recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp/erfaring med surround processor og effektf.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp/erfaring med surround processor og effektf.

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Jeg har “kun” en Marantz sr7011 spændt for et par B&W højttalere, og mangler ikke noget af det du efterlyser. Din Yamaha er en del kraftigere, så jeg tror bare du skal kigge efter nye højttalere for at få mere dynamik og kraft.

Det kan godt være du har ret Munch. Synes mine Elac FS 247 er meget detaljerede, men det kan godt være de mangler noget dynamik og kraft.

Havde i “mine unge dage” et rent stereo set up bestående 1 stk. Pioneer for og effekt forstærker. Tror sættet vejede omkring 40 kg, og dertil havde et et par store Coral Studio Monitor med en 15 tommer bas på størrelse med et køleskab. Det kunne spille helvedes højt, og jeg synes dengang også det spillede super godt. Det er noget af den bund og overskud jeg søger i dag, dog uden at jeg vil spille så højt at trommehinderne er ved at blive revet ud 🤣 Så fornemmelsen af et overskud, og det samtidig spiller godt og rent 😀👍
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4249
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 11:11
Det er ikke et enten eller. Men for at få dynamik og kraft, skal du op i større membranoverflade. Og for at det lyder godt, en stor forstærker der kan styre de større membraner. Detaljerne kommer fra diskanter mellemtone, og derfor er det vigtigt at få styr på bassen, så den ikke mudrer lyden. Jeg har smidt en sort betonflise under fronter og sub, og det gir altså et renere og mere detaljeret lydbillede. Jeg vil påstå at det hjælper på alle gulvhøjttaleres lyd.
Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det er ikke et enten eller. Men for at få dynamik og kraft, skal du op i større membranoverflade. Og for at det lyder godt, en stor forstærker der kan styre de større membraner. Detaljerne kommer fra diskanter mellemtone, og derfor er det vigtigt at få styr på bassen, så den ikke mudrer lyden. Jeg har smidt en sort betonflise under fronter og sub, og det gir altså et renere og mere detaljeret lydbillede. Jeg vil påstå at det hjælper på alle gulvhøjttaleres lyd.

Tak for tippet, og så må jeg se om jeg både skal kigge på processor og effekt eller evt. kun en effekt, og kommer nok heller ikke uden om at se om jeg har de rigtige højttalere, og om det er relevant med 2 stk. sub.
Til top
Jamic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jamic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 11:26
Hej Kosmo

Du skriver at du efterspørger "kraftoverskud og gerne en bedre lyd i stereo"

Jeg vil mene at den bedste og billigste opgradering vil være at købe en dedikeret stereoforstærker med HT passthrough, så du undgår din Yamaha i stereo og som trækker fronterne i surround. På den måde vil din Yamaha også have rigeligt med kræfter, når den ikke skal trække fronterne.

Du vil kunne opnå en fantastisk forbedring med f.eks en Vincent SV234, der burde kunne findes for ca. 5000 kroner brugt. (Det solgte jeg min egen for, fornylig)

Jeg kører selv med Elac FS 407 og havde i starten en Denon 4310. Jeg oplevede som dig at jeg manglede noget og startede med at tilføje en NAD effekt. Det tilførte noget kraftoverskud i Surround, men den store forbedring i stereo kom først da jeg skiftede NAD'en med Vincenten, så jeg undgik at bruge min surroundreciever i stereo. 

Mange er også glade for Hegel stereoforstærkere til Elac, der er et utal af muligheder.

Godt nytår
Jacob

Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 11:40
[QUOTE=Jamic]Hej Kosmo

Du skriver at du efterspørger "kraftoverskud og gerne en bedre lyd i stereo"

Jeg vil mene at den bedste og billigste opgradering vil være at købe en dedikeret stereoforstærker med HT passthrough, så du undgår din Yamaha i stereo og som trækker fronterne i surround. På den måde vil din Yamaha også have rigeligt med kræfter, når den ikke skal trække fronterne.

Du vil kunne opnå en fantastisk forbedring med f.eks en Vincent SV234, der burde kunne findes for ca. 5000 kroner brugt. (Det solgte jeg min egen for, fornylig)

Jeg kører selv med Elac FS 407 og havde i starten en Denon 4310. Jeg oplevede som dig at jeg manglede noget og startede med at tilføje en NAD effekt. Det tilførte noget kraftoverskud i Surround, men den store forbedring i stereo kom først da jeg skiftede NAD'en med Vincenten, så jeg undgik at bruge min surroundreciever i stereo. 

Mange er også glade for Hegel stereoforstærkere til Elac, der er et utal af muligheder.

Godt nytår
Jacob

Hej Jacob

Tak for godt input og lyder som en fin løsning 😀👍

Muligt jeg spørger dumt, men hvis jeg f.eks køber en Vincent vil den så kun trække fronterne når jeg spiller stereo ? Og hvad med min reciever vil den også bidrage med effekt til fronterne ved både stereo og surround ? Eller vil receiveren så bruge al sin effekt på lofthøjttalere/baghøjttalere, center og sub ?

Også godt nytår til dig 

Henry

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Kosmo12 Kosmo12 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Jeg har “kun” en Marantz sr7011 spændt for et par B&W højttalere, og mangler ikke noget af det du efterlyser. Din Yamaha er en del kraftigere, så jeg tror bare du skal kigge efter nye højttalere for at få mere dynamik og kraft.

Det kan godt være du har ret Munch. Synes mine Elac FS 247 er meget detaljerede, men det kan godt være de mangler noget dynamik og kraft.

Havde i “mine unge dage” et rent stereo set up bestående 1 stk. Pioneer for og effekt forstærker. Tror sættet vejede omkring 40 kg, og dertil havde et et par store Coral Studio Monitor med en 15 tommer bas på størrelse med et køleskab. Det kunne spille helvedes højt, og jeg synes dengang også det spillede super godt. Det er noget af den bund og overskud jeg søger i dag, dog uden at jeg vil spille så højt at trommehinderne er ved at blive revet ud 🤣 Så fornemmelsen af et overskud, og det samtidig spiller godt og rent 😀👍

Kosmo, du er inde på noget af det helt rigtige, overskud og dynamikWink

Læste lige kort på anmeldelser af dine Elac, og kan se at de faktisk får fine anmeldelser, iflg. spec. kan de når ned på 30Hz. hvordan de gør det der nede ved jeg ikke, men en højtaler på 4Ohm jeg læste et sted at den når ned på 3.2Ohm.
Så en god effektforstærker vil klart give dig mere kontrol og dynamik, specielt når du begynder at lukke opSmile.

Jeg køre selv med højtalere placeret på væggen og har sat crossover på 60hz.
SA Exact er baseret på SA Explore, dvs. de har kun 2 basser mod 4 stk. og et væsentligt mindre kabinet, dog et relativ stort kabinet af en væghøjtalere der spiller overaskende dybt.
Og selv her er forskellen forbløffende stor, selv i stereo mode hvor alle kræfterne er tilrådighed i en 3060, så kan den ikke følge en god effektforstærker, også selvom der et crossover på 60hz.

Det lyder og klinger bare bedre, mere hul i gennem, og så er der selve dynamikken, men noget jeg blev overaskede over, var selv stereo perspektivet som blev forbedret, set i forhold til de indbygget forstærker i 3060


Redigeret af Potter - 27-December-2020 kl. 12:01
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Jamic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jamic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 11:57
Vincenten eller den stereo forstærker du vælger trækker fronterne både i stereo og surround. Din yamaha skal så kun trække center og surround kanaler i surround og yamahaen er slukket når du afspiller stereo.

Mvh. Jacob 
Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Kosmo12 Kosmo12 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Jeg har “kun” en Marantz sr7011 spændt for et par B&W højttalere, og mangler ikke noget af det du efterlyser. Din Yamaha er en del kraftigere, så jeg tror bare du skal kigge efter nye højttalere for at få mere dynamik og kraft.

Det kan godt være du har ret Munch. Synes mine Elac FS 247 er meget detaljerede, men det kan godt være de mangler noget dynamik og kraft.

Havde i “mine unge dage” et rent stereo set up bestående 1 stk. Pioneer for og effekt forstærker. Tror sættet vejede omkring 40 kg, og dertil havde et et par store Coral Studio Monitor med en 15 tommer bas på størrelse med et køleskab. Det kunne spille helvedes højt, og jeg synes dengang også det spillede super godt. Det er noget af den bund og overskud jeg søger i dag, dog uden at jeg vil spille så højt at trommehinderne er ved at blive revet ud 🤣 Så fornemmelsen af et overskud, og det samtidig spiller godt og rent 😀👍

Kosmo, du er inde på noget af det helt rigtige, overskud og dynamikWink

Læste lige kort på anmeldelser af dine Elac, og kan se at de faktisk får fine anmeldelser, iflg. spec. kan de når ned på 30Hz. hvordan de gør det der nede ved jeg ikke, men en højtaler på 4Ohm jeg læste et sted at den når ned på 3.2Ohm.
Så en god effektforstærker vil klart give dig mere kontrol og dynamik, specielt når du begynder at lukke opSmile.

Jeg køre selv med højtalere placeret på væggen og har sat crossover på 60hz.
SA Exact er baseret på SA Explore, dvs. de har kun 2 basser mod 4 stk. og et væsentligt mindre kabinet, dog et relativ stort kabinet af en væghøjtalere der spiller overaskende dybt.
Og selv her er forskellen forbløffende stor, selv i stereo mode hvor alle kræfterne er tilrådighed i en 3060, så kan den ikke følge en god effektforstærker, også selvom der et crossover på 60hz.

Det lyder og klinger bare bedre, mere hul i gennem, og så er der selve dynamikken, men noget jeg blev overaskede over, var selv stereo perspektivet som blev forbedret, set i forhold til de indbygget forstærker i 3060

Tak Potter for endnu et indlæg, hvor jeg bliver klogere 😀👍, og det lader til jeg kan nå meget langt med en god brugt effektforstærker.

Fantastisk med det her Forum, og en fornøjelse at medlemmerne er så flinke til at hjælpe. 




Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Jamic Jamic skrev:

Vincenten eller den stereo forstærker du vælger trækker fronterne både i stereo og surround. Din yamaha skal så kun trække center og surround kanaler i surround og yamahaen er slukket når du afspiller stereo.

Mvh. Jacob 

Tak og når så receiveren ikke forsyner fronterne, bruger den så automatisk den effekt som normalt bruges på fronterne til de andre kanaler ? Eller skal der ændres i opsætningen ?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af Jamic Jamic skrev:

Vincenten eller den stereo forstærker du vælger trækker fronterne både i stereo og surround. Din yamaha skal så kun trække center og surround kanaler i surround og yamahaen er slukket når du afspiller stereo.

Mvh. Jacob 

Synes du skylder at forklare at man så ikke kan tilslutte digitale lydkilder (uden også at købe en dac) og at man heller ikke nemt kan bruge subwooferen.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Kosmo12 Kosmo12 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jamic Jamic skrev:

Vincenten eller den stereo forstærker du vælger trækker fronterne både i stereo og surround. Din yamaha skal så kun trække center og surround kanaler i surround og yamahaen er slukket når du afspiller stereo.

Mvh. Jacob 

Tak og når så receiveren ikke forsyner fronterne, bruger den så automatisk den effekt som normalt bruges på fronterne til de andre kanaler ? Eller skal der ændres i opsætningen ?

Det er et lumsk spørgsmål som ikke rigtig kan besvares som det er stillet.

I grunden er svaret nej, sålænge strømforsyningen ellers kan følge med, og det kan den sålænge du ikke spiller ørene af dig selv. "effekten" som går til en højttaler er en funktion af volumenkontrollens indstliing, som bestemmer forstærkerens udgangsspænding. Jo højrere spænding, jo flere ampere og jo mere effekt. Men så længe strømforsyningen kan holde spændingen så mærker den ene højttaler ikke hvad den anden laver.

Kun i det tilfælde at du spiller så højt (med front højttalerne) at strømforsyningen ikke kan følge med vil de andre højttalere have glæde at du skifter til en efstern power amp.

Yamaha har en mængde indstillinger under amp assign, men ingen af dem kan slå LCR forstærkerne fra eller omkonfigurere dem til andet brug, så det gør næppe nogen forskel hvad du sætter den til. Der er mere til hvordanman indretter multi room. (baseret på hvordan menuen i min rxa 2040 er)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Kosmo12 Kosmo12 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jamic Jamic skrev:

Vincenten eller den stereo forstærker du vælger trækker fronterne både i stereo og surround. Din yamaha skal så kun trække center og surround kanaler i surround og yamahaen er slukket når du afspiller stereo.

Mvh. Jacob 

Tak og når så receiveren ikke forsyner fronterne, bruger den så automatisk den effekt som normalt bruges på fronterne til de andre kanaler ? Eller skal der ændres i opsætningen ?
Ja i teorien, da recieverens strømforsyning ikke skal trække fronterne. D.v.s. der blir mere effekt til surround og Atmos højttalerne.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu