recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til byg af harddisk storage unit
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til byg af harddisk storage unit

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 29 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af Tsunamijhoe Tsunamijhoe skrev:

Hvorfor ville jeg skrotte min PCH? Den er lydløs,ingen blæser,den har gigabit lan og kan afspille ALT uden brug af en eller anden latterlig software player..

Fordi du bare trækker et kabel fra pc'en til dit udstyr som du ville gøre det med en PCH. PCH er totalt overflødigt når du går op ien i3.

Jeg er ret sikker på de fleste cpu kan afspille bd rips i mkv,men jeg kører fuld BD hvilket som regel er 4x bitrate over mkv og kræver altså noget ekstra. Uanset,som nævnt tidligere er dette fuldstsændigt ligegyldig snak da maskinen udelukkende skal fungere som fil server,intet andet

Jeg har som skrevet før bd rips i fuld kvalitet som afspilles med mit core i3 setup. Det er i fuld kvalitet. Virker fint og med fuld lyd og det hele.

Hvis du kun vil bruge den som filserver, så kan du lige så godt kigge på noget Atom - hvis man kan få MB's med de porte du skal bruge..?
Øhh, jeg tror ikke du er med på hvordan det virker makker.. Jeg kan jo ikke bare smække et netværks kabel i rumpen på min forstærker og så tro den kan afspille det hele, jeg skal have en eller anden form for afspiller,og jeg nægter og bruge windows media crap. Og NEJ, bd rips i mkv er IKKE det samme som fuld bd.. der er en himmel til forskel i bitrate,og dermed krav til udstyr
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 12:56

LOL, ja de er jo ikke ret dyre de lime technology,den billigeste er knap 4000,- uden diske,og den kan kun køre 2TB diske, de andre er ALT for dyre,langt over 5000,- for kabinet alene.. Dertil kommer ved import horrible gebyrer told og moms. Dertil kommer at man skal sætte en masse server software op som jeg ikke fatter en brik af. Jeg er godt tilfreds med og køre win 7 som mine andre pcv,det virker uden den store opsætning.
Jeg vælger Antec twelve hundred fordi jeg har 3 antec i forvejen,og det er altså bare kvalitet,og så behøver jeg ikke skulle skifte kabinet meget længe.
Jeg har en pris for maskinen lige under 4k og det er med alt undtagen diske,og det er med core i3 sandy bridge,8GB ram,sandy bridge gigabyte mobo, 520w antec psu,samt et raid controller kort

Hvad med operativsystem, det koster da også ?

Nu var det nu deres USB løsning, men det lyder som om du har bestemt dig.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 13:36
Angående hardware raid-controller så vær obs på at hvis den brænder af så skal man vist ofte have fat i en identisk controller for at få adgang til sit raid-array.
Til top
vett Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-November-2011
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 13:49
Hej

Jeg ville nu også helt klart anbefale en unraid løsning (bruger det selv), og så købe pro versionen. Til en ren film/musik server lyder det til at være lidt af et overkill, det du er igang med at bygge.

Fordelen ved unraid er bla. at du kan mixe disk typer og udvide efter behov. Du kan 'tåle' at miste op til 2 diske, og vil i så fald kun miste data på den ekstra disk der ryger, samtidgt kan data genskabes på dine disks enkeltvis i dit unraid array. Ydermere starter den kun den disk hvorfra du læser. Unraid er netop lavet med henblik på folk der ønsker et 'sikkert' sted at opbevare deres media samling. Og du har også friheden til at lave ret så heftige løsninger - http://www.overclock.net/t/987494/49tb-unraid-server

Så i dit tilfælde kunne du nøjes med en low power (billig) atom cpu eller lignende. Og istedet for en dyr raid controller skulle du have dig en ekstra sata controller. Alt i alt en noget billigere løsning. Det er kun deres software du skal købe, hardwaren samler du selv.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af vett vett skrev:

Hej

Jeg ville nu også helt klart anbefale en unraid løsning (bruger det selv), og så købe pro versionen. Til en ren film/musik server lyder det til at være lidt af et overkill, det du er igang med at bygge.

Fordelen ved unraid er bla. at du kan mixe disk typer og udvide efter behov. Du kan 'tåle' at miste op til 2 diske, og vil i så fald kun miste data på den ekstra disk der ryger, samtidgt kan data genskabes på dine disks enkeltvis i dit unraid array. Ydermere starter den kun den disk hvorfra du læser. Unraid er netop lavet med henblik på folk der ønsker et 'sikkert' sted at opbevare deres media samling. Og du har også friheden til at lave ret så heftige løsninger - http://www.overclock.net/t/987494/49tb-unraid-server

Så i dit tilfælde kunne du nøjes med en low power (billig) atom cpu eller lignende. Og istedet for en dyr raid controller skulle du have dig en ekstra sata controller. Alt i alt en noget billigere løsning. Det er kun deres software du skal købe, hardwaren samler du selv.
Hmm,så man behøver ikke noget super udstyr for at køre en sådan server? Hvor svær/nem er det og sætte op? Og hvad er minimums krav for 9 3TB WD caviar green? Især strømforbrug er jeg ude efter
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 14:13

Hej

Hmm,så man behøver ikke noget super udstyr for at køre en sådan server? Hvor svær/nem er det og sætte op? Og hvad er minimums krav for 9 3TB WD caviar green? Især strømforbrug er jeg ude efter

Den kræver ikke meget, et motherboard der kan boote fra USB, hele systemet ligger på USB-key.
En Pro version så kan du have +20 diske i RAID.

Jeg får de sidste stumper i dag, så skal jeg sætte mit op i aften, håber jeg.
Til top
vett Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 14:38
Hej

Jeg syntes det var let at konfigurere, men kom så også fra en mdadm linux løsning, som ikke altid lige ville som jeg :)

Men det er rimeligt let at konfigurere. Du kan evt. prøve at downloade unraid's gratis version (begrænsning på 3 diske, og ingen cache drive), og så prøve det hvis du evt. har en gammel pc stående.

Men der findes masser af guides på nettet, goggle 'unraid installation'

Ellers, her er et par links -

http://lime-technology.com/support/unraid-server-installation
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=669581

Min egen server lukker ned for mine disks efter en 1 time når der ikke har været aktivitet på dem. 15 minutter senere går hele serveren i suspend mode. Jeg har så defineret WOL så den automatisk starter igen, når eks. XBMC kører. Så en ret strømbesparende løsning.

Til inspiration, min egen server -

SUPERMICRO MBD-X7SPE-HF-D525-O Proprietary Intel Atom D525 Server Motherboard

Crucial 4GB (2 x 2GB) 204-Pin DDR3 SO-DIMM DDR3 1333 (PC3 10600) Laptop Memory Model CT2KIT25664BC1339

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Corsair TX 650W PSU

3 x Western Digital Caviar® Green™ 2TB SATA 3Gb/sec, dynamic 5400-7200RPM, 64MB

SanDisk Cruzer 8GB USB2.0 (til Unraid sw)

+ 4 x 1TB diske fra min gamle server, og 1 x 500GB cache drive.

Når/hvis behovet opstår tilkøber jeg en sata controller.

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 14:47

Øhh, jeg tror ikke du er med på hvordan det virker makker.. Jeg kan jo ikke bare smække et netværks kabel i rumpen på min forstærker og så tro den kan afspille det hele, jeg skal have en eller anden form for afspiller,og jeg nægter og bruge windows media crap. Og NEJ, bd rips i mkv er IKKE det samme som fuld bd.. der er en himmel til forskel i bitrate,og dermed krav til udstyr

Jeg tror ikke du ved hvad jeg mener.. jeg har ikke skrevet du skal have et netværkskabel i din forstærker (hvordan har du fået den idé?) men at du kan tilslutte din pc til din forstærker ligesom du ville gøre med din PCH til din forstærker - eks. HDMI.

Jeg er ikke helt med på hvorfor du mener mkv ikke er i fuld kvalitet. mkv er jo bare en container. Mine filer er på 30-40 gb og har fuld oplsning og lydspor. En i3 er mere end rigeligt.

Jeg er dog ret interesseret i at vide hvorfor du mener du kan have glæde af 8 gb ram i en ren filserver..? - er det bare fordi det er billigt nu til dags? - eller regner du med at køre så krævende programmer og antal klienter? - min egen har 2 gb.. det er alt rigeligt..
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 15:45

Jeg tror ikke du ved hvad jeg mener.. jeg har ikke skrevet du skal have et netværkskabel i din forstærker (hvordan har du fået den idé?) men at du kan tilslutte din pc til din forstærker ligesom du ville gøre med din PCH til din forstærker - eks. HDMI.

Jeg er ikke helt med på hvorfor du mener mkv ikke er i fuld kvalitet. mkv er jo bare en container. Mine filer er på 30-40 gb og har fuld oplsning og lydspor. En i3 er mere end rigeligt.

Jeg er dog ret interesseret i at vide hvorfor du mener du kan have glæde af 8 gb ram i en ren filserver..? - er det bare fordi det er billigt nu til dags? - eller regner du med at køre så krævende programmer og antal klienter? - min egen har 2 gb.. det er alt rigeligt..
OK,men hvorfor overhovedet køre mkv hvis du har fuld bitrate? hvorfor ikke bare afspille m2ts filen så? Det er spild af tid og encode det til mkv med mindre det er en multi fil bd.. Ram er billigt,forskellen mellem 2-4 og 8 er så lille at man ligeså godt kan købe de 8GB, og trække et HDMI kabel over 26m og flere etager er fuldstændig idioti, når jeg har pro gigabit krydsfelt installeret i huset,og nej jeg skal ikke have en pc med så mange blæsere til og stå i min biograf,den bliver sat i teknik rummet,derfor lan

Hej

Jeg syntes det var let at konfigurere, men kom så også fra en mdadm linux løsning, som ikke altid lige ville som jeg :)

Men det er rimeligt let at konfigurere. Du kan evt. prøve at downloade unraid's gratis version (begrænsning på 3 diske, og ingen cache drive), og så prøve det hvis du evt. har en gammel pc stående.

Men der findes masser af guides på nettet, goggle 'unraid installation'

Ellers, her er et par links -

http://lime-technology.com/support/unraid-server-installation
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=669581

Min egen server lukker ned for mine disks efter en 1 time når der ikke har været aktivitet på dem. 15 minutter senere går hele serveren i suspend mode. Jeg har så defineret WOL så den automatisk starter igen, når eks. XBMC kører. Så en ret strømbesparende løsning.

Til inspiration, min egen server -

SUPERMICRO MBD-X7SPE-HF-D525-O Proprietary Intel Atom D525 Server Motherboard

Crucial 4GB (2 x 2GB) 204-Pin DDR3 SO-DIMM DDR3 1333 (PC3 10600) Laptop Memory Model CT2KIT25664BC1339

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Corsair TX 650W PSU

3 x Western Digital Caviar® Green™ 2TB SATA 3Gb/sec, dynamic 5400-7200RPM, 64MB

SanDisk Cruzer 8GB USB2.0 (til Unraid sw)

+ 4 x 1TB diske fra min gamle server, og 1 x 500GB cache drive.

Når/hvis behovet opstår tilkøber jeg en sata controller.

Hmm, tror jeg dropper RAID,og så bare kører en ganske almindelig win 7 installation med hver enkelt drev har et navn. Jeg kan så manuelt køre fitness tests på diskene såfremt jeg gider,og skulle en disk ryge,så mister jeg stadig kun de data der ligger på den,og da jeg altid har en opdateret yamj kan jeg hurtigt se hvad der har ligget på disken,og genskabe det fra mine originale blu-ray/dvd.. Jeg har dog til dato ALDRIG haft et hdd nedbrud siden skiftet til udelukkende og køre WD diske,og det er immervæk 6 år siden. Så er jeg fri for at skulle tænke over om raid controller ryger,eller om installation af noget linux værk som jeg aldrig har rodet med.

Desuden synes jeg det virker tåbeligt at man skal have en usb nøgle stikkende ud af maskinen for at køre det der unraid

Redigeret af Tsunamijhoe - 21-November-2011 kl. 15:53
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 15:54

OK,men hvorfor overhovedet køre mkv hvis du har fuld bitrate? hvorfor ikke bare afspille m2ts filen så? Det er spild af tid og encode det til mkv med mindre det er en multi fil bd.. Ram er billigt,forskellen mellem 2-4 og 8 er så lille at man ligeså godt kan købe de 8GB, og trække et HDMI kabel over 26m og flere etager er fuldstændig idioti, når jeg har pro gigabit krydsfelt installeret i huset,og nej jeg skal ikke have en pc med så mange blæsere til og stå i min biograf,den bliver sat i teknik rummet,derfor lan

Ding ding...

Fint nok du har sådan en installation, men hvorfor ikke skrive det i dit første indlæg? Det kunne være værelset var ved siden af eller lign. Jeg så bare muligheden for at gøre din opsætning mindre. En Core i3 maskine er jo noget kun mere kraftig end en lille PCH.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 16:07

Ding ding...

Fint nok du har sådan en installation, men hvorfor ikke skrive det i dit første indlæg? Det kunne være værelset var ved siden af eller lign. Jeg så bare muligheden for at gøre din opsætning mindre. En Core i3 maskine er jo noget kun mere kraftig end en lille PCH.
Troede jeg ligesom også jeg gjorde ved og skrive det skulle køre over lan og afspilles fra min pch,eller?
Til top
vett Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 21:32
[/QUOTE]

Hmm, tror jeg dropper RAID,og så bare kører en ganske almindelig win 7 installation med hver enkelt drev har et navn. Jeg kan så manuelt køre fitness tests på diskene såfremt jeg gider,og skulle en disk ryge,så mister jeg stadig kun de data der ligger på den,og da jeg altid har en opdateret yamj kan jeg hurtigt se hvad der har ligget på disken,og genskabe det fra mine originale blu-ray/dvd.. Jeg har dog til dato ALDRIG haft et hdd nedbrud siden skiftet til udelukkende og køre WD diske,og det er immervæk 6 år siden. Så er jeg fri for at skulle tænke over om raid controller ryger,eller om installation af noget linux værk som jeg aldrig har rodet med.

Desuden synes jeg det virker tåbeligt at man skal have en usb nøgle stikkende ud af maskinen for at køre det der unraid

[/QUOTE]

Ja, det er jo dit valg.

Hvad er der tåbeligt ved at have dit OS kørende på en USB key?, det er da smart...

Iøvrigt på det motherboard jeg bruger sidder der et usb stik direkte på kortet, så min usb nøgle sidder inden i kabinettet.

Men go fornøjelse med dit nye system, hvad du nu vælger.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu