|
Hjælp til anbefaling af NAS |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | |
jjdk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 649 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Super - tusinde tak for de meget konkrete og brugbare råd. Jeg køber en DS415+.
Lige en sidste ting..... Jeg starter med 3 x 4 TB diske. Nogen anbefalinger eller skal jeg bare kigge efter diske til NAS og med 7200 RPM, fx denne her: http://www.edbpriser.dk/harddisk/hgst-idk-deskstar-nas-h3iknas40003272se-4-tb-id-7995536.aspx |
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
![]() |
|
mortenls ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-Oktober-2010 Status: Offline Point: 209 |
HGST har et godt ry, så jeg ville ikke være betænkelig ved at købe dem. Dernæst er WD Red "the usual suspect", dog er disse 5400 rpm.
Redigeret af mortenls - 09-December-2015 kl. 17:45 |
|
![]() |
|
jjdk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 649 |
Argh... Lige én ting mere......
Jeg vil nu bestille isenkrammet. Jeg vil bestille 3 x HGST på 4 TB. Skal der bestilles rammer, kabler mm.? Jeg mener at have læst det sådan, at harddiske kan monteres i nogle skuffer i NAS'en, hvorfor kabler mm. ikke er nødvendige. Men bare så jeg er helt sikker ![]() |
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
![]() |
|
Dorf ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 663 |
Det eneste der skal bruges er muligvis en skruetrækker. HDD monteres i skuffer, og du er kørende. Der er ikke brug for yderligere kabler eller andet tilbehør.
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
skuffer er en del af kabinettet når du køber, så du har ikke brug for nogen kabler (måske et netværkskabel hvis det ikke er langt nok det du har) eller andre ting. der er endnu en lille ting omkring køb af 3TB diske. Der har været en hel del serier fra producenterne på lige netop 3TB som har været ret fejlbehæftede. Backblaze (som laver nogle specielle storageservere) har lavet statistik og det var især 3TB diske som lavede gigantisk udslag på fejlrater. - Dog havde lige netop hgst faktisk været heldige denne gang. (har dog ikke selv lagt mærke til noget, men når der kommer statistikker fra brug af +50000 diske, så kigger man selvfølgelig igennem :-) )
|
|
![]() |
|
Tak for info. Jeg vælger at købe 4TB diske, og jeg tror det ender med, at det bliver Western Digital RED 4TB, WD40EFRX. Jeg har læst mig til, at de er ret stabile. Ellers håber jeg, at en venlig sjæl vil "rette mig". |
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
![]() |
|
dr_schlemer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1023 |
Har lige selv købt en Qnap 431+, der netop er faldet pænt i pris.
http://www.pricerunner.dk/pl/744-3053614/NAS-Server/QNAP-TS-431-Sammenlign-Priser Under 2200,- for en QNAP med 1,4GHz dual core/1GB ram er ganske fornuftigt. Den modsvarer fuldstændig en Synology DS416, som koster 3400-3500,-. |
|
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
|
|
![]() |
|
dr_schlemer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1023 |
Desuden købte jeg 2 stk 4TB seagate NAS hdd - de er lige lidt billigere end WD red og er på 5900rpm vs 5400rpm.
Redigeret af dr_schlemer - 09-December-2015 kl. 21:40 |
|
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
|
|
![]() |
|
kenneth85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-Juni-2013 Sted: Løsning Status: Offline Point: 970 |
Hej. Jeg ejer selv en synology DS415+. Jeg ved ikke om det er ændret over de sidste par måneder. men den kunne IKKE transkode plex sidst jeg tjekket. Faktisk mener jeg slet ikke den kunne køre plex? Angående raid så kan du ikke køre RAID 6 med 3 diske. For at køre RAID 6 skal der bruges minimum 4. Jeg vil anbefale dig ligesom de andre at køre RAID 5. Personligt køre jeg med RAID SHR som er synologys eget raid system. Det køre en minimal smule langsommere men det er ikke noget du mærker i det daglige. Fordelen er at du nemt kan skifte en disk ud til en større uden problemer eller udvide dit raid område med endnu en disk. Så du fx starter med 3 diske og så tilføjer en 4. når det bliver nødvendig. Pt køre jeg med en 3tb og 3 4tb diske. af forskellige fabrikat uden problemer. Jeg har 11 tb plads tilgængelig med failsafe på ÉN disk. (Ligesom RAID 5) Havde jeg kørt raid 5 havde jeg kun haft 9 tb tilgængelig! brug denne beregner for at beregne hvor meget plads du får ved forskellige raid typer: https://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator
Køber du en Synology Play udgave så vær ops på at den ikke transkoder alle full hd film ligesom den ikke supportere DTS lydformat! Men bortset fra dette så er Synology DS Video en lækker app som nemt og simpelt lader dig afspille dine rippet film samt vælge lydspor og fortsætte hvor du slap en film.
Deres Photo app DS Photo+ er også god. Redigeret af kenneth85 - 09-December-2015 kl. 22:46 |
|
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
|
![]() |
|
mortenls ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-Oktober-2010 Status: Offline Point: 209 |
HGST har det bedste ry. Storage Review gik så langt som at kalde din HGST Nas for "light enterprise", hvis du vil have 7200 RPM er dette et godt køb. Jeg var faktisk overrasket over, at se at man kunne få en HGST Nas til samme pris som WD Red. Jeg ville ikke overveje Seagate, de har ikke den bedste track record.
HGST > WD > Seagate Den QNAP som der bliver linket til er en ARM processer, og kan ikke rigtigt sammenligenes med DS415+. DS415+ er som HGST Nas "light enterprise". Lad nu være medt at nævne GHZ. GHZ er ikke et sammenligneligt tal. |
|
![]() |
|
Support skete i februar? "Support for Synology Avoton."
|
|
![]() |
|
kenneth85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-Juni-2013 Sted: Løsning Status: Offline Point: 970 |
Det skal da lige leges lidt med i eftermiddag så. :-)
Tak for info |
|
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |