|
Hjemmebygget nas/server |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | |
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4886 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har selv kørt med Storage Spaces som paritet, men fandt det for langsomt og usikkert til at ville forsætte. Min løsning under en Windows NAS blev enkelte diske som er samlet med Stablebit DrivePool og som beskyttes med SnapRAID. Man skal også være opmærksom på hvordan man beskytter sine data. RAID 5 er mwre eller mindre dødt til diske som er større end 4 TB. Man risikere simpelthen at miste sine data under en rebuild. Bedre går det med RAID 6, selvom det er mere krævende i hardware. Det er denne metode Storage Spaces Parity benytter. I alle paritets disk systemer bør man dog bruge ECC ram, da et bitflip kan være fatalt under skrivningen. Derfor kan DrivePool med SnapRAID være en god løsning, da man ikke risikere at miste alle data hvis en disk fejler under rebuild.
Redigeret af Cyberguyen - 03-Januar-2021 kl. 03:20 |
|
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4349 |
Hej. Hvis man ønsker at kunne transcode, vile jeg vælge en Intel CPU og motherboard, ellers ville jeg vælge en AMD CPU og motherboard. Hvis man ønsker at bruge et Fractal Design Node 804 kabinet eller lignende størrelse, syntes jeg at man skal finde et Micro ATX Motherboard med 6 SATA Porte. Hvis man nu eller i fremtiden, har behov for 8 SATA Porte, må man vælge et større kabinet og et ATX Motherboard. Hvis man ønsker at transcode syntes jeg, at det er i orden, at søge efter et Intel motherboard med den nye LGA 1200 Sokkel. Et godt sted at købe helt nye Intel CPU'er, til forrige generationers motherboard er eBay. Her er resultatet af en søgning efter helt nye CPU'er til den forrige 1151 sokkel. Så kan I selv vurdere mulighederne: Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 03-Januar-2021 kl. 10:12 |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
wow carsten - "ville jeg vælge en intel cpu - ellers en amd!!!" - din viden sætter godt nok ingen grænser!
(og vi kan vist godt blive enige om at der ikke er nogen der kunne finde på at købe en intel cpu med et amd bundkort!!) Et 804 kabinet har standard plads til 8stk 3,5" samt 2x 2,5" diske - så hvorfor skulle man dog skifte kabinettet hvis man har brug for 8 diske? - det eneste problem med et 804 er at der ikke er mulighed for hotswap. Der er et Silverstonetek CS380/381 et mere oplagt valg. Og nej - man skal ikke lede efter et eksakt antal sata porte på bundkortet. Man skal sikre der er adgang til mindst 1 ekstra slot af pcie x4/8/16 på bundkortet så man har muligheden for at tilføje en storagecontroller (HBA og ikke Raid controller da alle de OS'er vi snakker om i den her tråd ikke vil anvende normal HW Raid, hvad end det er ZFS, Syno Hybrid FS eller lignende). Så har man altid muligheden for at udvide med ekstra i forhold til det man har behov for. - OG storagecontrollerne er som regel en sjat mere stabile end de porte der sidder på bundkortet. Synology har også gjort det rigtigt let hvis man ønsker at udvide kapaciteten efterfølgende. Man skal blot sikre sig man har købt en boks der understøtter de eksterne udvidelser. Fx kan en DS920+ udvides med en DX517 så man får 5 ekstra disk pladser skulle man få behov for det.
|
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2325 |
Du har helt ret, har cloud backup af de vigtigste data, fx billeder og dokumenter, arbejdsrelateret / uddannelses relateret osv. Resten er bare fil server for vores film og serier, og ryger der en disk med dem på, jamen så må jeg jo bare rippe dem igen. Så kører ingen former for raid.
|
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |