|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
Bruger udmeldt 29 ![]() -- ![]() Oprettet: 22-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 174 |
![]() Sendt: 20-November-2011 kl. 19:03 |
|
Hej
Jeg er en habil pc bygger allerede,men har aldrig bygget noget som involverer så mange diske og RAID5 setup,så jeg tænkte i måske kunne hjælpe.
Planen er og bruge et antec twelve hundred kabinet til 9x3TB WD caviar green harddiske. Enheden skal udelukkende bruges som storage server til fulde blu-ray,dvd,musik og billeder, som min popcorn hour A-210 kan trække fra via mit gigabit lan,så det gør ikke noget hvis maskinen larmer lidt,da den skal stå i et værelse for sig selv.
Jeg har brug for og vide hvilket hardware jeg skal bruge,specifikt bundkort og raidcontroller såfremt et sådan skal bruges,samt hvordan man overhovedet tilslutter så mange diske.
Jeg vil gerne vide hvor stor strømforsyning jeg skal bruge,hvor meget ram der er nødvendigt,og såfremdeles. Husk,maskinen skal ikke andet end føde min media afspiller,så jeg regner ikke med at man har brug for et dedikeret gfx kort,har man?
Håber i kan hjælpe
|
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Hvad mener du med storage unit? En filserver? Hvis ja, skal du bygge en computer. Din PCH ser en eller flere netværksdiske, som kan være "samlet" til en disk med RAID eller filsystemer som kan strække sig over flere diske som LVM eller ZFS. Alternativt, hvis du ikke vil have en filserver-computer, kan du forbinde hver disk til en USB bridge (ala USB hardidsk), samle det i en USB hub, og trække et USB kabel til PCH'en (eventuelt via en USB-over-ethernet-kabel adapter, hvilket er billigere end USB extension kabler). PCH vil se 9 forskellige diske (jeg er ikke klar over om det vil virke, altså om du via en hub kan tilslutte 9 diske til PCH, men du kan du teste med en hub og 9 billige USB sticks). |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 29 ![]() -- ![]() Oprettet: 22-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 174 |
![]() |
|
Det jeg mener er reelt en pc mere på netværket som består af 9x3TB diske i RAID 5 som udelukkende skal bruges til og gemme mine media filer på. PCH skal stå for afspilning via gigabit lan. Jeg bruger pt 10x2TB eksterne diske via en usb hub,men det er ikke en optimal løsning,da de jo alle kræver 1 strøm udtag og det larmer når de skal stå ved siden af pch.
Denne "pc" "filserver" eller hvad den kaldes skal ikke afkode noget media,den skal ikke bruges til andet end file storage.
Jeg har brug for at vide om man skal bruge noget specielt hardware for en sådan pc? Skal man have seperat raid controller? skal man have en større strømforsyning end "normalt" da der er mange diske og dermed mange blæsere? Skal jeg have mere eller mindre ram end jeg for eksemple har i min gamer pc (8gb ram). Behøver jeg grafik kort? osv
|
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Du får meget svært ved at finde et motherboard som kan boote uden grafikkort, men du kan være ligeglad hvad det er for et kort (typisk onboard). Du vil sikkert ikke have en skærm tilsluttet. Selv rigtige servere kommer normalt med grafikkort, og de rigtigt dyre har remote management via seriel port. Det er ikke blæsere som trækker strøm, men dine harddiske, især ved opstart. Jeg kunne godt forestille mig at 20W per harddisk var en god ide (selvom de kun trækker 6W når de kører). Og i virkeligheden skal man ikke bare se på Watt men på 5A og 12A rails på PSUen. Men vi er udeover PicoPSU stadiet, så hvorfor ikke købe en god 400-500W ATX PSU? Seasonic eller noget andet som anbefales på SPCR. Køling er væsentlig, og mulighederne afhænger af kabinettet. Typisk nogle blæsere med indtag i fronten og 1-2 blæsere på bagsiden (jeg kender ikke kabinettet, men hvis der er plads til 10 diske er der sikkert tænkt på køling). Nogle køber backplanes til montering i 5.25" rammerne, og de fås med blæsere. RAM: afhænger af valg af filsystem og OS (Windows, Linux, FreeBSD, etc...?). Jeg kan ikke forestille mig andet end at 8GB er rigeligt, medmindre du kører ZFS med deduplication (tabellen i RAM). Hvis du skal have alle 10 diske i RAID5 (overvej RAID6 når du har så mange diske), skal du nok have en separat RAID controller. Eller køre software RAID hvor du kombinerer SATA portene på mobo med et PCI-express SATA kort. Men der er mange meninger om RAID... Skal det være med eller uden hotswapping? Der er mange ting at tænke på... Redigeret af JesperLund - 20-November-2011 kl. 21:19 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
OK, jeg vil bruge et Antec twelve hundred kabinet med 9 interne hdd bays,jeg vil tro jeg kan bruge et highpoint RocketRAID 620,og denne pc skal køre windows 7.
De diske der vil blive brugt er WD 3TB caviar green http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=120
Jeg har læst lidt mere om RAID og du har ret,RAID 6 er nok og foretrække,men kan raid controllere der kører RAID 5 også køre RAID 6?
Og som sagt eneste grafik skal bruges til,er under installation af OS, så et onboard grafik er og foretrække.
Køling vil blive foretaget af Antec kabinettet,det har indbygget blæsere på hver drive bay,så det burde ikke være et problem.
Hotswapping vil heller ikke være aktuelt,da denne pc bare skal stå og føde min media afspiller,så jeg vil have god tid til og skifte diske såfremt noget skulle gå galt.
Og da maskinen ikke skal lave nogert tungt arbejde (stort set kun gigabit LAN aktivitet),kan det styres af et bundkort med for eksempel en intel core I3? Redigeret af Tsunamijhoe - 20-November-2011 kl. 22:27 |
||
![]() |
||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
|
En core i3 kan endda afspille filmene for dig (gør jeg i min opsætning, bd rips i mkv) og i så fald kan du skrotte din PCH.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg er ret sikker på de fleste cpu kan afspille bd rips i mkv,men jeg kører fuld BD hvilket som regel er 4x bitrate over mkv og kræver altså noget ekstra. Uanset,som nævnt tidligere er dette fuldstsændigt ligegyldig snak da maskinen udelukkende skal fungere som fil server,intet andet
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
![]() |
|
Nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men hvorfor? Hvorfor ikke finde en NAS (eller flere) med tilstrækkelig kapacitet og så ellers undlade at bekymre dig om strømforsyningsstørrelser, OS, RAM, grafikkort osv? Klaus |
||
![]() |
||
![]() |
|
Redigeret af Tsunamijhoe - 21-November-2011 kl. 10:22 |
||
![]() |
||
Hans j ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
![]() |
|
Hvorfor så dyrt et kabinet ? Du kan jo prøve unraid fra Lime Technology.
|
||
![]() |
||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
|
Fordi du bare trækker et kabel fra pc'en til dit udstyr som du ville gøre det med en PCH. PCH er totalt overflødigt når du går op ien i3.
Jeg har som skrevet før bd rips i fuld kvalitet som afspilles med mit core i3 setup. Det er i fuld kvalitet. Virker fint og med fuld lyd og det hele. Hvis du kun vil bruge den som filserver, så kan du lige så godt kigge på noget Atom - hvis man kan få MB's med de porte du skal bruge..?
|
||
![]() |
||
![]() |
|
LOL, ja de er jo ikke ret dyre de lime technology,den billigeste er knap 4000,- uden diske,og den kan kun køre 2TB diske, de andre er ALT for dyre,langt over 5000,- for kabinet alene.. Dertil kommer ved import horrible gebyrer told og moms. Dertil kommer at man skal sætte en masse server software op som jeg ikke fatter en brik af. Jeg er godt tilfreds med og køre win 7 som mine andre pcv,det virker uden den store opsætning.
Jeg vælger Antec twelve hundred fordi jeg har 3 antec i forvejen,og det er altså bare kvalitet,og så behøver jeg ikke skulle skifte kabinet meget længe.
Jeg har en pris for maskinen lige under 4k og det er med alt undtagen diske,og det er med core i3 sandy bridge,8GB ram,sandy bridge gigabyte mobo, 520w antec psu,samt et raid controller kort Redigeret af Tsunamijhoe - 21-November-2011 kl. 12:27 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |