recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til anbefaling af NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til anbefaling af NAS

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 11:11
Nu lyder behovene rimeligt avancerede, men jeg plejer at fraråde folk NAS og istedet tænke over om de kan bruge eksisterende PC med ekstern storage. NAS'er er ofte undermotoriserede og har operativsystem de færreste kan begå sig i. Ofte er det ønsket om at nedbringe strømforbruget der ansporer til en NAS fremfor deres PC. Det har jeg selv løst ved at bruge en bærbar kombineret med Wake On LAN. Den bruger kun 17w når den er i brug, 1w i stand-by og vækkes nemt over netværk når der skal streames, printes eller tages backup. Kører Windows, understøtter plex, kan transcode osv. osv.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Nu lyder behovene rimeligt avancerede, men jeg plejer at fraråde folk NAS og istedet tænke over om de kan bruge eksisterende PC med ekstern storage. NAS'er er ofte undermotoriserede og har operativsystem de færreste kan begå sig i. Ofte er det ønsket om at nedbringe strømforbruget der ansporer til en NAS fremfor deres PC. Det har jeg selv løst ved at bruge en bærbar kombineret med Wake On LAN. Den bruger kun 17w når den er i brug, 1w i stand-by og vækkes nemt over netværk når der skal streames, printes eller tages backup. Kører Windows, understøtter plex, kan transcode osv. osv.
Så du har en bærbar med 3 x 4 TB diske i redundant opsætning? Wink
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
mortenls Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Oktober-2010
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 13:54
De JBOD enclosure som jeg har kigget på, de er næsten lige så dyre som en Synology. Jeg kan heller ikke se den store besparelse. 
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Så du har en bærbar med 3 x 4 TB diske i redundant opsætning? Wink

TongueNu skrev jeg sådanset "...med ekstern storage"

Nu har jeg ikke selv behov for RAID, så jeg har bare en ekstern 4TB USB3 disk koblet på min bærbare, men en der er jo ikke noget vejen for at det f.eks  var en RaidSonic ICY BOX IB-3640SU3 (4 bay med raid) de fås til 800-900kr.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Oktober-2006
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 22:11
Jeg er lige blevet foreslået Synology DS716+:
https://www.synology.com/da-dk/products/DS716+

Den er billigere end DS415+, kan transcode 4K (hvilket er interessant for mig, da jeg også optager i 4K med GoPro).

Til gengæld kan jeg ikke køre Raid5, og jeg har ikke helt forstået, hvordan det så skal opsættes, når der "kun" er 2 diske.

Mon en venlig sjæl kan komme med en mening om DS716+ og hvordan diskene skal opsættes?
iPhone 13, OS 15.3
Til top
mortenls Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Oktober-2010
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 22:18
RAID 1. Alt data er på begge diske.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Point: 970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 07:58
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Jeg er lige blevet foreslået Synology DS716+:
https://www.synology.com/da-dk/products/DS716+

Den er billigere end DS415+, kan transcode 4K (hvilket er interessant for mig, da jeg også optager i 4K med GoPro).

Til gengæld kan jeg ikke køre Raid5, og jeg har ikke helt forstået, hvordan det så skal opsættes, når der "kun" er 2 diske.

Mon en venlig sjæl kan komme med en mening om DS716+ og hvordan diskene skal opsættes?

Syntes du skal tage et kig på den Raid calculator jeg linket til den hjælper rigtig meget med at forstå hvordan forskellige raid arbejder samt hvor meget plads man får ud af x antal diske i forskellige raid opsætninger.

Hvis du vælger en 2 bay NAS så bør du køre raid 1. Ellers kan du lige så godt købe en NAS som kun har plads til 1 disk og spare de penge.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 10:08
Er det korrekt forstået, at transcoding er en metode, der sker "on-the-fly" i forhold til den enhed, der streames til?
Hvis jeg nu køber DS415+, som ikke kan transcode 4K-materiale, så kan jeg vel gemme videoen i et format, der lever op til det krav enheden har, hvor jeg ønsker videoen afspillet?
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 10:47
Ja, det er korrekt

Transcode betyder at man ændrer materialet fra et format til et andet. Og siger egentlig ikke noget om det er On the fly (mens man bruger) eller i batch (før brug)

Men mange bruget begrebet, underforstået at det sker On the fly.

Min musik ligger i WMA losless format, mine afspilnings enheder understøtter ikke dette format. Så min server (laptop :-))
Transcod'er On the fly til FLAC format ( også losless)

Normalt vil man foretrække On the fly, fordi der ikke er ventetid og det er fleksibelt ift. forskellige fremviserhardware.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 23:02
Okay nu har jeg så lige prøvet Plex og det virker også uden Plex Pass hvilket jo er dejligt.
MEN glem alt om at kunne transcode 1080P 1:1 bluray rip. Min Synology DS415+ maxer ud på CPU og jeg har opsat plex til at min CPU skal svede. 

Må tilstå at en Rasberry Pi 2 med Kodi er en bedre løsning. For mig i det mindste.

Den håndtere min komprimeret bluray rips som er i 720P i et mere spiseligt format og uden DTS lyd.
Grudet cromecast hakker panoreringer dog ved nogle film på grund af 60/50 Hz. Fint nok man kan ændre det. Men temmelig træls at dette er noget man selv skal gøre under indstillinger og den ikke selv kan finde ud af det... suk.

Anyway. Syntes DS Video klare mine bluray rips i 720P lige så godt.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2015 kl. 11:11
Nu er jeg forvirret.....
Er konklusionen nu, at 1080p video ikke kan streames fra DS415+ til stuealteret fx via ATV3, Chromecast eller DLNA?
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2015 kl. 12:21
MIN konklusion er at 1:1 rip af Blu-ray streamet til en enhed der kræver transcoding er no go. Med synology.

Men mine Blu-ray rip som jeg har komprimeret til MP4 og Dolby digital i 720p er intet problem.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu