recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HJÆLP til en it/wifi-tumpe!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HJÆLP til en it/wifi-tumpe!

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Katrine_bn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Januar-2021
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Katrine_bn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HJÆLP til en it/wifi-tumpe!
    Sendt: 19-Januar-2021 kl. 17:37
Hej :)

Jeg søger hjælp til optimering af vores wifi-forbindelse herhjemme. Vi har ca. 140 m2 i to plan og vores router er pt. placeret i bryggerset, i stueplan i yderste hjørne. Vi er lidt i tvivl, om det vil være nok at flytte routeren mere centralt ind i huset, evt. opgradere til en bedre router i den forbindelse, eller om vi skal have et mesh system? Lige nu har vi via routeren i bryggerset kablet forbindelse til andre af husets internet ud/indgange, fx på vores drenges værelser, så deres computere er tilsluttet kabel, når de gamer. Det vil vi egentlig gerne stadig kunne.
PS. Vi har netop bestilt Hipers 1000/500 forbindelse, men kan læse mig frem til, at deres router er håbløs!

Er der nogen, der har et løsningsforslag til os? Og gerne nogle, som kan forklare det, så selv en IT-tumpe, som mig kan forstå det :D 

På forhånd tak! 
Til top
Katrine_bn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Januar-2021
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Katrine_bn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 17:38
PS. lige nu har vi massive problemer med wifi i alle rummene ovenpå og har flere såkaldte "dead spots"!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 18:02
Et hjørne er det værste.

Prøv at flytte routeren (hvis du kan) og se om det gør det bedre.
Har det altid været sådan, eller er det noget der er begyndt?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 18:21
køb et access punkt, som i placerer på jeres første sal. Den skal selvfølgeligt kables.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 18:38
Jeg havde samme problem hos mig. Specielt når der var mange der brugte wifi på samme tid. Familen klagede hele tiden.

Så fik jeg Google wifi.

Router fra Hiper skal sætte i brigde mode. Det kan du få Hiper til at hjælpe med.

Jeg købte et sæt med tre enheder. Første enhed kables til router. Og så bruger man Google app til at sætte system op. Det tager ingen tid og er let. 

Hvis du vil kable Google enhederne kan man også gøre det. Dog først efter opsætning.

Du skal muligvis have en switch hvis du vil kable computere også. Det kan være en fordel hvis der spilles online.

Jeg er super tilfreds med mit Google wifi og får ingen klager mere. Har super dækning i hele huset og en stor del af haven.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 18:45
kan du have seperat 2.4 og 5GHz på google mesh ?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Du skal muligvis have en switch hvis du vil kable computere også. Det kan være en fordel hvis der spilles online.

Kan man det?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 21:05
jeg havde samme udfordringer og valgte 2 router fra asus med aimesh, nu spiller det.

Jeg tænker iøvrigt på at koble en eksternhd til routeren via usb. Kan jeg forvente at kunne tilgå denne både fra Mac og PC ?
Til top
HIL1963 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HIL1963 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 22:01
Har sat dette op hos en kunde med stor villa i 2 plan det virker super godt
Ubiquiti Amplifi High Density WiFi System
Utrolig let at sætte op.




Redigeret af HIL1963 - 20-Januar-2021 kl. 18:56
mvh Henrik

Sony A80J oled serie 77"
Denon AVR-X3500H forstærker
BOWERS & WILKINS HTM6 S2 center
4 x Beolab 3
Beolab 2
Wharfedale Slim Bass 8 til under sofa
DALI ALTECO C-1 (Atmos)
APPLE TV 4K

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

  Jeg tænker iøvrigt på at koble en ekstern hd til routeren via usb. Kan jeg forvente at kunne tilgå denne både fra Mac og PC ?

Hej.

Det må komme an på hvilket filesystem du vælger. Hvis du vælger er MaC filesystem, kan det blive nødvendigt at installere et specielt program på dine PC'er, for at kunne læse det.


Men ellers er der sket nogle ændringer i de seneste versioner af Windows 10, der kan gøre det besværligt at browse drev på andre enheder, da man fjernede SMBv1. Her er nogle links der beskriver problemet.

Citat Robaye: 'Remember that "browsing" network shares in Windows Explorer is a function of SMBv1, you can't do that in SMBv2. With only SMBv2 enabled you have to manually type in the complete address of the share into the application, or map the drive.'



Citat: 'SMBv1 is not installed by default in Windows 10 version 1709.....'


Citat ovenstående link: 'The Computer Browser service relies on the SMBv1 protocol to populate the Windows Explorer Network node  (also known as "Network Neighborhood"). This legacy protocol is long deprecated, doesn't  route, and has limited  security. Because the service cannot function without SMBv1, it is removed at the same time.'


Hilsen Carsten.

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 09:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Du skal muligvis have en switch hvis du vil kable computere også. Det kan være en fordel hvis der spilles online.

Kan man det?


Klaus

Selvfølgelig kan man spille online. Wink

Jeg mener sætte en switch på den første kablede Google wifi. Det mener jeg da godt man kan. Min synology NAS sidder her. Så hvorfor ikke en switch?

Kabler er der jo allerede.
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 12:09
Hvis du allerede har kabler til flere af husets rum, så kan du bare sætte flere accesspunkter op med kablet forbindelse til din router. Hvis du køber accesspunkter fra samme fabrikat så burde du være sikret en nogenlunde gnidningsløs hand-over mellem de forskellige enheder - jeg bruger selv TP-Link som giver mest performance for pengene. 

Der er ikke rigtig nogen grund til at bruge Mesh hvis der er kabler fra elle dine accesspunkter til routeren. 
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu