recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til højtalerkabel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til højtalerkabel?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 10 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 03-December-2007
Status: Offline
Point: 530
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 11:20
.


Redigeret af Mejnert - 06-September-2013 kl. 10:38
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19235
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

så ved du også at i hvert fald de nyere spiller mindst lige så godt som, denon, Yamaha o.l. i sammen prisklasse


Ingen af de "rigtige" Samsung recivere jeg har hørt, har haft noget der har skillet dem positivt ud fra mængden af andet billigt udstyr.

Men nu var det ikke Samsung løse recievere det drejede sig om, i første indlæg står der:
"Min kære storebror har været ude og bruge lidt penge på nyt legetøj, noget tv og hjemem biograf fra samsung."
Og det var det jeg responderede på.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Det så din mening, men efter min erfaring er et kabel langt fra bare et kabel Smile

Du har helt ret. Nogle kabler er lange, andre er kortere. Der findes også kabler i flotte farver.

Du må have tegnebogen frem og købe det kabel du kan overbevise dig selv om giver størst lykkefølelse. Akustisk er der ikke noget at hente på kabler, men rent psykologisk kan folk hidse sig op til at høre de mest fantastiske forbedringer, så det er bare at give den gas..


Akustisk jo, der ER faktisk forskel på kabler.. både min kammerat har haft oplevet en tydelig lydforskel fra et sæt van der hul kabler, og et par supra kabler! for slet ikke og snakke om et sæt billige kabler købt ind hos det lokale panasonic center.

samtidig har vi også været til et event i Roskilde hallerne hvor der var fokus netop på kabler, og der blev afspillet samme nummer, på samme lydniveau, på samme anlæg, eneste forskel var de 4 forskellige Nordost kabler der blev skiftet imellem (både højtaler og signal kabel) og der kunne man, sjovt nok høre forskel bare fra de forskellige modeller, og så endda fra samme producent!!

Så jo, der ER forskel.. men nu kender jeg jo ikke rigtig alderen på jer andre her inde, men ifølge videnskabelige lægetests så bliver hørelsen dårligere med alderen uanset hvad, jo yngre man er, jo nemmere kan man høre de helt dybe, såvel som de helt høje toner! og netop de høje og fine toner er en af de ting man med alderen mister!
Det siges at et barn er i stand til at høre forskel på lyd helt op til 30.000hz, mens at en voksen persons hørelse får forskellen til at stoppe allerede ved 12-15.000hz.. det altså fandens til forskel! Wink

(Kilde: Illustreret videnskab og andre.)

Hvis vi skal tro på det du siger bliver du nødt til at beskrive hvordan I har testet forskellen på de to kabler. 

Her er nogle mulige fejlkilder:

I vidste hvilke kabler I testede. 

I vidste hvilket kabel der var sat til hvornår. 

Det tog mere end nogle få sekunder at skifte kabel. 

I kendte rækkefølgen af de testede kabler.

Hvis du/I kan svare ja til bare ét af ovenstående punkter kan du ikke regne med noget som helst. 

Og som sædvanlig vil jeg gerne anbefale bogen "Perceptual Audio Evaluation - Theory, Method and Application" til alle som ønsker at beskæftige sig seriøst med test af lydudstyr ( http://www.amazon.com/Perceptual-Audio-Evaluation-Theory-Application/dp/0470869232).

Fortsat god fornøjelse Smile

Edit: Glemte lige forespørgslen efter kvalificeret vejledning. Min ydmyge anbefaling, som professionel lydsnedker, vil være 2.5 mm2 kabel fra fx Harald Nyborg. Brug evt et tykkere kabel hvis der er kabeltræk over 10 meter. 


Redigeret af opzouten - 08-Januar-2013 kl. 11:39
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Det så din mening, men efter min erfaring er et kabel langt fra bare et kabel Smile

Du har helt ret. Nogle kabler er lange, andre er kortere. Der findes også kabler i flotte farver.

Du må have tegnebogen frem og købe det kabel du kan overbevise dig selv om giver størst lykkefølelse. Akustisk er der ikke noget at hente på kabler, men rent psykologisk kan folk hidse sig op til at høre de mest fantastiske forbedringer, så det er bare at give den gas..


Akustisk jo, der ER faktisk forskel på kabler.. både min kammerat har haft oplevet en tydelig lydforskel fra et sæt van der hul kabler, og et par supra kabler! for slet ikke og snakke om et sæt billige kabler købt ind hos det lokale panasonic center.

samtidig har vi også været til et event i Roskilde hallerne hvor der var fokus netop på kabler, og der blev afspillet samme nummer, på samme lydniveau, på samme anlæg, eneste forskel var de 4 forskellige Nordost kabler der blev skiftet imellem (både højtaler og signal kabel) og der kunne man, sjovt nok høre forskel bare fra de forskellige modeller, og så endda fra samme producent!!

Så jo, der ER forskel.. men nu kender jeg jo ikke rigtig alderen på jer andre her inde, men ifølge videnskabelige lægetests så bliver hørelsen dårligere med alderen uanset hvad, jo yngre man er, jo nemmere kan man høre de helt dybe, såvel som de helt høje toner! og netop de høje og fine toner er en af de ting man med alderen mister!
Det siges at et barn er i stand til at høre forskel på lyd helt op til 30.000hz, mens at en voksen persons hørelse får forskellen til at stoppe allerede ved 12-15.000hz.. det altså fandens til forskel! Wink

(Kilde: Illustreret videnskab og andre.)

Men så køb dog en flok Nordost kabler - gerne til priser der overstiger Samsung-systemet tre-fire gange. Som Strandvasker så ganske rigtigt anfører, så foregår den  lyttemæssige forskel på kabler inde i folks hoveder. Og hvis du og din bror er overbeviste om, at Samsung-systemet lyder bedre med van den hul, nordost, supra eller hvad de nu hedder, så er det jo fint. Man kunne også eksperimentere med højttalernes placering; og rykker du højttalerne bare fem centimeter, vil det have større indvirkning på lyden end noget kabel kan levere. Og det er tilmed gratis - og ikke tis.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Akustisk jo, der ER faktisk forskel på kabler.. både min kammerat har haft oplevet en tydelig lydforskel fra et sæt van der hul kabler, og et par supra kabler! for slet ikke og snakke om et sæt billige kabler købt ind hos det lokale panasonic center.

Kodeordet er oplevet. En ting er hvad du oplever, noget andet er hvad der er virkeligt.

http://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0 er et skægt lille klip, med øjnene åbne oplever du med garanti at han både siger baa og faa på skift. Med øjnene lukkede hører du kun baa hele vejen igennem videoen. Videoen demonstrerer på fornem vis at din oplevelse (du oplevede han sagde faa) sagtens kan være forskellig fra virkeligheden (han sagde rent faktisk baa).

Det er med andre ord slet ikke umuligt, at når du og din kammerat møjsommeligt har monteret nye kabler, så oplever I en forbedring, men det garanterer ikke automatisk at I også hører en forbedring.

Hvis du vil være sikker på at forbedringen er hørt og ikke blot oplevet, så tager du bind for øjnene og gætter på hvilket kabel din kammerat har monteret, uden at du har fået at vide hvilket kabel det er du lægger øre til. Hvis du konsekvent gætter rigtigt, så er forskellen hørt. Hvis du gætter som vinden blæser kan du åbenbart ikke høre forskellen på kablerne, så må den forskel I oplevede være netop kun oplevet, men ikke virkelig.

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

men nu kender jeg jo ikke rigtig alderen på jer andre her inde, men ifølge videnskabelige lægetests så bliver hørelsen dårligere med alderen uanset hvad, jo yngre man er, jo nemmere kan man høre de helt dybe, såvel som de helt høje toner! og netop de høje og fine toner er en af de ting man med alderen mister!

Du har helt ret. En døv mand kan hverken høre forskel med eller uden bind for øjnene, det beviser bare ingenting, hverken at forskellen er der eller forskellen ikke er der. Til gengæld, hvis du med bind for øjnene og uden at vide hvilket kabel der er monteret kan høre hvilket kabel der er sat til, så ER der en hørbar forskel.

At du kan opleve en forskel når du udemærket ved om det er det lækre kabel der spiller giver jeg ikke meget for, min bil kører også klart bedre når den er nyvasket.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 17:57
Så negative folk er, hold da op..

Var ikke klar over at folk der rent faktisk går op i en hobby og bruger en masse penge på den (hifi) også kunne være så ensartede med deres synspunkt når det kommer til det aller vigtigste punkt i denne hobby, netop det at bruge sine ører.. det kan godt være I ikke kan høre forskel på et sæt harald-skrald kabler og et sæt noget dyre kabler fra en butik der bestræber sig på at sælge den slags grej. Men om i vil tro det eller ej, så er JEG i stand til at høre forskel.. og "oplevet forskel eller høre forskel" potato tomato, same shit! faktum var at der VAR forskel, uanset hvad i så vil tro på.
Gad godt vide hvor mange af jer, der egentlig har været på besøg hos et autoriseret lyttecenter, og lært noget om hvordan hørelsen egentlig fungere, og været udsat for en række lyttetests..
(jeg har personligt været testet hos tomatis lyttecenter i Hillerød)

Men nok om det, det var ikke meningen dette skulle blive til en diskussion om hvorvidt det muligt at høre forskel på et kabel eller ej, men hvor vidt om det Monster kabel jeg skrev i den indledende tråd er noget værd, og hvordan det var i forhold til de gode kabler man kan få i dag, når man tog i betragtning af at kablet er over 10 år gammelt, og der trods alt også er sket nye ting inden for kabler på de 10 år der er gået..
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dkscan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Men nok om det, det var ikke meningen dette skulle blive til en diskussion om hvorvidt det muligt at høre forskel på et kabel eller ej, men hvor vidt om det Monster kabel jeg skrev i den indledende tråd er noget værd, og hvordan det var i forhold til de gode kabler man kan få i dag, når man tog i betragtning af at kablet er over 10 år gammelt, og der trods alt også er sket nye ting inden for kabler på de 10 år der er gået..
Glem alt om det kabel. Når det har ligget i 10 år uden at være brugt har det optaget oxygen og vil være håbløst lydmæssigt. Læg dertil, at det har mistet enhver form for tilspilning og dette vil der kun kunne rettes op på med dyrt specialudstyr.
Som du selv er inde på, er der også sket meget rent udviklingsmæssigt på 10 år. Man har opfundet helt nye metallegeringer, som indeholder ædelgasser og dermed sikrer mod kemiske såvel som fysiske reaktioner i kablet, som ellers vil forringe lydkvaliteten betydeligt.
Overfladen på det gamle kabel vil helt sikkert heller ikke reflektere lys, hvilket betyder, at fotoner trænger ind og hindrer lydens frie passage.
 
Så det gamle kabel er definitivt no go.
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
act_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Maj-2007
Status: Offline
Point: 233
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér act_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 19:37
Jeg er lidt i tvivl om hvilken udvikling der er sket inden for kabler de sidste 10 år?


Sammenlign det gamle kabel med dem fra Samsung-sættet - passer de ikke så køb noget billigt 2,5 mm^2. Er man selv overbevist om noget lyder bedre, ja så er det jo fint. Pointen er vel blot at pengene er givet LANGT bedre ud til bedre højttalere når vi snakker udstyr i denne prisklasse...
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af dkscan dkscan skrev:

Glem alt om det kabel. Når det har ligget i 10 år uden at være brugt har det optaget oxygen og vil være håbløst lydmæssigt. Læg dertil, at det har mistet enhver form for tilspilning og dette vil der kun kunne rettes op på med dyrt specialudstyr.
Som du selv er inde på, er der også sket meget rent udviklingsmæssigt på 10 år. Man har opfundet helt nye metallegeringer, som indeholder ædelgasser og dermed sikrer mod kemiske såvel som fysiske reaktioner i kablet, som ellers vil forringe lydkvaliteten betydeligt.
Overfladen på det gamle kabel vil helt sikkert heller ikke reflektere lys, hvilket betyder, at fotoner trænger ind og hindrer lydens frie passage.
 
Så det gamle kabel er definitivt no go.
 
Jeg har nu altid elsket kabeltråde!
 
Det er de bedste! Underholdende og yderst informativ læsning på højt akademisk/videnskabeligt niveau Thumbs Up


Redigeret af Sejrsen - 08-Januar-2013 kl. 20:01
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19235
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 22:18
Oprindeligt skrevet af act_dk act_dk skrev:

Jeg er lidt i tvivl om hvilken udvikling der er sket inden for kabler de sidste 10 år?


Det er jeg ikke..........

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dkscan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af Sejrsen Sejrsen skrev:


Jeg har nu altid elsket kabeltråde!
 
Det er de bedste! Underholdende og yderst informativ læsning på højt akademisk/videnskabeligt niveau Thumbs Up

Der er nemlig klasseunderholdning at hente :-)
Husk også at kigge efter trådene om el-kabler og ikke mindst sikringer - der kan nemlig også udrettes mirakler :-)
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
Michael404 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-December-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael404 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 23:20
God aften læsning..   Men hvem om nogen kører med alm. 2.5 farat kabel til højtt.. ??
Jeg er da blevet lidt klogere hvis der er udmærket lyd i dette, da det nå nærmest koster gratis sammenlignet med andet dyrt højtt. kabel.
-Michael404 @ Trefor-Waoo 40/40 Net - Stor Viasat Pakke - Viaplay - Netflix - WDTV m. 1.12.14_WDLXTV -
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu