recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til "et skridt baglæns"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til "et skridt baglæns"

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
TommyF Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-December-2003
Sted: Brøndby
Status: Offline
Point: 625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TommyF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 16:28
Well, hvis systemet ikke se forskel mellem de 2 clonede diske kan skaden allerede være sket, så har systemet måske allerede blandet data på de 2 diske, det vil så drille til man formaterer vil jeg tro...

Ellers prøv de mange partition/clone programmer der kan hentes gratis...
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 16:36
Jahafa, prøv lige at skriv din Boot order fra BIOS
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 18:06
Jeg sidder selv på en Bærbar med 6 år på bagen. Og siden det sidste år med SSD (intel 520 på SATA1) på WIN 7, har der ikke været skyggen af hardware-/SSD relaterede fejl. Så jeg tror ikke alder, har noget med sagen at gøre.
Til top
Nico89 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Aalborg
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nico89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 18:19
Ved fx sony bærbare (min er en F1 serie) kan man ikke slå AHCI, for den finder selv ud af at det er en SSD der er i så det er ikke sikkert du kan finde det..
Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2013
Sted: Danmark
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 21:44
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af jahafa jahafa skrev:

Min BIOS har ikke nogen steder hvor der kan ændres noget med relation til AHCI. Tror det måske er en del af forklaringen, altså at bundkort er "for gammelt" til reelt at køre med SSD.

Netop derfor er det jeg efterlyser, er en guide til hvordan jeg cloner ssd'en til hdd'en. Så hdd kan blive C:drev igen.

JH

AHCI er ikke vigtigt i forhold til SSD.

AHCI giver en fordel ved en roterende disk fordi at det giver mulighed for det understøtter Native Command Queuing (NCQ), men det er ikke vigtigt for en SSD!

Kort fortalt, når data'en ikke skal vente på en roterende disk, så giver det ikke mening at bruge tid på at ændre køen (når man tæller fordele og ulemper sammen).
.....
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1474
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 02:05
Jeg har endnu ikke oplevet en pc, der kører stabilt med en SSD uden at slå AHCI til!
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2814
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg har endnu ikke oplevet en pc, der kører stabilt med en SSD uden at slå AHCI til!

Jeg har endnu ikke haft en PC med AHCI slået til, kører da fint med SSD'er.
Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2013
Sted: Danmark
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 12:04
Har du mulighed for at prøve med en anden hd / ssd ?

Tænker at fejlen ligger enten i en bios indstilling eller i selve opsætningen af ssd`en, da du skriver at der kommer meddelsen "Boot disk Failure".

Hvis det kan passes ind i min (lidt travle) kalender, har jeg en lille ssd ,vi kan prøve at smide i for at se om den kommer med den samme fejl.

Redigeret af Flmr77 - 08-November-2013 kl. 12:05
Til top
jahafa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Farum, DK
Point: 254
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jahafa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2013 kl. 10:25
Boot order:
1. Removeble (ssd formoder jeg)
2. Harddisk (det gør ingen forskel om denne er sat til eller ej)

Har støvet rundt på nettet, og faldt over noget med at boot manager ikke kopieres med over, når man cloner en hdd til en ssd.

Lige nu ville jeg gerne tilbage til at køre fra min hdd (indtil videre), men en komplet re-install, er ikke det der står øverst på "lyst til listen".

har jeg andre options, brænde min nuværende opsætning over på en/flere dvd'er?

JH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af jahafa jahafa skrev:

Boot order:
1. Removeble (ssd formoder jeg)
2. Harddisk (det gør ingen forskel om denne er sat til eller ej)

Har støvet rundt på nettet, og faldt over noget med at boot manager ikke kopieres med over, når man cloner en hdd til en ssd.

Lige nu ville jeg gerne tilbage til at køre fra min hdd (indtil videre), men en komplet re-install, er ikke det der står øverst på "lyst til listen".

har jeg andre options, brænde min nuværende opsætning over på en/flere dvd'er?

JH

Du skal clone din ssd til din gamle hdd igen, og så skifte den rundt.
Der findes et hav af programmer til dette formål. Kan anbefale Acronis backup/recovery.

Det eneste du skal være klar over er, at dataerne på din gamle disk mistets. Så dem skal du lige have over på et tredje medie først, eller lev med de går tabt.

Så proceduren er ret simpel. Clon din ssd til din hdd. Fjern din sdd efterfølgende, eller sæt den bagerst i boot rækkefølgen. Slet den evt. når du har bootet din windows op med din gamle hdd.

Så er du tilbage til udgangspunktet.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 11:43
Sorry, Acronis kan mange ting og har mange forskellige programmer, (som så også kan meget det samme). 
Jeg bruger deres diskdirector http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/#overview hver gang jeg skal noget med en disk.
Jeg aner dog ikke, om den virker med win8. Bruger den kun sammen med win7.
Deres True Image 2014 skulle dog virke med win8.. Og som sagt, så kan de forskellige programmer oftest det samme, blot med specifikke afvigelser. True Image har også altid kunne clone to diske. Så jeg har ingen grund til at tro, at den nye ikke kan.

Der findes også andre programmer derude, også gratis, men jeg har altid haft et godt øje til Acronis, så det er primært dem jeg har erfaring med.

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu