recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hjemme-bio-bio-graf ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hjemme-bio-bio-graf ?

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2021 kl. 19:29
Såkaldt referenceniveau er vanvittigt højt... så kommer naboerne og serverer klaps
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2021 kl. 11:42
I min optik er en hjemme-biograf et rum hvor der er gjort tilpas meget ud af det til at man får fornemmelsen af at være i en biograf. 
At overholde krav fra THX atmos eller noget 3. Er for mig ikke et krav.

En stue-bio vil jeg mene som er en stue der kan mørklægges, har dedikeret 5.1 eller større setup. Afstanden til skærmen bør være tæt på hvad thx anbefaler og skærmen skal være over 65”. 

Sådan vil jeg definere det. 


Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2021 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

...Men har man LCR i loftet, ...
Jonas, hvad er problemet med LCR i loftet?
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2021 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

...Men har man LCR i loftet, ...
Jonas, hvad er problemet med LCR i loftet?
Lyden kommer fra loftet hvor billedet ikke er? 

Anden potentiel udfordring: Man sidder meget off-axis fra højttalerne, så medmindre de er vinklede in-ceilings, vil det ikke være godt.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2021 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Griner ofte lidt af dem, som bruger 100.000+ kr på kontraststærke projektorer og dyre lærreder og masser af lysabsorberende gardiner eller lign på væggene, blot for at ødelægge det hele ved at se film med undertekster.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Lærer du bare sproget i stedet for?


Oprindeligt skrevet af Jake51 Jake51 skrev:

Men nu er der jo folk, der måske ikke hører så godt eller ikke har haft en lang skolegang... som du sandsynligvis har
Er de så også fjolser?

Igen på dette forum fokuseres der på dét, som folk vil læse, i stedet for dét, som jeg faktisk skrev.
Jeg skrev ingen steder, at folk der anvender undertekster er fjolser, eller at jeg aldrig selv anvender undertekster. For selvfølgelig gør jeg ind imellem det, især når vi ser film med knægten, og dermed ser jeg jo hvilken ekstrem stor negativ effekt de har på kontrasten. Ergo mener jeg det er fjollet at bruge hundredetusinder af kroner på at stræbe efter bedst mulig kontrast, medmindre man kan undvære undertekster. Ligesom jeg synes det er fjollet at kalde det en "hjemmebiograf", når det egentlig bare er et stort TV og Surround Sound i en kridhvid stue med masser af rumklang. Men hvis det giver folk en "biografoplevelse", så er det jo sådan set det vigtigste, og bedøvende ligemeget hvad vi andre synes.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2021 kl. 13:07
Men du er vel klar over, at der findes film, som ikke er på dansk eller engelsk?
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2021 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Men du er vel klar over, at der findes film, som ikke er på dansk eller engelsk?

Hva'??? Shocked
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2021 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Griner ofte lidt af dem, som bruger 100.000+ kr på kontraststærke projektorer og dyre lærreder og masser af lysabsorberende gardiner eller lign på væggene, blot for at ødelægge det hele ved at se film med undertekster.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Lærer du bare sproget i stedet for?


Oprindeligt skrevet af Jake51 Jake51 skrev:

Men nu er der jo folk, der måske ikke hører så godt eller ikke har haft en lang skolegang... som du sandsynligvis har
Er de så også fjolser?

Igen på dette forum fokuseres der på dét, som folk vil læse, i stedet for dét, som jeg faktisk skrev.
Jeg skrev ingen steder, at folk der anvender undertekster er fjolser, eller at jeg aldrig selv anvender undertekster. For selvfølgelig gør jeg ind imellem det, især når vi ser film med knægten, og dermed ser jeg jo hvilken ekstrem stor negativ effekt de har på kontrasten. Ergo mener jeg det er fjollet at bruge hundredetusinder af kroner på at stræbe efter bedst mulig kontrast, medmindre man kan undvære undertekster. Ligesom jeg synes det er fjollet at kalde det en "hjemmebiograf", når det egentlig bare er et stort TV og Surround Sound i en kridhvid stue med masser af rumklang. Men hvis det giver folk en "biografoplevelse", så er det jo sådan set det vigtigste, og bedøvende ligemeget hvad vi andre synes.
du generalisere meget synes jeg. Kridhvid stue behøves ikke at have massere af rumklang. Medmindre man har hårde ubehagelige lædermøbler. Og intet på væggene.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2021 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Ligesom jeg synes det er fjollet at kalde det en "hjemmebiograf", når det egentlig bare er et stort TV og Surround Sound i en kridhvid stue med masser af rumklang.
 

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

du generalisere meget synes jeg. Kridhvid stue behøves ikke at have massere af rumklang. Medmindre man har hårde ubehagelige lædermøbler. Og intet på væggene.

Havde jeg nu skrevet "alle stuebiografer er blot kridhvide rum med masser af rumklang", så havde det være at generalisere. Men igen - det var ikke det jeg skrev.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2021 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

...Men har man LCR i loftet, ...
Jonas, hvad er problemet med LCR i loftet?
Lyden kommer fra loftet hvor billedet ikke er? 

Anden potentiel udfordring: Man sidder meget off-axis fra højttalerne, så medmindre de er vinklede in-ceilings, vil det ikke være godt.
Jeg troede du mente at man ikke skulle bruge LCR højtaler som Atmos, selvfølgelig skal LEFT, CENTER og RIGHT sidde korrekt i forhold til billedet WinkLOL

Det med off-axis så jeg en gang en THX anbefaling at højtalerne skulle spille lige ned i gulvet for bedste effekt, kan desværre ikke finde artiklen længere. Men det må også være en fejl og kunne da også se at Audyssey kompenserede for off-axis frekvenskarakteristtikken. Jeg har efterfølgende vinklet mine LCR højtaler i loftet, ser dog lidt voldsomt ud Shocked
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2021 kl. 19:16
Problemet med undertekster er at de stjæler opmærksomheden fra billedet, som jo egentlig var meningen at man skulle se. Det er meget tydeligt ved film hvor man slet ikke forstår sproget. Jeg slår dem fra hvis, hvis jeg kan slipe afsted med det.

Imo, Det er noget fis, at en hjemmebiograf skal overholde dit og dat for at være en "biograf". Der er da helt sikkert også masser af kommercielle biografer der ikke overholder noget som helst. Før i tiden var det nok mere reglen end undtagelsen. Det forhindrer ikke folk i at bruge dem og kalde dem biografer.

Det sagt er der da megen visdom i retningslinjerne som kan være nyttige at sætte sig ind i så,, man får lidt bedre udnyttelse af kronerne. Men Imo også meget hysteri, så stik lige en finger i jorden :-)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2021 kl. 21:54
Mefisto ... Beer
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu