recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hjemme-bio-bio-graf ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hjemme-bio-bio-graf ?

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2021 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Altså - hvad er definitionen på en hjemmebiograf? - og/eller hvornår har man den ultimative biograf-oplevelse ? Nuke Cool

Min personlige holdning er at det er når man har lige så stor udfyldelse af synsfeltet som i biografen til samme indlevelse, altså at billedet gerne kan fylde mindst 40 grader i synsfeltet - og lydkvaliteten også kan hamle op med (eller slå) den i biografen.

Jævnfør signatur, så betragter jeg således selv det jeg har i stuen som en hjemmebiograf, mens jeg trods surroundsetup og 65 tommer OLED i soveværelset betragter det som et TV-setup der på ingen måde matcher en biograf i hverken størrelse eller lyd.

Redigeret af TBC1 - 07-Maj-2021 kl. 22:30
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2021 kl. 13:14
Da jeg var ung, var der kun en mulighed for at se film - Biografen ....
Hjemme - 1 Tv kanal (+ svensk Tv, eller Tysk Tv alt efter beliggenhed)

I dag kan man tilgå (næsten) alle de film man ønsker - billede størrelse og lyd, i den kvalitet man ønsker - alt dette hjemme på matriklen... Wink

Altså, man behøver ikke at gå i Biografen for at se en film, med mindre man absolut skal være en af de første til en Præmiere .....

Biografen (altså den uden for hjemmet) er vel mere blevet en del af en "total-oplevelse" - lidt lige som Teateret eller en fodboldkamp hvor man tager konen, kæresten eller vennerne med ud at spise, drikke en øl, før eller efter (eller både og) filmen.... ?

Bond Cool

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2021 kl. 15:16
Sig mig, er du ved at lave research til noget?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
philips8804 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Maj-2021
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér philips8804 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2021 kl. 20:33
Jeg betragter mit Quest 2 VR headset som min hjemmebio. Skærmen fylder hele dit synsfeltet, og kan justeres i størrelse helt efter eget ønske, og lyden er lige så god som mine bedste høretelefonen tillader. 3d film er ligeledes fantastiske på så stort "et lærred". 
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2021 kl. 11:53
Jeg har den seneste tid smidt (for mig) rigtigt mange penge I min stue-bio, og jeg synes at jeg får en bedre oplevelse hjemme end jeg går i biografen.

Men for mig er der mere i det end lyd og billede, jeg føler mig afsindig meget irriteret af andres snakken og raslen med slikposer og skidt.

Jeg synes selv at hele mit setup er ret godt optimeret af en stue-bio at være.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2021 kl. 12:44
Nu vi er ved irritationsmomenter i biografen...
Forbandet være ny teknologi Angry
Damen til højre for mig havde et smart watch, der lyste op ved hver bevægelse
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2021 kl. 20:58
Der findes jo nogle standarder for, hvad en biograf skal opfylde. (THX, SMPTE, Dolby og sikkert andre).

Hvis du ønsker en objektiv definition, vil det være smart at starte dér. Af dem jeg lige kan huske:

 - Bredden på billedet skal være siddeafstand/1,26 (2.35:1 format) (Her er der også præference indblandet)
 - Dit system skal kunne gengive 105db peak fra hver højttaler uden forvrængning (115db på subs)
 - Højttalere skal sidde indenfor de godkendte vinkel-intervaller
 - Ingen "trælse" reflektioner fra højttalerne som tager fokus fra hvordan lyden er tiltænkt

Der er mange flere... Men i min optik, så snart man begynder at gå på kompromis med ovenstående, fordi det ikke passer ind i stuen, så er man allerede væk fra biografdefinitionen.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2021 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der findes jo nogle standarder for, hvad en biograf skal opfylde. (THX, SMPTE, Dolby og sikkert andre).

Som også gælder for hjemme-biografer? - Næppe.
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2021 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Da jeg var ung, var der kun en mulighed for at se film - Biografen ....
Hjemme - 1 Tv kanal (+ svensk Tv, eller Tysk Tv alt efter beliggenhed)

I dag kan man tilgå (næsten) alle de film man ønsker - billede størrelse og lyd, i den kvalitet man ønsker - alt dette hjemme på matriklen... Wink

Altså, man behøver ikke at gå i Biografen for at se en film, med mindre man absolut skal være en af de første til en Præmiere .....

Biografen (altså den uden for hjemmet) er vel mere blevet en del af en "total-oplevelse" - lidt lige som Teateret eller en fodboldkamp hvor man tager konen, kæresten eller vennerne med ud at spise, drikke en øl, før eller efter (eller både og) filmen.... ?

Bond Cool


IMAX kan stadig noget…. Men det er kun Århus og KBH der har det. Så jeg tager stadig i biografen engang imellem…. 
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2021 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der findes jo nogle standarder for, hvad en biograf skal opfylde. (THX, SMPTE, Dolby og sikkert andre).

Som også gælder for hjemme-biografer? - Næppe.
Hjælp mig lige med at forstå din kommentar og hvad hensigten er.. Og hvordan du tolker mit indlæg?

Som jeg prøvede at skrive, så er definitionen af en hjemmebiograf jo primært subjektiv. Nogle definerer det som et TV med en soundbar og andre ser en hjemmebiograf som et dedikeret rum hvor alt er optimeret. 

Så hvis man ønsker en form for objektivitet når man vurderer en hjemmebiograf, så er der da god mening i at bruge de definitioner som man rent faktisk kender fra en biograf.

Men du lyder uenig? Hvilke af de ting jeg nævnte er du uenig i også gælder for en hjemmebiograf?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2021 kl. 00:16
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der findes jo nogle standarder for, hvad en biograf skal opfylde. (THX, SMPTE, Dolby og sikkert andre).

Som også gælder for hjemme-biografer? - Næppe.
Hjælp mig lige med at forstå din kommentar og hvad hensigten er.. Og hvordan du tolker mit indlæg?

Som jeg prøvede at skrive, så er definitionen af en hjemmebiograf jo primært subjektiv. Nogle definerer det som et TV med en soundbar og andre ser en hjemmebiograf som et dedikeret rum hvor alt er optimeret. 

Så hvis man ønsker en form for objektivitet når man vurderer en hjemmebiograf, så er der da god mening i at bruge de definitioner som man rent faktisk kender fra en biograf.

Men du lyder uenig? Hvilke af de ting jeg nævnte er du uenig i også gælder for en hjemmebiograf?
Du mener en hjemmebiograf skal opfylde samme kriterier som en prof. biograf, og det mener jeg ikke den skal for at kunne kaldes en “hjemme”-biograf. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2021 kl. 07:15
Hvilke kriterier ville du så foreslå?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu