recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp/erfaring med surround processor og effektf.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp/erfaring med surround processor og effektf.

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 19:06




Omkring subs har jeg faktisk målt lidt i går.

Her er første billede primær lytte position med mine tre subs målt enkeltvis er derefter samlet med kalibrering:) 

Det er dag og nat:)
Til top
wamsler Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér wamsler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 20:37
interessant emne 😊

Købte en 3080 men mine JBL front HT fik den i knæ så jeg købte 2 stk. XTZ edge til fronterne så nu har jeg kraften nok.

Jeg havde håbet at yamahaen som på papiret skulle have kræfter nok kunne styre mine HT. 

Jeg fortryder op ingen måde at jeg fik et par effekt trin på.

Jeg kom fra Sony str-1080 og den kunne ikke trække noget som helst.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 20:40
Det er mange penge du vil ud at bruge, men jeg tror ikke du får den bedste forbedring for hver brugt krone ved vad at lave den dyre opgradering til processor og effekt.

Find en god effet til dine fronter. Eventuelt en 3-kanals effekt til center L og R da det er dem der kræver mest i et surroundsetup. Det koster ikke alverden og slet ikke hvis du kigger efter eksempelvist en brugt Emotiva eller lignende. 

Dertil vil jeg anbefale en ekstra sub. En bas der er godt uden at være indstillet for kraftigt gør en kæmpe forskel.

Det var bare mine 5 cent på hvor du skal smide dine penge. 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 21:02
Tak for godt råd Vilstrup, så må jeg lige overveje om der er råd processor og effekt eller om det bliver løsning nr. 2 (reciever+effekt). Det løber op, hvis der også skal kigges på højttalere og måske en ekstra sub 😬😬
Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 21:11
John Connor tak for input 😀👍 Lyder fornuftigt at en processor og effekt vil give et godt løft, og så kan det godt være jeg skal kigge på højttalere og mere end en sub. Ja der er garanteret en del at spare på at købe brugt, men vil dog gerne have Atmos.
Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 21:15
Godt at høre jeres råd og løsning Wamsler og Slumbert, og overvejer også om der måske skal købes effekttrin, da det jo er en billigere løsning 👍 Og noget tyder på det nok også er en god ide med 2 subwoofere 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 22:05
Da jeg skulle vælge receiver i tidernes morgen havde jeg en Yamaha CX 5100 og en RX-a 3060 hjemme m.fl. Begge blev kørt som preamp via RCA stikkene, da 3060 ikke har xlr stik.

De lyder altså fuldstændig ens. 

Det er ligemeget med de balanceret stik i min optik, hverken Yamaha’s cx5100 eller 5200 er ægte balanceret, og det er deres 11 kanals forstærker nu heller ikke.

Jeg vil forvente at en processor som Lyngdorf mp 60 er ægte balanceret “fully balanced” til prisen. Men jeg ved det faktisk ikke.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af Kosmo12 Kosmo12 skrev:

Hej Potter

Tak for input, og lyder meget fornuftigt 😀👍

Har nok været så naiv og tror der ville være en verden til forskel fra mon 3070, som jeg købte for 13.000 kr., og en processor og effekt (Yamaha) til en samlet pris af ca. 44.000 kr. 😳

Hvilken effekt kan du evt. anbefale til mon 3070 ?
En anbefaling af en effektforstærker ud fra mit audiophile perspektiv, uha da da....

På mit stereo som er et high end setup, havde jeg flere effektforstærker med hjem som blev afprøvet og lyttet til. Det skal siges at jeg aldrig har været til klasse D, det er en længere historie...... Men jeg køre faktisk den dag i dag med nogle UFPD effektforstærker i mit surround setup "Primare A60"

Hvis det skal være nyt og det må være class D "der er sket meget på 20 år" så ta et kig på 
Lyngdorf SDA-2400 den spiller faktisk ret og overaskende godt, meget for pengene syns jeg.

NAD har også en M22, jeg har dog kun hørt den første udgave, hvilket ikke var nogen succes.

Jeg købte mine Primere som brugte der i øvrigt er "ægte fully balanced", de spiller hammerende godt og stadig lidt til den varme siden i lyden, dog ikke lige så varm som en f.eks. en Primare A32 A/B forstærker, som i øvrigt også kunne være en mulighed, de går for omkring 12-15.000,- som brugt.

Classé laver nogle meget velspillende forstærker, ligeledes har Rotel også noget på hylderne som spiller ret godt, men der er dog langt flere muligheder specielt som brugt hvis prisen også er et parameter.




Redigeret af Potter - 27-December-2020 kl. 09:45
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 10:00
Jeg er lige gået fra en 5.1 på Marantz SR6009 til 5.1.4 på NAD T778.

Der er virkeligt sket noget med lyden, ud over at der er kommet mere power til mine højtalere, så er der bare et stort spring fra Audesy til DIRAC, og NAD lyder bare langt mere 'Ren'.

Bor du i nærheden af Esbjerg, så skal du være velkommen til et lyt.
Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

[QUOTE=Kosmo12]Hej Potter

Tak for input, og lyder meget fornuftigt 😀👍

Har nok været så naiv og tror der ville være en verden til forskel fra mon 3070, som jeg købte for 13.000 kr., og en processor og effekt (Yamaha) til en samlet pris af ca. 44.000 kr. 😳

Hvilken effekt kan du evt. anbefale til mon 3070 ?
En anbefaling af en effektforstærker ud fra mit audiophile perspektiv, uha da da....

På mit stereo som er et high end setup, havde jeg flere effektforstærker med hjem som blev afprøvet og lyttet til. Det skal siges at jeg aldrig har været til klasse D, det er en længere historie...... Men jeg køre faktisk den dag i dag med nogle UFPD effektforstærker i mit surround setup "Primare A60"

Hvis det skal være nyt og det må være class D "der er sket meget på 20 år" så ta et kig på 
Lyngdorf SDA-2400 den spiller faktisk ret og overaskende godt, meget for pengene syns jeg.

NAD har også en M22, jeg har dog kun hørt den første udgave, hvilket ikke var nogen succes.

Jeg købte mine Primere som brugte der i øvrigt er "ægte fully balanced", de spiller hammerende godt og stadig lidt til den varme siden i lyden, dog ikke lige så varm som en f.eks. en Primare A32 A/B forstærker, som i øvrigt også kunne være en mulighed, de går for omkring 12-15.000,- som brugt.

Classé laver nogle meget velspillende forstærker, ligeledes har Rotel også noget på hylderne som spiller ret godt, men der er dog langt flere muligheder specielt som brugt hvis prisen også er et parameter.


Hej igen Potter

Mange tak og tydeligt at høre du har godt styr på tingene 😀👍 Har selv meget at lære.

Jeg ser en del Blu-ray koncerter på mit system, og nogle 4K film, og jeg søger lidt mere overskud specielt når jeg ser koncerter. Koncerterne ser jeg typisk i surround 5.1 eller 7.1

Derudover vil jeg også gerne have bedre stereo når jeg hører CD,ere og har også enkelte SACD ere.

Men primært er det nok Blu-ray koncerter og film jeg benytter mit anlæg til.

Vil kigge lidt nærmere på dine bud 😀👍



Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Jeg er lige gået fra en 5.1 på Marantz SR6009 til 5.1.4 på NAD T778.

Der er virkeligt sket noget med lyden, ud over at der er kommet mere power til mine højtalere, så er der bare et stort spring fra Audesy til DIRAC, og NAD lyder bare langt mere 'Ren'.

Bor du i nærheden af Esbjerg, så skal du være velkommen til et lyt.

Hej Kevin

Har tidligere haft Marantz reciever, og har nu en Yamaha 3070.

Har aldrig hørt en NAD, så det kunne godt være man skal give det et seriøst forsøg 😀👍

Mange tak for buddet om at lytte, men bor på sydvestfyn, så der er lidt langt. Men hvis jeg skal på de kanter, og ved det i god tid, så kan det godt være jeg kontakter dig forinden for et muligt lyt på dit anlæg 👍👍
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 10:43
Jeg har “kun” en Marantz sr7011 spændt for et par B&W højttalere, og mangler ikke noget af det du efterlyser. Din Yamaha er en del kraftigere, så jeg tror bare du skal kigge efter nye højttalere for at få mere dynamik og kraft.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu