recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp mig med at vælge! Intel VS AMD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp mig med at vælge! Intel VS AMD

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
rasmuskarlsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Juli-2006
Status: Offline
Point: 193
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp mig med at vælge! Intel VS AMD
    Sendt: 10-September-2008 kl. 12:53
Hej kan simpelthen ikke vælge...
Og har nu brug for lidt hjælp!

Har set på følgende HTPC

1:

Intel E8400 Processor (3ghz)
Intel G45 Chipset baseret bundkort (Intel GMA X4500HD onboard)

2:

AMD 4850e (2.5ghz)
AMD 790gx chipset baseret bundkort (ATI Radeon HD 3300 onbaord)

Følgende prioteres:
Mulighed for at køre 24/7, derfor er lavt strømforbrug selvfølgelig vigtigt.. Men kan ikke rigtig finde nogle sammenligninge rmellem de 2 setups

Skal primært bruges til HTPC, derfor er afspilning af Bluray, HD, og de nyeste MKV 1080p prioteret højt. Skal gerne kunne klares med en lille CPU load.

Har valget den AMD CPU grundet den bruger lidt strøm, og alle de andre AMD sparker strømmåleren ud af propotioner

Skal gerne kunne spilles på (Sådan ikke de allernyeste spil, men det ville være rart hvis muligheden var der. Dog er HTPC delen vigtigere)

Skal gerne være fremtidssikker.. (Altså holde i 2 år minimum!) Her er jeg måske lidt selv kommet frem til den konklusion at intel løsningen er mere fremtidssikker end AMD løsningen... Men er ikke sikker på dette! Derudover er AMD løsningen klart mest velegnet til spil (Den er faktisk temmelig overraskende) Men ved ikke om den er "fremtidssikker"?

Hvad mener i..

Redigeret af rasmuskarlsen - 10-September-2008 kl. 14:12
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Point: 494
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2008 kl. 21:00

Jeg har selv kig på lignende behov... og jeg har pt sat det op med et AMD chipset...

strømforbrug på processor er det thermal design power? når man kigger på specs på edbpriser?

der kan jeg se at din står til 45W, og den jeg har valgt AMD 64 x2 4400+ ligger på 65W, i så fald skal jeg nok lige have skiftet ønske til CPU..)

derudover har jeg ingen kommentarer til dit setup da, jeg ikke kender fordele mm ved de 2. Jegha bare læst at AMD skulle være fantastisk, og måske at G45 kunne have nogle kompabilitets problemer, men det er der delte meninger om.

Mht fremtidssikring på 2 år tror jeg ikke der er den store forskel på AMD og Intel.... de 2 firmaer skal nok stå stærke til den tid også

håber det gav lidt

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2008 kl. 21:41

Jeg ville vælge AMD løsningen, men efter G45 er kommet tror jeg ikke der er de helt store forskelle på de 2 modeller.. jeg tror heller ikke der er den store forskel i fremtidssikring, tror de begge klare 2 år uden problemer..

Det med spil tror jeg faktisk amd er bedst, dog uden at være nogen super platform til spil på nogen måde..

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2008 kl. 12:52
Okay savner måske lidt kontrete sammenligner / Erfaringer, hvorfor AMD løsningen skulle være bedre?
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2008 kl. 13:47

Processormæssigt er Intels processorer langt foran AMD's ditto.
Core2 har vel nærmest slået AMD i gulvet mht. ren processorkraft, og tidlige indikationer mener, at Core i7 (også kaldet Nehalem) skulle gøre det samme.

Men mht. onboard grafikkort er AMD langt foran Intels chipset.

X4500HD grafik chippen (den der bliver brugt på G45 bundkortene) har fået nogen kritik i de reviews jeg har læst.

Så du skal spørge dig selv om hvad du har mest brug for - processorkraft, eller onboard grafik løsning.

Skal den pakkes ned i et lille kabinet, og/eller er du på et mindre budget??
For ellers kunne du eventuelt bruge et Intel P45 bundkort med et grafikkort (pt. er HD4850 kortene de bedste til prisen) til, hvilket i langt de fleste tilfælde vil give den bedste løsning, omend det kræver et ATX kabinet.
Dog vil det være lidt overkill til en ren HTPC, som ikke skal bruges til andet (spil, arbejde etc.).

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2008 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Processormæssigt er Intels processorer langt foran AMD's ditto.
Core2 har vel nærmest slået AMD i gulvet mht. ren processorkraft, og tidlige indikationer mener, at Core i7 (også kaldet Nehalem) skulle gøre det samme.

Jeg er ikke helt enig i det. Jo Intel laver nogen processore som har flere kræfter end AMD, men det er jo ikke 100% hurtigere eller noget i den stil..

Og vælger man efter prisen, så er intel jo ikke hurtigere end AMD fra bunden og op til mellemklassen, det er ca det samme..

Så jo intel har PT de hurtigste processore på marked, men det er ikke som at vælge mellem en skoda og mercedes..

Redigeret af Pizzabager - 14-September-2008 kl. 14:38
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2008 kl. 17:16
Hmm Okay...

Men ved i noget angående Watt forbrug? Kan ikke rigtig finde nogle sammenligninger jeg kan bruge til noget.

Spørgsmål er så om det bedst kan betale sig at købe den intel løsning? Hvis f.eks. jeg kunne finde på at spille på den også?

Den skal bare pakkes ned i et normalt ATX kabinet, så det har ikke det vilde at sige.. Det med Intel løsningen med Det grafikkort, hvor meget vil det bruge i strøm så?

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2008 kl. 17:24

Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Jeg er ikke helt enig i det. Jo Intel laver nogen processore som har flere kræfter end AMD, men det er jo ikke 100% hurtigere eller noget i den stil..

Og vælger man efter prisen, så er intel jo ikke hurtigere end AMD fra bunden og op til mellemklassen, det er ca det samme..

Så jo intel har PT de hurtigste processore på marked, men det er ikke som at vælge mellem en skoda og mercedes..

Til alt andet end HTPC bliver Intel anbefalet i øjeblikket, og det er helt sikkert noget der kan måles på AMD's økonomi. Intels processorer er hurtigere og billigere end AMD's.
Det er kun til low-end computere og HTPC'er (ingen sammenligning i øvrigt, da det er af andre grunde mht HTPC'er) at AMD's processorer kan anbefales (ved low-end kun pga. priserne).

Du kan iøvrigt se på de performancecharts tom's hardware har mht. processorer her: http://www.tomshardware.co.uk/charts/desktop-cpu-charts/benc hmarks,16.html

Her ser du, uanset hvad der bliver brugt som benchmark, at AMD halter meget efter (selv de hurtige AMD processorer).

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2008 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Til alt andet end HTPC bliver Intel anbefalet i øjeblikket, og det er helt sikkert noget der kan måles på AMD's økonomi. Intels processorer er hurtigere og billigere end AMD's.
Det er kun til low-end computere og HTPC'er (ingen sammenligning i øvrigt, da det er af andre grunde mht HTPC'er) at AMD's processorer kan anbefales (ved low-end kun pga. priserne).

Du kan iøvrigt se på de performancecharts tom's hardware har mht. processorer her: http://www.tomshardware.co.uk/charts/desktop-cpu-charts/benc hmarks,16.html

Her ser du, uanset hvad der bliver brugt som benchmark, at AMD halter meget efter (selv de hurtige AMD processorer).

hvis vi kigger på de 2 processore, det kunne for så vidt være hvilket som helst af de intel og amd's modeller..

en intel E8400 har den billigste pris på edbpriser på lige over 1100 kr.

en amd 4850e fås til 385 kr..

Dvs intel cpu'en er ca 3 gange så dyr som den pågældende AMD..

Og da den 4850E er den samme som jeg har i mit mediecenter, hvor den kan klare alt jeg har smidt efter den, hvorfor er det så det er "billigere" at købe en der koster 3 gange så meget.. en E8400 er kraftigere, ja, men ikke 3 gange så kraftig, ikke engang dobbelt så kraftig.. og de krafter den har er der alligevel ikke behov for på en HTPC..

Derfor kan jeg ikke se at intel er det bedste valg.. Hvis intel chipsættet understøttede mere eller bedre på andre måder end AMD chipsættet, så kunne jeg se grunden til at vælge en dyrere cpu, men det gør det vist heller ikke ligefrem, snarere den anden vej..

Hvis trådstarter, skal spille spil som er meget krævende med processor ydelsen, så kan jeg se grunden til en intel cpu, selvom det er de færreste spil idag der kræver så meget af cpu'en, og selvom de gjorde ville det være det onboard grafikkort som var den helt store flaskehals der..

Kan du finde en Intel cpu til de ca 400 kr, som matcher en 4850e på strømforbrug og ydeevne, som kan bruges med de nye Intel chipsæt?

Redigeret af Pizzabager - 14-September-2008 kl. 17:59
Til top
Gnucifer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-September-2008
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2008 kl. 18:16
Har fulgt en lignende diskussion på avsforum. Der nævnes intels nye 45nm E5200 som et bud på en budget low-power cpu til G45 bundkort. Der er en masse information gemt i mega-trådene om G45 Micro og Mini bundkortene fra Intel. Jeg har desværre ikke set nogen direkte sammenligning og måling af strømforbruget for henholdsvis amd og intel løsningen endnu (er selv på jagt) men folk mener at G45 + E5200 bør ligge omkring 30watt idle og med en 2,5" hd kan drives på en 80watt strømforsyning.

Redigeret af Gnucifer - 14-September-2008 kl. 18:23
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2008 kl. 18:57

hvis vi kigger på de 2 processore, det kunne for så vidt være hvilket som helst af de intel og amd's modeller..

en intel E8400 har den billigste pris på edbpriser på lige over 1100 kr.

en amd 4850e fås til 385 kr..

Dvs intel cpu'en er ca 3 gange så dyr som den pågældende AMD..

Og da den 4850E er den samme som jeg har i mit mediecenter, hvor den kan klare alt jeg har smidt efter den, hvorfor er det så det er "billigere" at købe en der koster 3 gange så meget.. en E8400 er kraftigere, ja, men ikke 3 gange så kraftig, ikke engang dobbelt så kraftig.. og de krafter den har er der alligevel ikke behov for på en HTPC..

OK, nu negligerer du jo lige præcis det jeg skriver i det andet indlæg. At AMD kun vælges hvis det er til ren HTPC, eller hvis det er low-budget/low-end PC du vil bygge.
De kort du sammenligner er jo netop som at sammenligne en Ferrari og en Skoda. Altså den dyreste/bedste dual core fra Intel med en billig single core fra AMD.
Her er det jo klart, at AMD CPU'en er meget billigere. Men til gengæld får du også en processor der er langt underlegen på næsten alle områder.

En mere fair sammenligning burde være E8400 med AMDs XP64 6400+, som stadig er en del underlegen til core2duo processoren, men koster ca. 900 kr.

Vil du have bedst mulig price/performance (som vel egentlig i denne henseende betyder billigst mulig processor du kan finde hos forhandlere) bør du jvf. Toms Hardware gå efter AMD Sempron 64 2800+.
Jvf her: http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2008/Price-Per formance-Index,388.html

Dog kan du få en 3000+ til 158 kr. så det bør vel være den man skal gå efter. Dog skal man jo så ikke tro den kan sammenlignes med en E8400 processor.

Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle finde en inferiør processor, for at komme ned på 400 kr. Jeg ville unden ingen omstændigheder vælge andet end Core2 i dag, med det jeg skal bruge min computer til. Det AMD kan levere er simpelthen bare ikke godt nok.
Jeg kunne da sikkert få fat i en gammel gammel processor gratis, som jeg kunne bruge, men min performance ville også blive derefter.

Jeg kan som nævnt godt forstå, hvis nogle vælger AMD til HTPC, da onboard grafik ofte er en prioritet der, og X4500 ikke er i nærheden af de bedre grafikchips AMD leverer. Og jeg kan også forstå at folk vælger AMD i budget/low-end computere. Men til alt andet er Intel lysår foran i øjeblikket, og de første tests af Core i7 bliver svær for AMD at matche.

Redigeret af tosa - 14-September-2008 kl. 19:07
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2008 kl. 19:05
Okay spørgsmålet er som om jeg skal gøre som følger:

Pga. AMD bundkortets bedre grafikkort, og mulighed for hybrid Crossfire (Hvilket må betyde at jeg har mulighed for at kyle et sekundært grafikkort i senere -Uden det kræver nogle Watt egentlig -Pånær hvis jeg skal spille og lignende selvfølgelig)
Så er det lige før at det måske bedst kan svare sig at købe det AMD bundkort nu, sammen med en 4850e, og så leve med den "dårligere CPU kraft" Selvom det ikke tiltaler mig helt vildt at gøre det på denne måde..
Men så kan man så måske udskifte CPU'en om et år, når AMD nok har kommet med en hurtigere og strømbesparende CPU igen...

Men det er lidt pest eller kolera, fordi AMD bundkortet med dets egenskaber, er jeg helt vild med... Men er ikke helt overbevist om hvad deres processorer "kan"
Derimod er jeg helt vild med Intels Processorer. Men igen deres bundkort med nævnte chipsets er jo ikke noget at prale af.

Men så tænkte jeg igen. At hvis de 2 nævnte systemer, bruger lige meget strøm ca (dette ville jeg gerne have undrbygget!)??? Så kunne man jo altid tage Intel løsningen, og så senere tilkøbe et sekundært grafikkort dertil, som måske kun brugte 20W idle?

Kan se diskusionen har drejet sig lidt hen på prisen... Men hvis der f.eks. er 2 valg. en CPU til 400kr samt en til 1000kr. Så kan jeg godt leve med at give de 600kr mere, hvis jeg får en bedre ydelse (Strømbesparende, hurtig, samt god til at køre flere programmer samtidig)

Syntes jeg fandt på nettet at den 4850e kræver 45W TPD (Hvad betyder det? - Er det Idle?) Det kunne være rart at vide hvad en E8400 Brugte til sammenligning. Om det er ca. det samme?

Redigeret af rasmuskarlsen - 14-September-2008 kl. 19:18
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu