recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Hjemmelavet" cloud løsning?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Hjemmelavet" cloud løsning?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 10:04
Tjaaa, det kommer jo an på om man har adgang til internet der hvor man skal bruge sine data. Hvis ikke man har det har du ret i at løsningen ikke er optimal, men der mener jeg heller ikke der er altid at skulle huske at gå online for at være sikker på at ens data er synkroniseret.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Ehlz Ehlz skrev:

Tjaaa, det kommer jo an på om man har adgang til internet der hvor man skal bruge sine data. Hvis ikke man har det har du ret i at løsningen ikke er optimal, men der mener jeg heller ikke der er altid at skulle huske at gå online for at være sikker på at ens data er synkroniseret.

Jeg forstår ikke det sidste du siger. Men ja, jeg mener ikke at en sådan løsning duer. Hvis Internetforbindelsen ryger, så kan man ikke arbejde. Det duer ikke. Jeg foretrækker helt klart data lokalt plus backup samt synkronisering af de data, det er rart hele tiden at have opdateret.

Claus_jac. Tak for dit indlæg - men som jeg siger ovenover tror jeg ikke på en VPN løsning. Når jeg rejser tager jeg min computer med og alle de steder jeg sidder (inkl. Filippinerne) har jeg som regel Internetforbindelse. Men jeg vil ikke være afhængig af en Internetforbindelse - der måske ikke er for god - for at kunne arbejde. Desuden tror jeg ikke det tegneprogram jeg bruger kan arbejde over VPN.

Jeg tror at diskusionen er kørt lidt af sporet. Jeg ved en del om computere og kan finde ud af at bruge dem til det meste og kan også finde ud af at sætte ting op såsom ftp-server og sådan. Men mere avancerede ting har jeg ikke viden nok til - men jeg har nok viden plus det information jeg kan finde på Internet, til at det er ok. Jeg er ikke professionel IT'er, men jeg er heller ikke helt dum og heller ikke gammeldags.

Så lad os nu holde os til det jeg spørger om - software i stil med SugarSync, Wuala, OwnCloud o.lign. Hvilken slags computer vi putter det på kan vi jo altid finde ud af. Backup af alle medarbejderes data må jeg tage senere - evt. på den nye "server-computer", og evt. via vores egen "Cloud" (eller hvad man nu skal kalde det - det kan jo være et almindeligt synkroniserings program som GoodSync).
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Kennethxyz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kennethxyz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 12:54
Ok, så du vil have en cloud løsning, men ikke være afhængig af internet forbindelse?
Det er da EN stor selvmodsigelse.

Du skal da bare købe en nas eks. en synology 214+ og bruge den indbyggede FTP løsning. 

Som jeg ser det, er det du efterspørger en løsning der fungerer præcis som den gamle, men hedder noget smart...


Redigeret af Kennethxyz - 28-Januar-2014 kl. 12:54
Sony KDL-55AF8
Sony Playstation 5
Mac Mini
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af Kennethxyz Kennethxyz skrev:

Ok, så du vil have en cloud løsning, men ikke være afhængig af internet forbindelse?
Det er da EN stor selvmodsigelse.
... 

Nej, fordi hvis Internetforbindelsen ryger, så syncer den jo når der er forbindelse igen. Det jeg søger er en løsning, der erstatter SugarSync, Wuala o.lign. og hvor vi evt., hvis nødvendigt kan fortsætte med at bruge ftp-serveren til ganske bestemte formål. Det har nemlig vist sig at mange synkroniserings løsninger ikke kan synkronisere vores tegneprojekter, på en måde så to forskellige kan være inde på det samme projekt i tegneprogrammet (men arbejde på noget forskelligt eller måske blot checke et mål eller lignende) på samme tid. Men det kan vi med ftp-serveren og GoodSync. Om f.eks. OwnCloud kan må vise sig, hvis det bliver det vi tester ud. Så kan vi jo lave en test med vores tegneprogram - hvis det funker, behøver vi kun OwnCloud, hvis ikke kan vi fortsætte med ftp+GoodSync.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Kennethxyz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kennethxyz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 13:17
Jeg forstår godt, hvad det er du vil have, men det introducerer jo en verden af problemer med især versionering af filer. Måske subversion var noget for jer, det bruges normalt til vedlighold af kode (vi bruger det mellem 20 forskellige udviklere der helst skal have samme kodebase) men det burde også virke til det i bruger det til..
Sony KDL-55AF8
Sony Playstation 5
Mac Mini
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 13:22
Der skal ikke være nogen versionisering - kun de nyeste filer. Hvad angår PDF tegninger, gemmer jeg som regel tidligere versioner.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Kennethxyz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kennethxyz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Der skal ikke være nogen versionisering - kun de nyeste filer. Hvad angår PDF tegninger, gemmer jeg som regel tidligere versioner.
Hvis vi begge har den nyeste version liggende på hver sin computer og vi begge retter i filen samtidig, inden den den bliver lagt op på serveren hvilken er så den nyeste?
Sony KDL-55AF8
Sony Playstation 5
Mac Mini
Til top
Kennethxyz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kennethxyz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 13:27
Grunden til at jeg skriver som jeg gør, er at det er en kompleks problemstilling som du beskriver. Og det er en udviklere og andre der deler filer ville stå i hver eneste dag, hvis det ikke var for den slags software.
Sony KDL-55AF8
Sony Playstation 5
Mac Mini
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Kennethxyz Kennethxyz skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Der skal ikke være nogen versionisering - kun de nyeste filer. Hvad angår PDF tegninger, gemmer jeg som regel tidligere versioner.
Hvis vi begge har den nyeste version liggende på hver sin computer og vi begge retter i filen samtidig, inden den den bliver lagt op på serveren hvilken er så den nyeste?

Det forekommer kun i tegneprogrammet. Og det forekommer ikke, fordi vi sidder ikke og arbejder på de samme ting på samme tid. Så er der materialepris databasen, som er et Excel ark som jeg har synkroniseret vha. Sugarsync, med ham i Lithauen, der arbejder med indkøb. Skulle det ske, at vi kommer til at gemme en ny version med rettelser på samme tid, så dukker der to filer op og så må man vælge hvilken der skal være den rigtige og så lave de rettelser den anden har lavet eller kopiere dem over. Men det er aldrig sket, andet end under tests.

Så det er ret begrænset. Det er kun for at jeg og f.eks. min assistent altid har adgang til de samme tegningsprojekt filer og for at jeg altid har adgang til en opdateret materiale pris database.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Kennethxyz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kennethxyz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 14:58
Så forstår jeg ikke problemet, behold dog den løsning i har og køb noget nyt grej. 
Hvis jeg var dig ville jeg dog have den FTP server LANGT ud af huset, til et sted hvor der bliver taget daglig backup.


Redigeret af Kennethxyz - 28-Januar-2014 kl. 15:00
Sony KDL-55AF8
Sony Playstation 5
Mac Mini
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Kennethxyz Kennethxyz skrev:

Så forstår jeg ikke problemet, behold dog den løsning i har og køb noget nyt grej. 
Hvis jeg var dig ville jeg dog have den FTP server LANGT ud af huset, til et sted hvor der bliver taget daglig backup.

Hej. Nu er overskriften "Hjemmelavet" cloud løsning. Dvs. en cloud løsning med et program som SugarSync eller Wuala - men som vi selv hoster.

Om ftp-serveren står i Lithauen eller et eller andet mærkeligt sted kan vel være lige meget, når vi arbejder så internationalt som vi gør. Så kan den ligeså godt stå i Lithauen. Og sådan som vi bruger den p.t. er der sådan set ikke nogen grund til at have en backup af ftp-serveren, da de data der er på ftp-serveren er minimum på én anden computer. Dvs. på sin vis er ftp-serveren en backup også. Ikke en rigtig backup, men.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Kennethxyz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kennethxyz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 16:00
Jeg forstår dog ikke hvorfor du ikke bare bruger løsningen fra sugarsync? Den kopierer vel bare filerne når de bliver opdaterede? Så hvis du ikke har internet forbindelse, bliver de ikke opdaterede før du har det igen.

Grunden til at man vil have data ud af huset er for at sikre sig mod ting som brand, lynenedslag og indbrud.

Suit yourself, its your funeral.


Redigeret af Kennethxyz - 28-Januar-2014 kl. 16:09
Sony KDL-55AF8
Sony Playstation 5
Mac Mini
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu