|
Hjælp: SSD Windows |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
rasmusvn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Oktober-2008 Sted: Odense N Status: Offline Point: 826 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg kom lige i tanke om, at førstnævnte link ikke godtager OEM-licenser.
Jeg har dog engang løst det, da jeg skulle have Windows 8 på en Mac via bootcamp, jeg har bare glemt hvordan lige nu. Prøv evt.: http://www.youtube.com/watch?v=He9wg7pqHPI#! Kan nogen finde bedre guides til en ren installation, må de sige til :)
Redigeret af rasmusvn - 04-Februar-2014 kl. 16:54 |
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10479 |
|
Det har jeg også lige konstateret. Flemming |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10479 |
|
Det ser ud til at jeg har fundet en metode der virker på en OEM installation:
Start med at finde din produktnøgle med f.eks. Magical Jellybean Keyfinder og noter den op. Download en Windows version der svarer nøjagtig til den der er installeret på PCen, f.eks. Windows 8 Home 32-bit. Alle tre dele skal stemme, altså 8, Home, 32-bit. Er en af delene forkert vil det ikke virke. "Brænd" derefter ISO filen på en USB stick (mindst 4 GB) med f.eks Windows 7 USB DVD Download Tool (gratis) Åben indholdet på USB sticken og gå til mappen "sources". Hvis der ligger en fil ved navn"ei.cfg" skal den slettes. Placer i samme mappe, altså i "sources" en text fil der hedder "PID.txt". Den skal have følgende indhold: [PID]Value=xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx, hvor x'erne er din produktnøgle. Text filen laver du med Notepad. Herefter er USB sticken klar til at installere en frisk Windows installation fra. Det hele tager ca. et kvarter + den tid der går med at downloade Windows ISO filen. Flemming Redigeret af fltk - 04-Februar-2014 kl. 17:44 |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
"godt og vel 1 time", var måske at presse den en anelse i den her relation. Den tager jeg til mig. Pointen står jeg dog ved! MEN! Nu er det altså ikke fysisk umuligt at opnå hastigheder omkring eller endda højere end 120MB/sek. Begynd selv at regn på det. 120 x 60 x 60 = 432GB på en time. 750GB vil mere præcist tage 1.7time. Et system optimeret til formålet kan godt flytte 150MB/sek. Så er du nede på ca. 1.38 time, for at kopiere 750GB. Hvis du mener de 0.7 time, eller 0.38 time er afgørende for om bærbar er "NY" eller "GAMMEL", det må du for min skyld hjertes gerne mene. Finder du et interface der kan flytte 200MB/sek, så er du uhyggelig tæt på de 750GB på "godt og vel en time". (SATA 3 "uncoded data" op til 600MB/sek). Jeg har ikke gidet at søge efter en duplikator der kan 200MB/Sek, men jeg er ret sikker på den findes, eller er uhyre tæt på. De findes i 120MB/sek udgaver. Der var ingen der sagde man ikke måtte spare tid og flå disken ud af den sløve bærbar, som du til gengæld helt sikkert har ret i, ikke vil nå tilnærmelsesvis samme hastigheder. Det er sjældent disken i sig selv er det sløve led. Det er interfacet og resten af strukturen, man "kopiere/cloner" igennem, der gør processen tager lang tid. Jeg fastholder, at du ikke helt forstod min pointe i forklaringen af begrebet "NY", selvom den var overdrevet, en smule. PS. Mit sløve Gigabit Ethernet (LAN) derhjemme, der jeg kopiere ca. 260GB i timene. Sæt det i relation til en 6 gange hurtigere (i teorien) harddisk.
|
||
![]() |
||
Infinity ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1078 |
|
Sørgerligt, sørgerligt, sørgerligt!
Til Kandesen: 1) Har du aldrig prøvet at kopiere store filer til en harddisk? De kører ikke med den maksimale overførselstid hele tiden! Der er lag of time, hvor harddisken ikke arbejder ved højeste hastighed, så regn du dig bare frem til at ”en time godt og vel” er 1,7 time, i praksis bliver det 5- 10 timer….. 2) Derudover synes jeg det er nedværdigende, ja uværdigt, at du regner trådstarter, der lige har købt en notebook og en 250 GB SSD dertil, skulle være så dum at han fylder 750 GB på harddisken og derefter forventer at få hele indholdet over på den nye 250 GB SSD. Jeg kender ikke trådstarter, men det er uværdigt at antage at han er så dum. Til øvrige: 3) Og så er der alle dem der vil lave nyinstallation uden at have en rigtig installations CD og tilhørende licensnummer. Hvis trådstarter fulgte jeres råd, ville han stå uden lovlig Windows licens. Skal han sende regningen for en ny licens til jer? Pinligt! Den kloning jeg foreslår, kræver en Notebook, en SSD, et USB til SATA kabel, et kloningsprogram. Og trådstarter har købt de 4 ting. Selve kloningen og udskiftningen kan jeg gøre på under 15 minutter, og jeg har gjort det mere end 100 gange! Og der er en meget stor fordel idet INGEN data slettes. Viser det sig at SSD’en brænder af inden for kort tid, så er det bare at sætte harddisken i igen. Og sammenlign lige: Hvor lang tid er det det tager at installere en hel Windows? Væsentligt længere tid end 15 minutter. Så sku pinligt med de nedværdigende og uværdige betragtninger der er fremsat her i tråden og disse direkte forkerte og tidskrævende l Med disse ord trækker jeg mig ud af tråden, det her er spild af tid. |
||
mvh Infinity
|
||
![]() |
||
rasmusvn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Oktober-2008 Sted: Odense N Status: Offline Point: 826 |
|
Jeg synes blot, at det er rart at finde en måde at leve en helt ren installation. Det er så temmelig åndssvagt, at Microsoft har gjort det så besværligt.
Måske har jeg misset noget, men hvis man vælger metoden med kloning, så får man vel også de drivere, software etc. med, som producenten har valgt skulle være der fra start? Det er så muligt at nulstille Windows efterfølgende, men det har jeg ikke erfaringer med (http://windows.microsoft.com/en-gb/windows-8/restore-refresh-reset-pc)
|
||
![]() |
||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
|
RasmusVN - ved kloning får du selvfølgelig samtlige drivere med - men som flemming og andre påpeger - så er det også incl crapware og hvad de ellers har fyldt på. Men Rasmus - "udfordringen" med en reset er at den stadig tager crapware med ind(og nogle gange så vil man gerne have andre drivere end dem der er smidt på. Jeg synes især det er en god ting at smide nvidia's egne drivere på når maskinen indeholder et geforce/quadro gfx - jeg har selv haft lidt bedre stabilitet med dem end med producenternes egne, men det er sg nok en meget personlig ting :=) ). Der står jo på MS´s side at den kun tager de applikationer med ind som computeren kom med (hvilket egentlig betyder en gammeldags restoredisk)
Nu har infinity åbenbart noget indre vrede han skulle have ud, men det er nu tilladt at lave en ominstallation af sit operativsystem så længe man har sin licensnøgle og bruger den. Men han har ret i at det ikke er tilladt hvis man IKKE har en valid licensnøgle som hører til computeren (hvis den ikke står på bagsiden er man nødt til at finde den med de værktøjer som også er beskrevet af andre) - men medie og nøgle er 2 fuldkommen separate ting.(jeg synes så heller ikke der er nogen som helst her der har antydet løsninger hvor man skulle bruge "ukurrante" licensnøgler. |
||
![]() |
||
|
Jeg regnede nu også med, at bloatware fulgte med. Jeg ville blot være sikker.
Personligt foretrækker jeg også en helt ren install, hvilket også betyder, at diverse restore-partitioner slettes via diskpart.
|
||
![]() |
||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
|
diskpart burde ikke slette de partitioner med mindre du beder den om at bruge hele disken. Hvis du gør det vil den slette recovery-part og bruge pladsen. Hvis ikke skal du manuelt ind og fortælle hvilken partition den skal installere windows på. (recovery-part er jo generelt bare skjult i windows, men du kan jo sagtens få Windows til at vise den, og den ses også når du bruger diskpart.)
|
||
![]() |
||
|
Nu har jeg kun brugt diskpart nogle få gange, men jeg husker blot at have gjort noget i stil med dette: http://www.mydigitallife.info/delete-and-remove-to-unlock-eisa-hidden-recovery-or-diagnostic-partition-in-vista/
|
||
![]() |
||
londahl ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-Oktober-2009 Sted: Lolland,Danmark Status: Offline Point: 139 |
|
Vil du lige tjekke dine facts en gang? En Windows OEM licens er bundet til den hardware produktet er solgt med, i dette tilfælde en bærbar computer. Når du køber en computer med Windows betaler man Microsoft for licensen, ikke en dvd, et image, en recovery partition eller noget som helst andet. Licensen! Din licens er gyldig til en bestemt version af Windows. Om du installerer fra en lånt dvd, et image hentet fra Microsoft selv, fra et torrent site eller recovery partitionen er komplet irrelevant så længe du installerer samme version og benytter den licenskode der altid følger med til en ny maskine leveret med Windows. Hvis du i vilkårene for Microsoft Windows OEM licenser kan finde ét sted hvor der står andet, er du velkommen til at fortælle hvor. Kan hjælpe dig på vej, de specielle OEM regler er her. Synes i øvrigt at det ville klæde dig at skrive på en ordentlig måde, uanset om du er enig eller ej. Gå efter målet, ikke manden. Debatten om hvor kort eller lang tid det tager at fylde en harddisk vil jeg holde mig ude af da vi i mine øjne er ovre i en teoretisk diskussion der ikke gavner trådstarter. Redigeret af londahl - 04-Februar-2014 kl. 22:01 |
||
LG 47LM620T, Pioneer VSX-922K, 4x Cerwin-Vega! V-5M, 1x Cerwin-Vega! V-5C, 1x Cerwin-Vega! LW-12X
|
||
![]() |
||
|
Det er ikke helt det samme software du bruger når du sidder inde i windows og når du kører det via en install-CD. Derfor kan du godt få lov at "pille" når du bruger den version på din install-disk - alternativt kan du boote en linux-disk med Gparted - så piller du bare løs! ;-) PS - teknisk set er det jo de samme kommandoer der køres i baggrunden, men når man er i windows kan der jo laves nogle admin-regler som gør man ikke kan få lov at gøre alt. og derfor bliver det ikke helt det samme. :) kører man det via en install-cd så har man fuld rettighed til alt - det er også derfor recovery-part forsvinder når man blot beder den om at installere på hele disken. Redigeret af claus_jac - 04-Februar-2014 kl. 22:11 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |