recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp - RAID vs. Spanning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp - RAID vs. Spanning

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2012 kl. 15:49
RAID 0 bruger du til at få større hastighed. Til film og musik og den slags er det fløjtende ligegyldigt.

Raid handler i store træk mest om oppetid. For en virksomhed er det noget bras med 8 ansatte der ikke kan lave en skid mens edb'en er nede. For private handler det mest om at det lyder fancy at køre raid, hvis en disk står af overlever familien nok at der mangler lidt film indtil backuppen er lagt ind igen imorgen.

Som privat ville jeg bruge raid 0 på en gamermaskine hvor lynhurtig diskadgang er et must. Hvis jeg var videofotograf og redigerede store videofiler ville hurtige diske i raid 0 også være guld. Til et mediecenter ville jeg ikke gide.

Min egen nas kører ikke raid, jeg har udvidet med en disk eller to i takt med at jeg manglede plads. Raid kunen give en anelse hurtigere disk access, men selv uden raid er diskene allerede væsentligt hurtigere end netkortet, så det er ikke en forskel jeg ville opleve.

I en server med mange brugere og en masse tunge databaseopslag ville det give mening med raid for hastighedens skyld, så serveren hurtigere kan finde de oplysninger man beder om.

Så glem alt om raid med mindre du tænder på nørdeværdien i det.. Wink
Til top
jimjim86 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-August-2010
Sted: DK
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2012 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

RAID 0 bruger du til at få større hastighed. Til film og musik og den slags er det fløjtende ligegyldigt.

Raid handler i store træk mest om oppetid. For en virksomhed er det noget bras med 8 ansatte der ikke kan lave en skid mens edb'en er nede. For private handler det mest om at det lyder fancy at køre raid, hvis en disk står af overlever familien nok at der mangler lidt film indtil backuppen er lagt ind igen imorgen.

Som privat ville jeg bruge raid 0 på en gamermaskine hvor lynhurtig diskadgang er et must. Hvis jeg var videofotograf og redigerede store videofiler ville hurtige diske i raid 0 også være guld. Til et mediecenter ville jeg ikke gide.

Min egen nas kører ikke raid, jeg har udvidet med en disk eller to i takt med at jeg manglede plads. Raid kunen give en anelse hurtigere disk access, men selv uden raid er diskene allerede væsentligt hurtigere end netkortet, så det er ikke en forskel jeg ville opleve.

I en server med mange brugere og en masse tunge databaseopslag ville det give mening med raid for hastighedens skyld, så serveren hurtigere kan finde de oplysninger man beder om.

Så glem alt om raid med mindre du tænder på nørdeværdien i det.. Wink

Mange tak for et fint svar og forklaring ! !

Jeg er komplet ligeglad med hvad det hedder :D eneste jeg er interesseret i er bare at det virker og hvilket valg jeg skal tage. Med dette svar og de andre er der vist ingen tvivl ift. hvad jeg skal bruge min NAS til :)
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2012 kl. 16:33
Jeg ville altid køre RAID 1 på en NAS, hvis det som ligger på er vigtigt. Det er surt r** at skulle til at hive 2 GB ind fra backup.

På min egen kører jeg med RAID 5 på 4 diske, for at forhindre nedetid, når en disk står af.

Men det kan aldrig erstatte backup.

JBOD er når ens store disk består af mindre diske. Hvis en disk går ned så mister man det som ligger på den enkelte disk, men det som ligger på de andre diske er intakt.

RAID 0 eller striping er når der skrives til begge diske på samme tid og hver fil har en bid liggende på hver af diskene. Mister man en disk, så mister man alt.

RAID 1 er spejling, der skrives samme data til begge diske. Når der læses er det ofte en lille stump fra hver diske for at give større hastighed. Intet data er mistet når der går en disk.

RAID 5 kræver mindst 3 diske og giver en sikkerhed i form af en paritets disk, som gør det muligt at genskaber indholdet af hvilken som helst disk som står af. Mister man mere end en disk, så ryger alt data.

Redigeret af Cyberguyen - 25-April-2012 kl. 16:39
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 02:33
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

. . . . . . .
Men det kan aldrig erstatte backup.

JBOD er når ens store disk består af mindre diske. Hvis en disk går ned så mister man det som ligger på den enkelte disk, men det som ligger på de andre diske er intakt.

RAID 0 eller striping er når der skrives til begge diske på samme tid og hver fil har en bid liggende på hver af diskene. Mister man en disk, så mister man alt.

RAID 1 er spejling, der skrives samme data til begge diske. Når der læses er det ofte en lille stump fra hver diske for at give større hastighed. Intet data er mistet når der går en disk.

RAID 5 kræver mindst 3 diske og giver en sikkerhed i form af en paritets disk, som gør det muligt at genskaber indholdet af hvilken som helst disk som står af. Mister man mere end en disk, så ryger alt data.
Jeg er ikke nogen haj til det med RAID det ene eller det andet, ej heller hvad JBOD er helt præcist.
Men har dog lige en forespørgsel omkring det markerede ? - efter hvad jeg har forstået, så er JBOD når ens drev opfører sig som et alm drev.
Eksempelvis som en stor 500GB harddisk, der kan tilgås, som enhver anden alm.harddisk.
Det er sådan jeg har tolket det ved at læse rundt på nettet. Er det totalt misforforstået ?
Sorry  - er noget af en noob til det her. Confused 
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 06:51
JBOD= Just a Bounch Of Disks.

Diske af samme eller forskellig størrelse og fabrikat.

Har egentligt ikke noget med RAID at gøre da R'et i RAID står for redundans. Der er også begrænset sikkerhed ved JBOD og der er tvivl om hvorvidt array'et kan genskabes (man kan trække data ud af de ikke fejbehæftede drev) det kommer meget an på hvordan det udføres i praksis.

BS
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 07:50
I øvrigt lige at lille spørgsmål.

Jeg startede med at få postuleret at det nok drejede sig om Raid 1 og JBOD, og det kan da godt være som i sige at det er Raid0 og Raid1, men hvor får i det fra?

Som jeg kan læse det på wd's hjemmeside snakker de heller ikke der op Raid 0, men mere om noget der lyder som JBOD: "Out of the box, this two-drive system combines both drives into one big volume so they act like one drive for maximum capacity."

Hvis det havde været Raid 0, så er jeg ret overbevist om at de også havde brugt den ekstra hastighed i salgstalen.

Så bare for min skyld: Hvorfor tror i at det er Raid 0 og ikke JBOD?

/ask
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 08:36
Det virker ikke særligt professionelt beskrevet.
Det kører nok JBOD og viser så bare begge drev som et stort drev.
Så hvis du skriver 3 store film der fylder omkring 2gb stykket på den store 6 GB disk. Så vil den første film ende på den første disk og en af de andre vil ligge delt over begge diske
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 11:52
Her er et skema fra min QNAP manual. Det viser ret godt hvordan filerne bliver lagt på diskene.

Venlig hilsen
KB
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-Juli-2009
Point: 384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 13:37
Spanning er helt klart det faktum at du med flere diske har et stort drev (der "spanner" over disse flere diske). Fordelen ved dette er at hvis du mangler plads, så tilføjer du bare endnu en hardisk til "bunken af diske". Det kaldes også ofte logical volumes, dvs. et logisk drev der spanner over flere diske.

RAID er ikke dette. RAID 0 er mirroring og giver sikkerhed mod nedbrud (oppe tid, ikke backup). Men har du fyldt den op, så skal du have nye diske i og data skal på igen. Der er muligvis nogle RAID systemer der kan automatisere denne process, men de gamle diske vil stadig være til overs.

Det er to vidt forskellige ting.

Redigeret af danji - 26-April-2012 kl. 13:38
Mvh dan.
Til top
Hanzoy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Marts-2010
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanzoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:

Spanning er helt klart det faktum at du med flere diske har et stort drev (der "spanner" over disse flere diske). Fordelen ved dette er at hvis du mangler plads, så tilføjer du bare endnu en hardisk til "bunken af diske". Det kaldes også ofte logical volumes, dvs. et logisk drev der spanner over flere diske.

RAID er ikke dette. RAID 0 er mirroring og giver sikkerhed mod nedbrud (oppe tid, ikke backup). Men har du fyldt den op, så skal du have nye diske i og data skal på igen. Der er muligvis nogle RAID systemer der kan automatisere denne process, men de gamle diske vil stadig være til overs.

Det er to vidt forskellige ting.
Du mener vel at RAID 1 er mirroring og ikke RAID 0 Smile
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-Juli-2009
Point: 384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 15:46
Æv. Der var 50-50 for at jeg gættede rigtigt. Kan aldrig huske det :)
Mvh dan.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:

Æv. Der var 50-50 for at jeg gættede rigtigt. Kan aldrig huske det :)
Husketip: RAID 0 er nul redundans. Smile
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu