recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmelavet vægbeslag for fladskærme.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjemmelavet vægbeslag for fladskærme.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
dunlop Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmelavet vægbeslag for fladskærme.
    Sendt: 27-Juli-2006 kl. 15:06

Der er egentlig komisk: Man køber en fladskærm til mange tusinde kroner, og så er man for fedtet til at give nogle få hundrede kroner for et vægbeslag 

Mit hjemmelavede vægbeslag er virkelig en model "Fedthas", det kræver kun investering i et stykke fladjern ca. 35x5 mm x ca. 1 meter (afhængig af skærmstørrelsen) og som kan købes hos den lokale smed / blikkenslager (hvis ikke man selv har et liggende i rodekassen) og et par skruer og bolte.

Det var dog ikke så meget prisen der var afgørende, da jeg startede med dette beslag, - det var mere ønsket om at få skærmen placeret så tæt på væggen som muligt. Mange vægbeslag giver en helt urimelig stor afstand til væggen og der er ikke noget flottere end en fladskærm der næsten er integreret i væggen.

Princippet i systemet er et stykke fladjern hvori der er lavet et par spor, som passer til diameteren på de bolte, der skal skrues ind i skærmens chassis. Normalt er der 4 bolthuller i skærmens chassis, men jeg bruger kun de 2 øverste. Nu kunne man hævde, at det er for risikabelt at hænge en dyr skærm op i kun de 2 huller - når der er 4 - men ifølge statikkens love er det jo kun de 2 øverste der er påvirket med træk-spændinger, - de 2 nederste vil være påvirket med tryk-spændinger og vil alligevel ikke bære særlig meget. Og jeg er overbevist om, at hele chassiset er så overdimensioneret, at det kan holde selvom folk evt. sløser med monteringen af et vægbeslag, ellers ville de få masser af retssager - f.eks. i USA !

Jeg har haft en 40 kg tung plasmaskærm med påmonterede højttalere i siden hængende på dette beslag i 2 år helt uden problemer. Nu hænger min nye Panasonic 42PV60 på samme beslag og jeg har lige købt 32" Toshibaen på fælleskøbet og den bliver hængt op i soveværelset på samme måde. En anden fordel er, at det er uhyre nemt at løfte skærmen ned hvis man vil ændre på tilslutninger bagpå.

Hvis nogen har lyst til at prøve systemet, kan jeg give følgende fiduser:

Køb 2 maskinbolte som passer til gevindet i chassiset (typisk M8 for store skærme og M6 for mindre). Køb dem så lange, at de kan skrues HELT ind i gevindet og samtidig rager så langt udenfor bagbeklædningen som det nu passer til tykkelsen af beslaget og ønsket afstand til væggen. Men køb dem ikke for lange, - jo længere, jo større bliver momentet (brækket) i chassiset.

Få fat i et stykke fladjern cirka 35x5 mm og med en længde, som svarer til afstanden mellem skærmens bolthuller + cirka 10 cm. Mål den helt præcise afstand mellem skærmens bolthuller og bor et par huller i fladjernet til skruediameteren + 0,5 mm. Sav et V-spor ned til kanten af hullerne, så det kan "fange" skruerne når du hænger skærmen op.

Hæng beslaget op med nogle lange skruer og nogle gode Rawplugs og sørg for at det er monteret i mursten - ikke i fugen ! - du skal selv kunne hænge i det, selv i stormvejr !  Brug f.eks. en træklods til at holde afstand ind til væggen, træklodsens højde bør svare til fladjernets bredde, så fladjernet ikke kæntrer. Lav en afstand ind til væggen som svarer til boltenes hoveder + ca. 5 mm, så kan du tilte skærmen ud fra væggen hvis du skal flytte på kabler i bunden.

Hvis skærmen hænger for langt ind mod væggen i bunden, må du sætte et stykke flamingo eller lign. bag på skærmen som afstandsklods.

Få konen til at hjælpe med at hænge skærmen op på beslaget og sæt dig så i din gode lænestol og nyd synet

Sørg for at alt er professionelt udført - jeg fralægger mig ethvert ansvar  

Med venlig hilsen dunlop

Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2005
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2006 kl. 15:08
Hvordan i alverden kan du finde på at bruge skruer med LIGE kærv?
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2006 kl. 15:17

Spændene...

Kan du ikke lokkes til at vise hele setup'et inde i "Min hjemmebiograf" forummet..

Til top
dunlop Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2006 kl. 15:20

Jeg er tilhænger af de gode gammeldags koniske skuer. Moderne skruer med krydskærv og samme diameter hele vejen, spænder ikke ordentligt i rawpluggen.

dunlop

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2006 kl. 15:26

Oprindeligt skrevet af Irev Irev skrev:

Ja, det er da noget gammeldags til et så moderne fjernsyn - der burde da bruges torx...

Løsningen er egentlig interessant nok og i princippet har du ret i det med statikken - men hvis jeg skulle regne på det med 4 bolte, ville jeg regne træk i de to øverste og lodret belastning (forskydning) i de to nederste - evt. forskydningen fordelt på alle 4 bolte.

Men man kan nu også købe beslag, der får fjernsynet til at hænge fladt med væggen ca. 1 cm fra væggen.

Men dit princip er interessant og meget simpelt!

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
dunlop Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2006 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Spændene...

Kan du ikke lokkes til at vise hele setup'et inde i "Min hjemmebiograf" forummet..

Jo - jo, men som det er nu, er det noget kabelrod. Jeg er ved at lave om på hele setup'et, men jeg kan da lige suplere med et helhedsbillede.

dunlop

Til top
dunlop Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2006 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Irev Irev skrev:

Ja, det er da noget gammeldags til et så moderne fjernsyn - der burde da bruges torx...

Løsningen er egentlig interessant nok og i princippet har du ret i det med statikken - men hvis jeg skulle regne på det med 4 bolte, ville jeg regne træk i de to øverste og lodret belastning (forskydning) i de to nederste - evt. forskydningen fordelt på alle 4 bolte.

Men man kan nu også købe beslag, der får fjernsynet til at hænge fladt med væggen ca. 1 cm fra væggen.

Men dit princip er interessant og meget simpelt!

Thorvald - du har helt ret i kræfternes virkning i de statiske beregningsforudsætninger, men jeg gad ikke at lave et ekstra beslag til de nederste bolte også fordi at det vil være næsten umuligt at montere det hele så præcist, at alle bolte får præcis samme belastning og så er man jo egentlig lige vidt.

Min største skræk har været kærvvirkningen i boltenes gevind, men nu har det virket i 2 år med en betydelig tungere skærm.

Hvo intet vover intet vinder

dunlop

Til top
Winnick Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 25-Juli-2006
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2006 kl. 15:51
Til top
Pind Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 25-Juli-2006
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2006 kl. 15:55

Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

Disse skruer er meget mere egnede til plugs end moderne skruer er da de er koniske. Om kærven er lige eller noget andet i den sammenhæng er vel underordnet.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2006 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af dunlop dunlop skrev:

Thorvald - du har helt ret i kræfternes virkning i de statiske beregningsforudsætninger, men jeg gad ikke at lave et ekstra beslag til de nederste bolte også fordi at det vil være næsten umuligt at montere det hele så præcist, at alle bolte får præcis samme belastning og så er man jo egentlig lige vidt.

Min største skræk har været kærvvirkningen i boltenes gevind, men nu har det virket i 2 år med en betydelig tungere skærm.

Ja, på din måde bliver de to bolte blot påvirket både af træk og forskydning - med hensyn til forskydning kan en M8 bolt klare 1690 kg i overklipning og 1780 kg i hulrand med 5 mm plade, så med to bolte kan de klare 3380 kg....  Så det er ikke her det svage led er!! Det svage led er skruens / rawpluggens fastgørelse i væggen mht. træk og forskydning og så materialet i bagsiden af fjernsynet. Nu er det ikke meningen dette skal blive en ingeniørafhandling, men jeg synes alligevel det er sjovt lige at se hvad bæreevnen rent faktisk er. Nu ved jeg ikke lige hvor store skruer/rawplugs du har brugt så jeg siger bare 5 mm: Bæreevne træk: 17 kg, bæreevne forskydning 24 kg. Med en afstand på 3 cm fra fladskærm til væg bliver belastningerne ca. (pr. skrue): Træk: 1,2 kg, forskydning: 20 kg.

Resultat: Den kombinerede bæreevne er: 29,4 kg og den kombinerede belastning er: 20 kg.

Dertil skal siges, at der som regel er en del sikkerhed i bæreevnerne og at dunlops rawplugs nok ikke er de samme som dem jeg fandt bæreevner på. Men sådan ca. ser den ud til at kunne godkendes...

HUD-1 universaldybel

Kilde: Hilti bæreevner.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2005
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2006 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Pind Pind skrev:

Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

Disse skruer er meget mere egnede til plugs end moderne skruer er da de er koniske. Om kærven er lige eller noget andet i den sammenhæng er vel underordnet.

SÅ køb en MODERNE KONISK TORX skrue.

Og NEJ....det er ikke underordnet...ikke den dag det skal skrues af igen!!

Tro mig-jeg har i de sidste 5 års tid,skilt et hus ad som var "samlet" af skruer med lige kærv

Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
Kristjan Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juni-2006
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2006 kl. 20:01

Måske et lidt underligt spørgsmål:

Kunne man nøjes med at sætte to skruer i mit nye toshiba tv og så hænge dem på den øverste kant på bagpladen af aldi-ophænget? Af to grunde, for det første sidder de to "arme" skævt (de er ikke lige lange) og for det andet sidder tv'et alt for langt fra væggen...

Det skal siges at de to "arme" kun hænger i den øverste kant i forvejen.

Har man sagt A må man også sige GF....
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu