recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hjemme-bio-bio-graf ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hjemme-bio-bio-graf ?

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: hjemme-bio-bio-graf ?
    Sendt: 06-Maj-2021 kl. 18:51
Hvornår har man en "hjemme biograf" ?
Hvornår skal man gå i biografen ?

Trigget lidt af de mange indlæg omhandlende en "hjemmebiograf" med en 55" skærm og en receiver fra Hifiklubben.... Ermm
Og - biografernes "krampagtige" fastholden i en, efterhånden, svunden tid.... Stern Smile 

Mit ordsprog er: "alt under 100" er køkken-Tv" - "et rum har 8 hjørner" - "hvis dit anlæg kan klare sig med en fase (230V/10A) er det køkkenradio" - osv. Wink

Altså - hvad er definitionen på en hjemmebiograf? - og/eller hvornår har man den ultimative biograf-oplevelse ? Nuke Cool

Bond Cool

Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2021 kl. 19:10
jeg vil ikke sætte en grænse ved størrelsen. Jeg mener dog at man skal have et lærred og projektor, for hvem går i biografen for at kigge på et tv?

Jeg bruger ikke mit eget udstyr mere. Det fænger ikke rigtigt. Jeg startede med en billig projektor fra hifi klubben og et lille (68”) lærred, da jeg ikke havde plads til mere. Sammenlignet med det 32” tv jeg havde på daværende tidspunkt, virkede de 68” enormt. Senere fik jeg en bedre projekter, og da vi flyttede i hus et lidt større lærred (80”). Det var også fint i starten, men som jeg fik set flere og flere film og serier, begyndte det at kede mig. Der skulle simpelthen mere til for at imponere. “Wow”-faktoren var væk. Jeg har ikke brugt det i flere år, og klarer mig fint med et 65” tv. (Selv om mit næste måske skal være en smule større...).  Jeg kan godt lide det nemme ved at man altid kan bruge det, og ikke skal tage hensyn til at det helst skal være helt mørkt før det er optimalt. 
Ja, jeg ved at man kan bruge div. former for mørklægning, men da det befinder sig i stuen vil jeg helst undgå den slags. 
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2021 kl. 19:28
Puh, jeg håber ikke, at jeg bliver træt af det lige med det samme, da jeg lige har investeret over 5.000 kr. i mørklægningsgardiner - dog incl. soveværelse.

Ellers er mit system, der vel holder sig inden for almindelig fase 230 volt mv., udmærket til mit brug og omfatter en billig Optoma Full-HD projektor med et 92" lærred, samt en 9 kanals surroundreceiver forspændt en stereoforstærker med Pass-through og en mindre 4 kanals forstærker til højdehøjttalere for og bag. Min stue er ikke til atmos grundet skråt loft til kip. Dertil 4K Blu-Ray afspillere.

I øjeblikket - jeg afventer stadig opsætning af mørklægningsgardiner - ser jeg dog blot film på 55" OLED.

Mvh. Jørgensen
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2021 kl. 20:00
Der er hvis nok ingen officiel grænse. Men der er jo kommet termen stuebio som er til de mindre kvadratmeter end en dedikeret hjemmebio med projekter og 7.1.4 surround.

Der er flere helt store kommercielle biografer i udlandet, der får sat samsung micro led skærme op, i stedet for lærred og projekter.

Redigeret af T-Duck - 06-Maj-2021 kl. 20:02
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2021 kl. 20:02
hvis du kigger på hvad en instruktør ville mene, så er det bare at der er et billede - ikke størrelse bestemt og så nogle højttaler omkring dog minium 5.1, så er tale om en biograf.
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2021 kl. 20:11
Tænker at man kan tale stue biograf og dedikeret biograf
Krav ville jeg tænke er et setup med minimum 4 kanaler så der er front og Surround kanaler. Og en skærm af en art.

Skulle man være lidt mere i detalje ville næste krav være mørklagt rum som næste punkt

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2021 kl. 20:16
Der er intet størrelseskrav eller lærredkrav for at det er en biograf.
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2021 kl. 06:15
Jeg har en sådan "stue bio" som absolut ikke kan måle sig med de dedikerede hjemmebiografer som der er blevet vist herinde på siderne. Men jeg syntes ikke mit tv er en del af min bio, her er det bio oplevelse når jeg mørklægger stuen og køre lærredet ned. Hos os har vi indrettet stuen efter lyd og billede, både malet væggene mørke og skjult lærredet og lavet tiltag for at optimere lyden. Men biograf bliver det aldrig...

Frank
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2021 kl. 07:39
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Hvornår har man en "hjemme biograf" ?
Hvornår skal man gå i biografen ?

Trigget lidt af de mange indlæg omhandlende en "hjemmebiograf" med en 55" skærm og en receiver fra Hifiklubben.... Ermm
Og - biografernes "krampagtige" fastholden i en, efterhånden, svunden tid.... Stern Smile 

Mit ordsprog er: "alt under 100" er køkken-Tv" - "et rum har 8 hjørner" - "hvis dit anlæg kan klare sig med en fase (230V/10A) er det køkkenradio" - osv. Wink

Altså - hvad er definitionen på en hjemmebiograf? - og/eller hvornår har man den ultimative biograf-oplevelse ? Nuke Cool

Bond Cool

Det handler vel netop om det sidste. Biograf-oplevelse.
For nogen er det en skærm, en soundbar og en film. For andre er det et 150" lærred i et dedikeret rum med biostole, popcorn maskine og monster surround.

Tænker at jeg godt kunne have en ultimativ film oplevelse i en "skrabet" bio. Det er lidt svære at have den ultimative biograf oplevelse med en skod film uanset hvor mange millioner der var stoppet i udstyr.

Altså - konklusion. Hjemmebiograf er et flydende begreb Wink 
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2021 kl. 08:41
Det handler vel om indlevelse.... hvor autentisk er det lige at se en film på et Tv 50"-60" ?

Billedet skal vel "omslutte" seeren, ligesom lyden skal omslutte seeren/publikum ? - og hvad lyden angår, skal et pistolskud altså lyde som et pistolskud, et tordenvejr som et tordenvejr, osv.- hvilket der skal en vis kraft til at gengive - det kan en middelmådig receiver altså ikke... Wink 

Bond Cool

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2021 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Det handler vel om indlevelse.... hvor autentisk er det lige at se en film på et Tv 50"-60" ?

Billedet skal vel "omslutte" seeren, ligesom lyden skal omslutte seeren/publikum ? - og hvad lyden angår, skal et pistolskud altså lyde som et pistolskud, et tordenvejr som et tordenvejr, osv.- hvilket der skal en vis kraft til at gengive - det kan en middelmådig receiver altså ikke... Wink 

Bond Cool

det noget være sludder. Selvfølgelig jo større rum man har, jo kraftigere system skal man have til at flytte luften hen til lytterne. Men almindelig stue med middelmådig receiver kan man godt få en lige så god, hvis ikke bedre lyd end i en almindelig biograf. Så længe højtalerne kan levere et godt lydtryk

Redigeret af T-Duck - 07-Maj-2021 kl. 09:21
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2021 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Det handler vel om indlevelse.... hvor autentisk er det lige at se en film på et Tv 50"-60" ?

Billedet skal vel "omslutte" seeren, ligesom lyden skal omslutte seeren/publikum ? - og hvad lyden angår, skal et pistolskud altså lyde som et pistolskud, et tordenvejr som et tordenvejr, osv.- hvilket der skal en vis kraft til at gengive - det kan en middelmådig receiver altså ikke... 

Bond 


Hvad angår autenticitet og indlevelse, var der ikke meget af begge de få gange jeg har været i biografen de sidste 20 år. Jeg bliver forstyrret at folk der taler, larmer med deres slik, chips og lign. og bruger deres telefoner. Så ser jeg langt hellere filmen hjemme, selv om det kun er på 65" tv.


Redigeret af kaizer - 07-Maj-2021 kl. 09:20
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu