recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp/erfaring med surround processor og effektf.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp/erfaring med surround processor og effektf.

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp/erfaring med surround processor og effektf.
    Sendt: 26-December-2020 kl. 10:19
Hej Alle 😀👍

Søger råd og erfaring omkring opgradering af surround system.

Jeg har pt. en Yamaha reciever rx-a3070, samt Elac fronthøjttalere og center, samt Velodyne sub. Har 2 Audiovector on Wall baghøjttalere og 4 stk. Piega indbygnings lofthøjttalere i mit Dolby Atmos system.

Muligt at højttalere også skal opgraderes på sigt, men overvejer pt. at købe for og effekt forstærker, da jeg gerne vil have lidt mere kraftoverskud og gerne en bedre lyd i stereo.

Har ikke nogen erfaring med for/effekt system ud over det jeg har læst mig til, og vil derfor gerne høre fra alle jer erfarne her på siden 😀👍

Jeg har umiddelbart overvejet Yamaha CX 5200 og MX5200 (alternativt en Emotiva effekt forstærker)

Alternativt har jeg også set på Marantz AV 8005 og MM8077 (effekten mangler dog et par kanaler til mit 9.1 system)

Evt. et andet mærke, som jeg ikke har set eller læst om ?

Hvad kan i evt. anbefale ?

Vil jeg få en mærkbar effekt i forhold til min Yamaha 3070, som kan godtgøre investeringen ?

Bør man evt. overveje 2 stk. subwoofer til sit system ?

Håber der er en masse der kan byde ind med råd og erfaring 😀👍

Redigeret af Kosmo12 - 26-December-2020 kl. 11:08
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1652
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 14:36
Synes det lyder bagvendt. Din nuværende forstærker er fin. Sørg først for at gå indstillingerne igennem med en tættekam, så der ikke er slået alt muligt "lydforbedring" til. Hvis ikke det er nok, så overvej højttalerne. Er de gode nok og kan de i det hele taget håndtere mere effekt? Overvej også hvad mået er, - at spille højere eller "bedre". Imo er gevinsten ved at få en anden forstærker til at hælde sammen effekt ind i samme højttaler beskeden eller ikke eksisterende.

Hvad er det for ELAC du har?
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-November-2008
Point: 1007
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 15:49
er det marantz av8805 du tænker på? Har du overvejet evt en receiver og en effekt, så receiveren trækker bagkanalerne mens at effekt tager sig af front kanalerne, da de typisk er mere krævende end bagkanalerne
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 16:12
Tak for svar Mefisto.

Mine fronter er Elac FS 247 og center højttaler i samme serie.

Synes min receiver er indstillet fornuftigt, men det kan selvfølgelig godt være det kan forbedres. Er absolut ikke ekspert i at opsætte recievere 😀👍

Synes eller jeg har hørt der kan være en stor gevinst i et Setup ved at få en seperat processor og effektforstærker, men det er måske ikke tilfældet ?
Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 16:16
Tak for svar Vilstrup.

Ja ups det er selvfølgelig 8805 jeg tænker på. 

Ja har ikke lige tænkt over måske at beholde reciever, og så køberen effekt forstærker. Får man et ligeså godt resultat, som hvis man køber processor og effektforstærker ?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Kosmo12 Kosmo12 skrev:

Tak for svar Mefisto.

Mine fronter er Elac FS 247 og center højttaler i samme serie.

Synes min receiver er indstillet fornuftigt, men det kan selvfølgelig godt være det kan forbedres. Er absolut ikke ekspert i at opsætte recievere 😀👍

Synes eller jeg har hørt der kan være en stor gevinst i et Setup ved at få en seperat processor og effektforstærker, men det er måske ikke tilfældet ?

Svaret på det ? er meget mere nuanceret end det bliver gjort til. Når du skifter til seperate enheder, fra et andet mærke, så skifter du både den grundlæggende dekodning og forstærkning, men du skifter også signalbehandlingen, som er vidt forskellig mellem mærkerne, så du kan ikke afgøre på forhånd om det er bedre eller ligefrem dårligere. Det bliver en smagssag fordi audyssey lyder anderledes end YPAO.

Det jeg mente med mit andet svar var, at man ikke får ret meget, hvis over hovedet noget, ud af bare at skifte til en anden -effektforstærker-, med mindre man reelt har et behov for mere effekt. Det har de færreste med mindre de har for vane at spille meget højt.
Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 17:09
ok og håber ikke jeg misforstår dig, men har netop overvejet at skifte fra min Yamaha rx-a3070 til Yamaha s processor og effektforstærker, men ville samtidig høre om der kunne være andre alternativer anbefalet af erfarne brugere her på siden.

Men hvis jeg beslutter mig for Yamaha, så vil det jo fortsat være samme mærke, og så var mit håb at få mere effekt/overskud både i surround og stereo i forhold til min nuværende reciever. Men vil ikke ofre så mange penge, hvis det blot er et marginalt løft men får, og det dårligt kan registreres. Men har aldrig haft andet end recievere, så jeg ved det ikke selv 😀👍
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 18:11
Jeg køre med en Yamaha 3060 og har haft flere multikanals effektforstærker med hjemme og lytte, jeg køre med et High End stereo Setup i et andet værelse så mine øre er nok mere over i den audiophile verden, men derfor må et surround Setup godt kunne være optimal både til stereo og surround.

Skulle valget stå mellem Yamaha og Emotiva rent lydmæssigt, så valgte jeg klart Yamaha’en, der er så klart mere power i Emotiva’en, men mine øre bliver meget hurtig træt af lyden fra Emotiva. 

Skulle du så vælge Yamaha’en, ja måske. Men helt ærligt. så henter du ikke meget i forhold til din 3070 andet end 2 kanaler mere, og det kan meget nemt klares på en anden måde. Og hvis du så samtidig deller ved f.eks. 80Hz. Så burde du umiddelbart have effekt nok. Yamaha’s 11 kanals effektforstærker er ikke ligefrem noget effekt monster og det er en 3060/70/80 nu heller ikke, men de er dog i den gode ende i feltet, også rent lydmæssigt.
Måske du kan nøjes med en rigtig god effektforstærker til dine fronterWink

Jeg valgte at sætte nogle High-end stereo effektforstærker i rumpen på min 3060 på L C R til starte med, og det lyder nu ret godt til det hele og der er rigelig effekt til at følge mine 4 subwoofer, 2 mellem og 2 High-end.
Smile

4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 18:22
Hej Potter

Tak for input, og lyder meget fornuftigt 😀👍

Har nok været så naiv og tror der ville være en verden til forskel fra mon 3070, som jeg købte for 13.000 kr., og en processor og effekt (Yamaha) til en samlet pris af ca. 44.000 kr. 😳

Hvilken effekt kan du evt. anbefale til mon 3070 ?
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-November-2008
Point: 1007
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 18:37

Tak for svar Vilstrup.

Ja ups det er selvfølgelig 8805 jeg tænker på. 

Ja har ikke lige tænkt over måske at beholde reciever, og så køberen effekt forstærker. Får man et ligeså godt resultat, som hvis man køber processor og effektforstærker ?

Haha det tænkte jeg nok😀 men nej det gør du dog ikke, du får bedre resultat ved at købe processor og effekt. Da der i processoren er brugt penge på bedre komponenter og derved bedre lyd. Men spørgsmålet er om man vil bruge de ekstra penge på den løsning eller på den anden med reciever og effekt, er op til dig.

Men hvis du vil spare penge, så kunne det være en mulighed at vælge mulighed nummer 2 - reciever og effekt
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 18:37

ok og håber ikke jeg misforstår dig, men har netop overvejet at skifte fra min Yamaha rx-a3070 til Yamaha s processor og effektforstærker, men ville samtidig høre om der kunne være andre alternativer anbefalet af erfarne brugere her på siden.

Men hvis jeg beslutter mig for Yamaha, så vil det jo fortsat være samme mærke, og så var mit håb at få mere effekt/overskud både i surround og stereo i forhold til min nuværende reciever. Men vil ikke ofre så mange penge, hvis det blot er et marginalt løft men får, og det dårligt kan registreres. Men har aldrig haft andet end recievere, så jeg ved det ikke selv 😀👍

Det er lidt utydeligt hvad du i virkeligheden mener. - Jeg gætter på at det er spild af penge, hvis det du tror at de gør nogen særlig forskel, i forhold til "lydkvaliteten", at skifte til det omtalte yamahasæt uden at gøre andet. Det vil lyde på 99% samme måde medmindre du skifter højttalere og/eller adderer en subwoofer, som vi ikke ved om du har. 

Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Januar-2015
Point: 1036
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 19:01
Det korte svar er, ja du gør.

Generelt er pre outs på receivere elendigt designet og impedans er ofte et problem vs effekt forstærkers.

Dernæst er forstærker delen specielt med atmos og antallet kanaler jo en kæmpe begrænset del af en receiver.
Specs lyver og specielt behov for at drive 4ohm er et problem.

Har selv haft topmodeller af flere mærker med receivere og opgradering til processor har altid været markant. Blev aldrig gode venner med av8801 fra marantz, men det er jo en smagssag.

Alt efter behov er der meget at spare på brugte processorer om du kan undvære atmos 
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu