|
Hjælp til højtalerkabel? |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | ||||||
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Personligt er jeg uddannet på et professionelt "lyttecenter" også kaldet DTU. I blandt andet akustik og audiologi (nå ja og så en ordentlig spand matematik for det skader ikke at kunne regne den ud også). Til dagligt arbejder jeg med lydkvalitet i trådløst lydudstyr. Tidligere har jeg også lavet lyttetests på akademisk niveau.
Det du taler om har formentlig med psykoakustik at gøre. Og i den forbindelse er der ingen tvivl om at du subjektivt har en oplevelse af at kunne høre forskel. Det er bare ikke særlig interessant, hvis man ønsker at vide om der er en objektiv forskel, og det er det vi andre taler om. Det er selvfølgelig muligt at vi taler om det sammen, men det kræver at du har designet din test ordentligt, og ikke bare har byttet tilfældigt rundt på kabler hjemme i stuen. Det er næsten umuligt at lave en test i praksis der er fuldstændig fri for bias (forudindtagethed), og derfor forsøger man i designet af testen at råde bod på dette. Hvis vi skal vælge at tro på dine udsagn er du nødt til at præsentere os for dit testdesign. En ting der ofte driller rigtig meget er loudness, dvs opfattet lydniveau. Man er nødt til at sikre at alle samples afspilles ved samme loudness uanset konfigurationen af kabler/system. Ellers vil de fleste kunne høre forskel fordi alt lyder bedre når det bliver spillet højere pga ørets ikke-liniære følsomhed. Alt dette er i øvrigt noget der har taget en masse tid at lære, og ikke noget der kan fixes ved et besøg på et lyttecenter.
Redigeret af opzouten - 09-Januar-2013 kl. 09:55 |
||||||
![]() |
||||||
antilles ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Januar-2009 Sted: BallerupDenmark Status: Offline Point: 389 |
|||||
Hvilket Samsung sæt er der egentligt tale om?
|
||||||
![]() |
||||||
Muffeh ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-December-2009 Sted: Gilleleje Status: Offline Point: 1040 |
|||||
Lyder yderst interessant ![]() Og det eneste jeg husker fra "testen" er at vi skiftes til at sidde og lytte, mens den anden skiftede frem og tilbage på kabler (uden den der sad og lyttede fik af vide hvilke der var tale om selvfølgelig) og vi benyttede os af 3-4 numre undervejs vi skiftede lidt imellem, og så blev samme lydindstillinger og volume niveau brugt på alle numre for at der var så lidt som muligt der kunne gøre en forskel ![]() |
||||||
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
||||||
![]() |
||||||
Muffeh ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-December-2009 Sted: Gilleleje Status: Offline Point: 1040 |
|||||
Dette sæt: http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/hjemmebiograf/HTE4550/samsung-5-1-blu-ray-hjemmebiograf-ht-e4550 Som sagt er det min brors, og spørg du mig ville jeg aldrig have smidt pengene på det, men når man tænker på at manden aldrig har smidt mere end 2500 på et TV eller lign. og så smider 10k for både 46" Samsung LED tv, og dette hjemmebio sæt, så det sku egentlig OK! ![]() ![]() |
||||||
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
||||||
![]() |
||||||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
|||||
Om han køber Supra til 16 kroner meteren, Harald Nyborg kabel til 6 koner meteren eller AV-Connection kabler til 8-9 kroner meteren vinder han lige lidt/meget ved.
Det eneste har får ud af Supra kablerne er en højere pris. Klaus |
||||||
![]() |
||||||
antilles ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Januar-2009 Sted: BallerupDenmark Status: Offline Point: 389 |
|||||
Klaus har ret. Men hvis du alligevel har nogle højttaler kabler liggende, så brug dog bare dem.
|
||||||
![]() |
||||||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
|||||
Hvis nu jeg påstår at mit anlæg lyder klart bedre efter jeg gav det en gang rød spraymaling så vil jeg garanteret også komme i modvind. Min "negativitet" er rettet mod at du præsenterer noget som værende objektivt uden at du reelt aner om det er objektivt eller subjektivt. Der er masser af subjektivitet i hifi, min musikoplevelse er klart større når jeg sidder i tusmørke med et glas rødvin og hygger. Det får mig dog ikke til at påstå at dagslys har en negitiv effekt på lydbølger og at et glas med rødvin i fungerer som en akustisk booster, der fremhæver de finere toner i lyden - jeg er udemærket klar over at de lydbølger der fysisk kommer ud af mine højttalere er præcis de samme uanset tidspunktet på dagen og at min større nydelse ved tusmørket og rødvinen skyldes absolut subjektive ting.
Det er jo lige præcis det jeg beder dig om, at sikre at du rent faktisk bruger dine ører og ikke dine følelser til at afgøre tingene.
Så længe du ikke forsøger at præsentere noget som fakta er vi helt enige. Giver et glas rødvin mig en større oplevelse af musikken? Ja! Giver rødvinen en objektiv, faktuel forbedring af lyden? Hell no! Giver lækre kabler dig en større oplevelse af musikken? Ja, kabler gør åbenbart noget for din stemning siden du bruger krudt på dem. Giver lækre kabler en objektiv, faktuel forbedring af lyden? Det aner du ikke før du har sikret dig at dine følelser ikke blander sig. Jeg har et stort problem med at du hævder at kabler gør en objektiv, faktuel forskel uden at du reelt aner om det er følelser eller virkelighed.
Faktum er at du TROR på der var en forskel uden at du reelt ved om den er virkelig eller blot skabt af dine følelser.
Jeg ved godt hvordan hørelsen fungerer. Jeg ved også at mit sanseapparat kan snydes af min underbevidsthed, så jeg ikke automatisk kan stole på det jeg sanser.
Det hænger uløseligt sammen. Hvis man er skruet sammen ligesom dig og kan få en halvstivert på ved at skrue tyk ledning på en højttaler, så har sådan et monster kabel uden tvivl stor værdi. Hvis man er den mere nøgterne type der tænder på reelle lydmæssige forbedringer, så er kablets værdi helt i hampen fordi det ikke gør noget man ikke kan få til en brøkdel af prisen. |
||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |