|
hjemme-bio-bio-graf ? |
Besvar ![]() |
Side <12345 7> |
Forfatter | |||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Min personlige holdning er at det er når man har lige så stor udfyldelse af synsfeltet som i biografen til samme indlevelse, altså at billedet gerne kan fylde mindst 40 grader i synsfeltet - og lydkvaliteten også kan hamle op med (eller slå) den i biografen. Jævnfør signatur, så betragter jeg således selv det jeg har i stuen som en hjemmebiograf, mens jeg trods surroundsetup og 65 tommer OLED i soveværelset betragter det som et TV-setup der på ingen måde matcher en biograf i hverken størrelse eller lyd. Redigeret af TBC1 - 07-Maj-2021 kl. 22:30 |
|||
PC:9800X3D,RTX 5090 OC,32GB DDR5@6K-CL30,48" LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K |
|||
![]() |
|||
bbond ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 410 |
||
Da jeg var ung, var der kun en mulighed for at se film - Biografen ....
Hjemme - 1 Tv kanal (+ svensk Tv, eller Tysk Tv alt efter beliggenhed) I dag kan man tilgå (næsten) alle de film man ønsker - billede størrelse og lyd, i den kvalitet man ønsker - alt dette hjemme på matriklen... ![]() Altså, man behøver ikke at gå i Biografen for at se en film, med mindre man absolut skal være en af de første til en Præmiere ..... Biografen (altså den uden for hjemmet) er vel mere blevet en del af en "total-oplevelse" - lidt lige som Teateret eller en fodboldkamp hvor man tager konen, kæresten eller vennerne med ud at spise, drikke en øl, før eller efter (eller både og) filmen.... ? Bond ![]() |
|||
![]() |
|||
jacobe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
||
Sig mig, er du ved at lave research til noget?
|
|||
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|||
![]() |
|||
philips8804 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 08-Maj-2021 Status: Offline Point: 4 |
||
Jeg betragter mit Quest 2 VR headset som min hjemmebio. Skærmen fylder hele dit synsfeltet, og kan justeres i størrelse helt efter eget ønske, og lyden er lige så god som mine bedste høretelefonen tillader. 3d film er ligeledes fantastiske på så stort "et lærred".
|
|||
![]() |
|||
KevinL ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-August-2014 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 364 |
||
Jeg har den seneste tid smidt (for mig) rigtigt mange penge I min stue-bio, og jeg synes at jeg får en bedre oplevelse hjemme end jeg går i biografen.
Men for mig er der mere i det end lyd og billede, jeg føler mig afsindig meget irriteret af andres snakken og raslen med slikposer og skidt. Jeg synes selv at hele mit setup er ret godt optimeret af en stue-bio at være.
|
|||
![]() |
|||
jake51 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Online Point: 6292 |
||
Nu vi er ved irritationsmomenter i biografen...
Forbandet være ny teknologi ![]() Damen til højre for mig havde et smart watch, der lyste op ved hver bevægelse
|
|||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
||
Der findes jo nogle standarder for, hvad en biograf skal opfylde. (THX, SMPTE, Dolby og sikkert andre).
Hvis du ønsker en objektiv definition, vil det være smart at starte dér. Af dem jeg lige kan huske: - Bredden på billedet skal være siddeafstand/1,26 (2.35:1 format) (Her er der også præference indblandet) - Dit system skal kunne gengive 105db peak fra hver højttaler uden forvrængning (115db på subs) - Højttalere skal sidde indenfor de godkendte vinkel-intervaller - Ingen "trælse" reflektioner fra højttalerne som tager fokus fra hvordan lyden er tiltænkt Der er mange flere... Men i min optik, så snart man begynder at gå på kompromis med ovenstående, fordi det ikke passer ind i stuen, så er man allerede væk fra biografdefinitionen.
|
|||
![]() |
|||
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Online Point: 5001 |
||
Som også gælder for hjemme-biografer? - Næppe.
|
|||
![]() |
|||
HenrikN ![]() Bruger ![]() Oprettet: 22-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 159 |
||
IMAX kan stadig noget…. Men det er kun Århus og KBH der har det. Så jeg tager stadig i biografen engang imellem….
|
|||
Mvh
Henrik Nielsen |
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
||
Hjælp mig lige med at forstå din kommentar og hvad hensigten er.. Og hvordan du tolker mit indlæg? Som jeg prøvede at skrive, så er definitionen af en hjemmebiograf jo primært subjektiv. Nogle definerer det som et TV med en soundbar og andre ser en hjemmebiograf som et dedikeret rum hvor alt er optimeret. Så hvis man ønsker en form for objektivitet når man vurderer en hjemmebiograf, så er der da god mening i at bruge de definitioner som man rent faktisk kender fra en biograf. Men du lyder uenig? Hvilke af de ting jeg nævnte er du uenig i også gælder for en hjemmebiograf?
|
|||
![]() |
|||
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Online Point: 5001 |
||
Du mener en hjemmebiograf skal opfylde samme kriterier som en prof. biograf, og det mener jeg ikke den skal for at kunne kaldes en “hjemme”-biograf.
|
|||
![]() |
|||
||
Hvilke kriterier ville du så foreslå?
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |