recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Hjemmelavet" cloud løsning?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Hjemmelavet" cloud løsning?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: "Hjemmelavet" cloud løsning?
    Sendt: 21-Januar-2014 kl. 09:29
Hej.

I forbindelse med arbejdet oprettede vi tilbage i 2007 en ftp-server, med det formål at have et sted til filerne til vores projekter - et sted som kunne deles med andre, såsom arkitekter osv.

Det har aldrig fungeret helt vildt godt, fordi det kræver at man uploader de relevante filer osv. Idag laver vi stort set ikke projekter, der involverer andre projekterende end os selv. Så idag bruger vi ftp-serveren til at synkronisere vores tegnearbejde på nye projekter - sådan at det min assistent laver i tegneprogrammet på et projekt automatisk opdateres på min computer og den anden vej rundt også. Det gør vi ved hjælp af GoodSync.

Vi har så i en tid brugt Sugarsync til mindre ting - bl.a. synkronisering af en materiale pris "database" (excel ark med materialepriser og prisberegninger), sådan at jeg ikke hele tiden behøver at spørge efter, hvad er det nu det eller det koster. Plus at jeg har brugt det sammen med en arkitekt, der laver 3D visualiseringer, så han ikke sender de store filer på mail. Nu er vi så ved at gå over til Wuala til disse mindre ting.

Men det jeg så spekulerede lidt på - fordi de siger at ftp-server computeren skranter lidt. Hvis nu vi kom dertil at købe en ny computer til serveren - så tænkte jeg på om der findes løsninger, der gør at man kan lave sin egen cloud løsning a-la Wuala, Sugarsync osv.?? Og derved blive uafhængig, dels af den lidt gammeldags ftp-server løsning, der er lidt mere besværlig at bruge end en løsning som Wuala og dels af de forskellige cloud løsninger som Dropbox, Wuala osv.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 10:21
En synology NAS kan agere som en lokal cloud løsning : http://www.synology.com/da-dk/support/tutorials/529
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 10:53
Qnap NAS leverer også sådanne løsninger
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 11:48
Jeg undre mig lidt over, hvorfor eksempelvis Dropbox bliver anset som en besværlig løsning?
Men okay, hver sin smag.

Når man nu gennemtænker en cloud løsning, så mener jeg noget af det vigtigeste er, at det skal være nemt. Dvs. det skal kunne synkroniseret uhyre nemt med den platform man nu engang sidder med, så din cloud hele tiden er tilgængelig. Og du skal ikke rode i opsætning eller logon konstant.

Jeg har ikke fået leget så meget med det på Qnap NAS eller Synology NAS, selvom jeg har begge systemer. Jeg tro omvendt det skyldes, at jeg bruger dropbox, og det opfylder netop det jeg omskriver. Det er ekstremt nemt.
Til gengæld smider jeg ikke militære hemmeligheder på min dropbox. Dertil er jeg endnu ikke helt tryg ved disse systemer, uanset om det så er Qnap NAS eller andet løsning, som KAN være tilgængelig for andre.
 
Til top
BehnReady Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BehnReady Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 12:03
Jeg kan anbefale jer at kigge på http://owncloud.org/ som er ret nemt at sætte op på sin egen server. Det har også tilhørende apps til iOS og Android, så man får nem synkronisering med mobiler og tablets.

Redigeret af BehnReady - 21-Januar-2014 kl. 12:03
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 13:37
jeg tror Thorvald er på jagt efter en løsning hvor han selv har styr på data. Alle de store NAS-fabrikanter leverer i dag en cloudløsning med. Det vil sige at man i setup af NAS kan gøre den tilgængelig via mobil app, desktop klient eller webbaseret løsning. - Typisk er det noget der virker "out-of-the-box". Man har selv data, men selve interfacet er web-baseret.
BehnReady angiver owncloud og umiddelbart ville jeg også gå  den vej, hvis man ønsker sin helt egen løsning. Det kan faktisk installeres på selv en lowend qnap/synology, men det gør da ikke noget man smider det på en af de lidt hurtigere maskiner. Og giver altså en del mere "frihed" og indstillingsmuligheder end NAS-udbydernes egne løsninger, men selvfølgelig også en noget større mængde arbejde i forhold til vedligeholdelse og installation. (der er ret ofte opdateringer)

til Kandersen - Thorvald har jo i flere andre tråde bebudet at netop en dropbox løsning ikke tilfredsstiller hans krav til brug, så den er sådan set ude af billedet. Men owncloud er i bund og grund ikke andet end det, bare lidt på steroider.

Et alternativ til deres nuværende FTP-server kunne selvfølgelig også bare være at bruge den indbyggede FTP-server i en hvilken som helst NAS der kan købes på markedet i dag. - Så er man fri for "installationer, opdateringer, etc". Og de kender funktionerne allerede. - Det der vil være anderledes er blot at data ligger på deres egen nas og nas i dag har rigeligt funktionalitet til at køre som webserver, ftp-server, fil-server og hvad Thorvald nu end kan finde på at bruge en NAS til i sin virksomhed.
Til top
ab_kallenbach Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juli-2007
Status: Offline
Point: 167
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ab_kallenbach Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 16:52
Jeg bruger selv Synologys løsning - fungerer super nemt på flere pc'er. Alt opdateres automatisk, bare der er internet-adgang. Der er så stadig adgang til filerne, hvis man er offline, men de opdateres og synkroniseres selvfølgelig først med serveren, når der er internet-adgang igen... :-)
Philips 47PFL7008S, Philips Hue, Waoo: Airties 7210, Panasonic Blu-Ray, Onkyo HT-R390, Popcorn Hour A-100, Synology DS415play
Til top
Thomas H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2014 kl. 22:59
Jeg har for nylig rodet med Qsync/Cloud funktionen på min Qnap NAS, og jeg må faktisk sige, at jeg er positivt overrasket over hvor godt det virker.

Det er utroligt nemt at sætte op, og jeg fik det nemt til at virke så jeg synkronisere både lokalt og på mit arbejde - blot ved at installere Qsync programmet og tilføje min server. Qsync programmet findes til både Mac og Windows, og selvfølgelig iOS, Android samt Windows Phone 8 - hvis man ønsker adgang fra sine mobile enheder.

Det smart er, at hvis man opretter en administrator bruger, så kan man dele sin mappe som en team mappe, og så give de brugere på NAS'en adgang til mappen, som man ønsker at synkronisere filer med.

Den fordel jeg klart kan se ved sådan en løsning her, er at hvis man investerer i en 4-bay NAS med plads til 4 diske, så har man mulighed for meget diskplads også selvom man kører f.eks. Raid 5 eller 6, og derved opnår datasikkerhed. :)
Med Venlig Hilsen
Thomas H.
LG 55LB650V - Samsung BD-F6500 - Marantz NR1608 - Dali Concept serie
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 13:11
Hej.
Det er lidt svært at overskue om de ting I snakker om er noget for mig. NAS, forstår jeg som værende en speciel computer.
Er Qsync et program som kan installeres på en hvilken som helst computer vi ville vælge at bruge som "cloud" computer??
Owncloud kunne godt lyde som værende noget i den retning, som jeg søger.
Det jeg søger er i princippet et program a la SugarSync eller Wuala - men som man installere på sin egen computer - den computer man nu vælger skal være cloud computer plus et program man installerer på brugernes computer - og som man kan invitere andre til at bruge og installere.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 13:29
Jeg kan simpelthen ikke forstå at i ikke køber jer til seriøs rådgivning hos et it firma, frem for alle der her hjemmelavede løsninger du søger råd om på et forum om forbrugerelektronik....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg kan simpelthen ikke forstå at i ikke køber jer til seriøs rådgivning hos et it firma, frem for alle der her hjemmelavede løsninger du søger råd om på et forum om forbrugerelektronik....

Klaus

Fordi det ikke må koste noget (ikke ret meget i hvert fald)....  Wink  Og desuden er der jo mange kloge hoveder her, som også har forstand på IT.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 15:34
Hvor vigtige data drejer det sig om? Har i styr på backup af jeres server?
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu