recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Hjemmelavet" cloud løsning?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Hjemmelavet" cloud løsning?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 15:48
Hvilke data? Tja - fabrikken i Lithauen er en elementfabrik og vi bygger huse. Så det er dokumentation fra produktionen, administrationsdata, tegninger til projekterne o.lign.
Dataene ligger lokalt på de forskellige computere. FTP-serveren / SugarSync / Wuala bruger vi kun til visse ting. Optimalt set burde/var det meningen vi skulle bruge det mere, men det har indtil nu ikke været særligt gennemført - måske fordi ftp-løsningen er en smule "besværlig". Du skal jo huske at uploade ting. Hvad de laver af backup på fabrikken i Lithauen (eller for den sags skyld på kontoret i Norge), hvis nogen backup ved jeg faktisk ikke. Jeg selv har lokal og online backup af alle data på min computer.

Redigeret af Thorvald - 27-Januar-2014 kl. 15:50
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 15:58
Køb 2 synology NAS som kan være cloud og kan synkronisere så i altid har en backup.

Det kan vel gøres for 6-8000

Ellers køb en cloud service, box giver få 50gb fri data i øjeblikket
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 16:17
og for lige at tage tråden op med "fri" rådgivning!! - Når man bruger noget i firmaøjemed bør man nok også rådføre sig med nogle mennesker som arbejder med tingene professionelt. HVad er det der er dyrt? at du får en dårlig rådgivning og mister alle dine data som ikke kan genskabes og du derved mere eller mindre har mistet grundlaget for din virksomhed eller at du køber dig til professionel rådgivning og sikrer dig at du har data og kan fremskaffe dem igen efter behov, selvom der skulle have været nedbrud?

EN NAS er ikke en "speciel computer" men i virkeligheden en software løsning som giver dig en masse funktionalitet til at kunne håndtere dine data uden at skulle gennem et større IT-system. Heriblandt indbygget FTP-server, Cloudadgang, sikring af responstid såfremt diske skulle gå etc. Alle disse ting er bygget ind i softwaren på NAS'en, så man ikke behøver flere systemer til alle de funktioner. Selve maskinen er i virkeligheden en server, og softwaren er egentlig også serversoftware, i NAS'tilfældet er det så bare lidt mere specialiseret selvom der er udbygget VOLDSOMT med funktionalitet de sidste år i takt med at de er blevet så populære.

En af de ting du også ville kunne få via rådgivningen var netop at du ville få en mere strømlinet og lettere måde at tilgå og sikre dine data på. Men jeg kan sige det på forhånd at det enhver rådgiver ville komme med ville være en løsning af flere elementer end bare en enkelt del ud fra den måde du har beskrevet jeres virksomhedssammenslutning på.

Du får et gratis råd af en der arbejder med den her slags ting til daglig - For mig virker det ikke som om der er styr på noget som helst i den virksomhed. - At sige det ikke må koste noget er desværre også det samme som at sige man er ret ligeglad med sin virksomhed. Men det er selvfølgelig bare min mening.  Data er i dag noget nær det vigtigste i virksomhederne (lige efter medarbejderne) og mister man dem, så er man sg godt nok på herrens mark. En meget stor andel af de virksomheder der har nedbrud og mister vitale data, går rent faktisk hen og går konkurs efterfølgende, så det er helt op til en selv at vælge hvor meget man vil satse på sin virksomhed og dens overlevelse. - og fri mig for den her "jamen der er ikke sket noget endnu" - det skal jo desværre kun ske 1 gang.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 00:16
Det er første firma jeg har mødt som behandler sine data som værende værdiløse...

I må være et meget lille firma som ikke har ansvar over for nogen eller noget.
Til top
brisk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-December-2009
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 00:25
set ud fra et produktionsmæssig perspektiv, så ville en ordenlig implementering af PDM være den rigtig løsning for jer.
At rode rundt med dropbox og ligende kan koste jer både tid og penge.

 
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 07:12
Oprindeligt skrevet af brisk brisk skrev:

set ud fra et produktionsmæssig perspektiv, så ville en ordenlig implementering af PDM være den rigtig løsning for jer.
At rode rundt med dropbox og ligende kan koste jer både tid og penge.

 

Hvad er PDM?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 07:35
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det er første firma jeg har mødt som behandler sine data som værende værdiløse...

I må være et meget lille firma som ikke har ansvar over for nogen eller noget.

- Også svar til claus_jac og andre; Jeg vil ikke påstå at vi anser vores data som værdiløse. Men essensen er måske at min chef tidligere har haft en masse "forretninger" igang af forskellig slags, hvoraf den lithauiske elementfabrik var én af dem. Nu tror jeg nok at han stort set udelukkende har "byggeri-firmaet". Elementfabrikken i Lithauen har rødder tilbage til "de gode gamle russiske tider" og en del af dem der arbejder der er meget konservative og "gammeldags". (Lithauen minder på mange punkter om Danmark for - tja - 100 år siden?). På "mit" kontor derovre, er der dog en ung mand, der tager sig af indkøb osv. - men han er i hvert fald mere med på at være mindre konservativ. Jeg er bare almindelig medarbejder (ikke IT) - men har nok større indflydelse end næsten alle andre bortset fra min chef, plus at jeg er chef for tegnestuen i Lithauen. Nå men, jeg tror ikke - men jeg ved det ikke - at min chef har haft indsigt (og tid) til at bekymre sig om en egentligt IT-politik. Han mener nok at så længe vi medarbejdere selv kan finde ud af det, finde nogle gode, billige, gratis løsninger, der fungerer, så er alt fint. Jeg tvivler stærkt på at han vil betale en professionel 1000 kr/timen for IT-rådgivning og 6-8000 for en serverløsning, så længe at jeg kan finde de løsninger, der får tingene til at køre. I hvert fald ikke lige nu - vi skal først og fremmest have firmaet op i omdrejninger efter finanskrisen. Jeg er nødt til at tage firmaet op på et højere niveau - et lille skridt ad gangen.

Så lad os holde os til emnet og holde os fra at anbefale professionel IT-rådgivning, fordi det var ikke det jeg spurgte om. Det kommer (måske) nok, men det må komme efterhånden. Jeg spurgte om der findes et gratis / billigt program, der ligner SugarSync / Wuala og som man kan installere dels på en hovedcomputer (som er an almindelig computer mig bekendt) og dels på brugernes computere, ligesom det lille program man installerer f.eks. fra Wuala. OwnCloud kunne være et svar, SyncCloud kunne måske også. Findes der andre lignende programmer - de behøver ikke at kunne en hel masse, de skal blot kunne synkronisere data - gerne på filniveau mellem forskellige computere og så er der det med at kunne oprette en projektgruppe, der synkroniserer data i mellem sig også en god idé, som vi måske kan bruge. Og det er et krav at man ikke skal oprette en f.eks. "Dropbox" mappe - men at man kan vælge vilkårlige mapper / filer på computeren som skal synkroniseres med vilkårlige mapper / filer på en anden computer.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 09:02
Og hvis du gad læse de svar der er givet dig - så er det at købe en helt alm NAS som erstatning for jeres Server klart den letteste løsning - Du får det gammelkendte FTP, OG du kan få din cloud baserede løsning (owncloud kan sagtens installeres på nas - jeg har det installeret på en gammel qnap 112, men den går selvfølgelig ikke vildt hurtigt med den processor der er der.)

Og hvad angår din "chef" - tja jeg har set rigtigt mange af den type mennesker. De opdager først når det er for sent hvad data egentlig betød for dem. Du kan jo venligst prikke ham lidt på skulderen og spørge om ikke det var på tide han implementerede de løsninger så hele forretningen fik glæde af dem.
Og så kan du jo spørge ham hvad det betyder hvis han ikke kan genskabe regnskabsdata eller kundedata ved et eventuelt nedbrud. - På grund af jeres struktur, så er IT sjovt nok en af de få ting som kan hjælpe virksomheden med at være mere effektiv. og effektivitet=flere penge på bundlinjen - selvom man måske tror man kun har "smidt penge ud til unødig IT".
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 09:27
Jo men en NAS er jo en server computer og ikke en almindelig computer. Men hvis den koster ca. det samme som en almindelig relativt billig computer, kan det selvfølgelig være ok - specielt hvis den computer de p.t. bruger til ftp-serveren alligevel skal udskiftes.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 09:36
Altså, så vidt jeg kan se har du ikke behov for en cloud løsning i traditionel forstand. I mit lille firma har vi en synology server på kontoret og alle medarbejdere åbner alle filer direkte herfra over trådet gigabit netværk uden synderlig forsinkelse. På den måde er filerne altid opdateret og intet ligger lokalt. Hvorfor har i et behov for at have filerne liggende lokalt på de enkelte computere for herefter at synkronisere dem til de andre computere? Vores synology kører Raid 6 og alt data uploades derudover til amazon S3 samt sikkerhedskopieres til en Ekstern harddisk. ALT dette står synologyen for helt af sig selv når først den initiale opsætning er klaret. Har du behov for at tilgå filerne udefra LAN netværket har synologyen også en glimrende VPN. Du har altså alle muligheder for at styre på brugerniveau hvem der må se eller redigere hvad og du kan tilgå dit data udefra via VPN. Denne løsning koster afhængigt af pladsbehov under 10.000 kr, og det har virket upåklageligt i vores virksomhed i over 5 år.

Redigeret af Ehlz - 28-Januar-2014 kl. 09:41
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 09:42
En sådan løsning kan vi ikke bruge og jeg tror heller ikke vi vil. Jeg sidder herhjemme i Danmark og arbejder langt det meste af tiden og enkelte gange i Norge, Lithauen eller for den sags skyld på Filippinerne. Min chef er i Norge det meste af tiden, hvor hovedkontoret for entreprenør delen er og så er der fabrikken i Lithauen. Det er elt for splittet op til at vi kan bruge en løsning hvor data ikke ligger lokalt på de enkeltes computere.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 10:03
og lige netop DERFOR kan du bruge de funktionaliteter. - VPN forbindelsen gør jo netop at selvom du sidder på filippinerne så ser det ud som om du sidder på din computer derhjemme og har adgang til alle de filer du nu har brug for. - Thorvald - den eneste grund til at du ikke ser det her som en perfekt løsning er fordi du ikke ved hvad de forskellige ting betyder. Du behøver ikke nødvendigvis køre tingene over S3 for ekstra backup eller noget.

Noget andet er: NAS=network attached storage. men for at man kan få en HDD på netværket kræves der noget software - og for at det kan køre er du jo nødt til at have en computer. I dag er de enten baseret på lowend Intel Atom teknologi, eller nogenlunde den samme indmad som der er i en moderne smartphone, blot til at styre data på dine diske!

Ja du kan selv lave en sådan via Freenas/Nas4free/nexenta, men da du intet som helst aner om IT er du sg nødt til at købe noget der er let at lave og sætte op. De NAS produkter der findes i dag er så mega lette at anvende og så funktionsduelige at de gladeligt erstatter langt de fleste servere i SOHO markedet. (small office home office) - Når jeres struktur ser ud som den gør, så har i brug for at få adgang til data hvor henne i er i verden. Det kan gøres på følgende måde. Cloud, FTP, VPN. ENHVER NAS kan de ting. - og glem så alt om "sync" - når du kan give hver bruger sit eget login og de kan bruge det til at lægge deres data i foldere som kan være delte mellem jer eller som ren backup, ja så har i nogle samarbejdsmuligheder i overhovedet ikke har haft før.

MEN som jeg sagde før - du kan få AL den funktionalitet ovenfor ved at omdanne en gammel maskine til NAS selv(altså der vil kun reelt være tid som investering i det). Du kan se på freenas.org, nas4free.org (ville jeg nok vælge hvis jeg var dig) eller nexentastor.org (noget mere avanceret)
MEN som sagt før - det kræver en smule it-kyndighed. Det er såmænd ikke sværere end at sætte en ftp-server op, men det kræver noget forståelse af teknologierne. og jeg må erkende at du nok tilhører den lidt ældre garde som ikke har fået det her proppet ned sammen med modermælken når man læser mange af dine spørgsmål. (det er ikke en kritik, men man skal også vide hvor man skal stoppe med selv at pille og hvornår man skal have hjælp)


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu