på dette, eller er det fordi dvd-r mediet er meget begrænset?? P.S jeg vidste der var en grund til at jeg køber de rigig fede film, de er i Anamorphic wide og Dolby digital 5.1 og de virker hver gang. |
||
![]() |
||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
![]() |
|
DVD-Video kan ikke håndtere, at en titel skifter aspect ratio midt i titlen.
Og da DR ikke giver et sekund eller to mellem skiftet 4:3 -> 16:9 (og tilbage igen), så er du udsat for, at det sted, hvor din afspiller rent faktisk skifter optagelsen til at være i 16:9 ikke er i starten, men er et sekund eller to efter skiftet sker. Her kan DR lære lidt af Sky - de har altid et sekund med sort, hvor aspect ratio skifter, hvilket giver diverse recordere tid til at reagere på det. Men er du sikker på, at du har optaget det ned på HDD i 16:9 format? Har du optaget det fra satellit eller kabel-TV box med SCART stik? Og har du brugt TV SCART udgangen (de fleste har kun 16:9 flag på TV udgangen). Min løsning er, at man optager alting i 4:3 format (dvs. man sørger for, at der ikke er 16:9 optagelser på maskinen, dvs. det optages i anamorphic widescreen, men uden 16:9 flag), men at man så efterfølgende på PC redigerer i de færdige .IFO filer som beskrevet i linket ovenfor. På den måde kan man få hele optagelsen i én titel, og den kan være i korrekt 16:9 format på den endelige skive. Det er sådan jeg har optaget Krøniken, Ørnen og Rejseholdet (rent faktisk har jeg gjort det mere avanceret end dette, men i princippet på samme måde). |
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
![]() |
||
![]() |
|
Hej Keld, Tak for dit avancerede svar. Ja jeg er sikker på at det er i 16:9 format på harddisken, det går ihvertfald automatisk i "wide" når jeg afspiller fra harddisken. Det er optaget fra antennesignalet og jeg bruger tv scart udgangen. Jeg har idag prøvet at optage noget fra satellit som skulle være 16:9 format men mit tv går ikke i "wide" funktion når det er fra satellit, hverken fra sat boxen eller optagelsen og alt er forbundet via scart kabler, men billedet står til gengæld væsentligt bedre fra satellit.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Hvis den er optaget fra antenne-stikket, så er det ikke 16:9 format, men derimod "Zoom" mode (et 4:3 billede, der forstørres op så det fylder hele skærmen).
DR (og alle andre TV stationer) sender kun i ægte 16:9 format på digitale modtagere (satellit eller Kabel-TV via Selector). Så problemet er ganske enkelt, at det ikke er 16:9 format. Grunden til, at dit fjernsyn automatisk zoomer ind på billedet således at det fylder det hele er, at DR sender et signal i linie 23 (udenfor det synlige område, men indenfor det område en DVD recorder optager), der får dit fjernsyn til at skifte til Zoom mode. Så først og fremmest skal du sørge for, at du rent faktisk optager i 16:9 format. Det gør du ved at indstille din satellit-modtager til, at du har et 16:9 fjernsyn, og derefter at koble din satellit-modtagers TV udgang til din recorders L1 indgang (du kan som sagt næppe bruge VCR-udgangen, da meget få satellit-modtagere rent faktisk sender 16:9 signal ud på VCR-udgangen). Grunden til, at dit TV ikke går i Wide (zoom) mode fra satellit er, at på satellit sender DR i ægte 16:9 format, og din satellit-modtager klemmer så billedet sammen til et 4:3 billede for at være kompatibel med 4:3 fjernsyn, og derfor er der ikke nogen information i linie 23 omkring Zoom. Sørg først for, at du fra satellit modtager et signal, der er i anamorfisk 16:9 format (de skal være lidt lange i hovederne), og prøv så at koble det til med SCART fra satellit-modtager (TV-udgang) til recorder (L1). Det er lidt af en videnskab alt det her, men med korrekt opsætning, så kan det lade sig gøre at lave perfekte 16:9 anamorfiske DVD-optagelser... |
||
Keld R. Hansen
||
![]() |
||
![]() |
|
Hej igen heartware, Jeg har nu forbundet det som du har beskrevet, og jeg prøvede at optage 16:9 format i high speed copy (bare nogle små korte klip)......og det virker Har jeg også ret i at scart stikkene skal være fuldt monteret? (det virkede ihvertfald først derefter). Anyway, du skal have tak for hjælpen indtil videre, men så lærte jeg også noget nyt idag, jeg troede da at 16:9 format er 16:9 format og så er det det
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg ved ikke, hvorfor det ikke virker i RealTime kopiering (måske samme problem som jeg observerede og beskrev i min test af DVR-3100).
|
||
Keld R. Hansen
||
![]() |
||
Vendel ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-April-2004 Status: Offline Point: 423 |
![]() |
|
Hej
Jeg har et problem lidt som det ovenfor. Altså når jeg optaget fra sat direkte til DVD(DVD-RW) bliver 16:9 vist som 4:3, det samme hvis hvis der kopier fra HD til DVD i realtime, mens det godt nok bliver vist som 16:9 ved highspeed kopiering fra HD til DVD. Sat, Pioneer 720 er sat til RGB, TV´et til orginal(auto), og det hele er forbundet med scartkabel(Thansens). Er der noget der skal ændres i opsætning for at få det optaget 16:9 på DVD´en? |
||
PV
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Optag på HDD i 16:9 på den korrekte kvalitet fra starten.
Så kan du HighSpeed kopiere, og 16:9 fungerer uden problemer. Jeg har ikke selv prøvet at optaget 16:9 direkte på DVD (optager altid først på HDD), så jeg kan ikke sige, hvordan det virker. Hvis du af en eller anden grund SKAL lave en RealTime konvertering, så prøv at lave den først til en DVD-RW i VR-mode, som du så HighSpeed kopierer tilbage til HDD og derefter HighSpeed kopierer ud på DVD-Video disk. |
||
Keld R. Hansen
||
![]() |
||
Vendel ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-April-2004 Status: Offline Point: 423 |
![]() |
|
Takker, så vil jeg bare forsætte med at optage på HD først, og så gå vidre derfra.
|
||
PV
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |