|
Hjælp/erfaring med surround processor og effektf. |
Besvar | Side <12345> |
Forfatter | |||
Kosmo12
Bruger Oprettet: 19-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 166 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det kan godt være du har ret Munch. Synes mine Elac FS 247 er meget detaljerede, men det kan godt være de mangler noget dynamik og kraft. Havde i “mine unge dage” et rent stereo set up bestående 1 stk. Pioneer for og effekt forstærker. Tror sættet vejede omkring 40 kg, og dertil havde et et par store Coral Studio Monitor med en 15 tommer bas på størrelse med et køleskab. Det kunne spille helvedes højt, og jeg synes dengang også det spillede super godt. Det er noget af den bund og overskud jeg søger i dag, dog uden at jeg vil spille så højt at trommehinderne er ved at blive revet ud 🤣 Så fornemmelsen af et overskud, og det samtidig spiller godt og rent 😀👍
|
|||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4664 |
Funktioner
Tak(1)
|
||
Det er ikke et enten eller. Men for at få dynamik og kraft, skal du op i større membranoverflade. Og for at det lyder godt, en stor forstærker der kan styre de større membraner. Detaljerne kommer fra diskanter mellemtone, og derfor er det vigtigt at få styr på bassen, så den ikke mudrer lyden. Jeg har smidt en sort betonflise under fronter og sub, og det gir altså et renere og mere detaljeret lydbillede. Jeg vil påstå at det hjælper på alle gulvhøjttaleres lyd.
|
|||
Kosmo12
Funktioner
Tak(0)
|
||
Tak for tippet, og så må jeg se om jeg både skal kigge på processor og effekt eller evt. kun en effekt, og kommer nok heller ikke uden om at se om jeg har de rigtige højttalere, og om det er relevant med 2 stk. sub.
|
|||
Jamic
Super bruger Oprettet: 08-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 464 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hej Kosmo
Du skriver at du efterspørger "kraftoverskud og gerne en bedre lyd i stereo" Jeg vil mene at den bedste og billigste opgradering vil være at købe en dedikeret stereoforstærker med HT passthrough, så du undgår din Yamaha i stereo og som trækker fronterne i surround. På den måde vil din Yamaha også have rigeligt med kræfter, når den ikke skal trække fronterne. Du vil kunne opnå en fantastisk forbedring med f.eks en Vincent SV234, der burde kunne findes for ca. 5000 kroner brugt. (Det solgte jeg min egen for, fornylig) Jeg kører selv med Elac FS 407 og havde i starten en Denon 4310. Jeg oplevede som dig at jeg manglede noget og startede med at tilføje en NAD effekt. Det tilførte noget kraftoverskud i Surround, men den store forbedring i stereo kom først da jeg skiftede NAD'en med Vincenten, så jeg undgik at bruge min surroundreciever i stereo. Mange er også glade for Hegel stereoforstærkere til Elac, der er et utal af muligheder. Godt nytår Jacob
|
|||
Kosmo12
Funktioner
Tak(0)
|
||
[QUOTE=Jamic]Hej Kosmo
Du skriver at du efterspørger "kraftoverskud og gerne en bedre lyd i stereo" Jeg vil mene at den bedste og billigste opgradering vil være at købe en dedikeret stereoforstærker med HT passthrough, så du undgår din Yamaha i stereo og som trækker fronterne i surround. På den måde vil din Yamaha også have rigeligt med kræfter, når den ikke skal trække fronterne. Du vil kunne opnå en fantastisk forbedring med f.eks en Vincent SV234, der burde kunne findes for ca. 5000 kroner brugt. (Det solgte jeg min egen for, fornylig) Jeg kører selv med Elac FS 407 og havde i starten en Denon 4310. Jeg oplevede som dig at jeg manglede noget og startede med at tilføje en NAD effekt. Det tilførte noget kraftoverskud i Surround, men den store forbedring i stereo kom først da jeg skiftede NAD'en med Vincenten, så jeg undgik at bruge min surroundreciever i stereo. Mange er også glade for Hegel stereoforstærkere til Elac, der er et utal af muligheder. Godt nytår Jacob Hej JacobTak for godt input og lyder som en fin løsning 😀👍 Muligt jeg spørger dumt, men hvis jeg f.eks køber en Vincent vil den så kun trække fronterne når jeg spiller stereo ? Og hvad med min reciever vil den også bidrage med effekt til fronterne ved både stereo og surround ? Eller vil receiveren så bruge al sin effekt på lofthøjttalere/baghøjttalere, center og sub ? Også godt nytår til dig Henry |
|||
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(1)
|
||
Kosmo, du er inde på noget af det helt rigtige, overskud og dynamik Læste lige kort på anmeldelser af dine Elac, og kan se at de faktisk får fine anmeldelser, iflg. spec. kan de når ned på 30Hz. hvordan de gør det der nede ved jeg ikke, men en højtaler på 4Ohm jeg læste et sted at den når ned på 3.2Ohm. Så en god effektforstærker vil klart give dig mere kontrol og dynamik, specielt når du begynder at lukke op. Jeg køre selv med højtalere placeret på væggen og har sat crossover på 60hz. SA Exact er baseret på SA Explore, dvs. de har kun 2 basser mod 4 stk. og et væsentligt mindre kabinet, dog et relativ stort kabinet af en væghøjtalere der spiller overaskende dybt. Og selv her er forskellen forbløffende stor, selv i stereo mode hvor alle kræfterne er tilrådighed i en 3060, så kan den ikke følge en god effektforstærker, også selvom der et crossover på 60hz. Det lyder og klinger bare bedre, mere hul i gennem, og så er der selve dynamikken, men noget jeg blev overaskede over, var selv stereo perspektivet som blev forbedret, set i forhold til de indbygget forstærker i 3060
Redigeret af Potter - 27-December-2020 kl. 12:01 |
|||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|||
Jamic
Super bruger Oprettet: 08-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 464 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Vincenten eller den stereo forstærker du vælger trækker fronterne både i stereo og surround. Din yamaha skal så kun trække center og surround kanaler i surround og yamahaen er slukket når du afspiller stereo.
Mvh. Jacob
|
|||
Kosmo12
Funktioner
Tak(0)
|
||
Tak Potter for endnu et indlæg, hvor jeg bliver klogere 😀👍, og det lader til jeg kan nå meget langt med en god brugt effektforstærker. Fantastisk med det her Forum, og en fornøjelse at medlemmerne er så flinke til at hjælpe. |
|||
Kosmo12
Funktioner
Tak(0)
|
||
Tak og når så receiveren ikke forsyner fronterne, bruger den så automatisk den effekt som normalt bruges på fronterne til de andre kanaler ? Eller skal der ændres i opsætningen ?
|
|||
Mefisto
Guld medlem Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1652 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Synes du skylder at forklare at man så ikke kan tilslutte digitale lydkilder (uden også at købe en dac) og at man heller ikke nemt kan bruge subwooferen.
|
|||
Mefisto
Guld medlem Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1652 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det er et lumsk spørgsmål som ikke rigtig kan besvares som det er stillet. I grunden er svaret nej, sålænge strømforsyningen ellers kan følge med, og det kan den sålænge du ikke spiller ørene af dig selv. "effekten" som går til en højttaler er en funktion af volumenkontrollens indstliing, som bestemmer forstærkerens udgangsspænding. Jo højrere spænding, jo flere ampere og jo mere effekt. Men så længe strømforsyningen kan holde spændingen så mærker den ene højttaler ikke hvad den anden laver. Kun i det tilfælde at du spiller så højt (med front højttalerne) at strømforsyningen ikke kan følge med vil de andre højttalere have glæde at du skifter til en efstern power amp. Yamaha har en mængde indstillinger under amp assign, men ingen af dem kan slå LCR forstærkerne fra eller omkonfigurere dem til andet brug, så det gør næppe nogen forskel hvad du sætter den til. Der er mere til hvordanman indretter multi room. (baseret på hvordan menuen i min rxa 2040 er)
|
|||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4664 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Ja i teorien, da recieverens strømforsyning ikke skal trække fronterne. D.v.s. der blir mere effekt til surround og Atmos højttalerne.
|
|||
Besvar | Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |