recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til hvad, der ser/er størst
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til hvad, der ser/er størst

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24623
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

55/3,8=14,5 t pr m
65/4,8=13,5 t pr m

Havde du rykket en halv meter længere bagud, ville det være hips som haps, hvilken af løsningerne du endte med...

Hvordan kan det lade sig gøre?



Mit råd er, at du viser hende, hvem der har bukserne på, og gør som DU har lyst til, nu du ovenikøbet selv skal betale - hvem ved, måske er det noget, hun har savnet, selvom hun nok siger noget andet?

Jeg har sgu ikke lyst til, at dø endnu.OuchWink

Mvh
Flemming Larsen
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24623
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Jeg er desværre lidt under tøflen.CryEmbarrassed Så det ligger sådan, at jeg gerne vil have et nyt tv, men problemet er så, at hende der ikke vil gå med til et større på nuværende væk, men på en anden væg, som så er længere væk. Lige nu sidder vi 3,8m fra en 55”, og ved den anden mulighed, vil det være 4.8 meter til en mulig 65”. Så spørger jeg om, hvad der vil give mig det største billede?

Hjælp.


Dit svar kan findes på Flatpanels og det undrer mig at ingen har henvist til artiklen, da de fleste faste brugere af sitet sikkert er bekendt med den.

Hvor stort skal dit TV være?
Scroll ned til grafen...


Jeg sidder selv 3,5m fra mit 55" tv (smørhullet for bedste lyd, har mange koncert dvd'er og BR'er, samt flere tusinde vinyler) og kan ikke se forskel på 1080p og 4k.
Sætter jeg mig i anden sofa (2 pers) eller lænestol, som er ca. 2,5m væk, kan jeg tydeligt se forskel og pixeleringer hvor upscaling algoritmen fejler. Den nye "AI" upscaling på Shield'en er bedre end min 4 år gamle mid price Sony skærm kan levere, men der ses stadig fejl når man er tæt på.

Angående syn, som en tidligere nævnte, så har jeg briller pga. bygningsfejl og er -25. på det ene øje og +.50 på det andet, samt har begyndende grå stær (over de sidste 10 år er det kun ændret sig fra +25 til +50 på det ene øje) [har lige fået nye briller denne uge].

Hvis i ikke køber 4k medier, men blot benytter 4k fra streaming så vil i være fuldt tilfredse med den afstand fruen ønsker, dog vil jeg anbefale dig at du insisterer på +85" hvis stuen skal ændres og i har råd til det.

På nogle BR kan jeg se forskel på billedet på 3,5m afstand, men det drejer sig om de er HDR eller SDR, så på det punkt betyder afstanden mindre. Det er i øvrigt typisk ved gamle analogt optaget gysere, hvor der kan ske en masse i mørket og gråtonerne ikke tidligere har kunnet repræsenteres digitalt at 10bit HDR brillerer ved rekonstruktioner.

Jeg køber nogle 4K film endnu, men kan bestemt godt se forskel på streaming også, når der er 4K Dolby Vision programmer på.

85”. Der står jeg nu selv over.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

[QUOTE=Supergris]
Havde du rykket en halv meter længere bagud, ville det være hips som haps, hvilken af løsningerne du endte med...

Hvordan kan det lade sig gøre?
Jeg snakker i teorien, hvis du hentyder til, din siddeplads ikke kan rykkes længere tilbage?

Hvis du derimod ikke forstår, hvad det var, jeg mente, da jeg skrev, det kan være hips som haps, så vil dit synsfelt være fyldt lige meget ud, hvad enten du vælger at se TV på et 55" med en siddeafstand på 3,8 meter eller du i stedet sidder 5,3 meter (3,8 m + 1,0 m + 0,5 m) fra et 65", altså hvis du rykker tættere på end 5,3 meter fra et 65", vil du opleve skærmen som større end de 55" på 3,8 meters afstand, hvilket falder i tråd med, at dit synsfelt bliver mere fyldt ud, jo større skærmen er relativt til den afstand, du sidder fra den...


Redigeret af Supergris - 25-November-2021 kl. 14:55
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

55/3,8=14,5 t pr m
65/4,8=13,5 t pr m

DEN metode kan du ikke bruge til noget som helst i denne sammenhæng!

Skærmstørrelsen hænger sammen med skærm-arealet på skærmen og ikke skærm-diagonalen, direkte!



Jeg kan jo lave et lille eksperiment

Del 1 med 27" 16:9 pc monitor.
    Se hvor meget den fylder i synsfeltet i en afstand på 55 cm.

Del 2 med 77" 16:9 tv
    A: Se hvor meget den fylder i synsfeltet i 165cm afstand
    B: Se hvor meget den fylder i synsfeltet i 495cm afstand

Der er slet ingen tvivl at det er de 165cm afstand hvor skærm størrelsen virker ens.

Nogen vil nok undrer sig over at jeg bruger 55cm og ikke 50cm til pc monitoren, men det skyldes at jeg startede med at bruge min mobil med "fyldt skærm" til test i første omgang. Det er meget nemmer at se og hvis det forstyrre at det er en 18:9 (eller hvad man nu har) så hold en hånd for eller brug noget tape. Det går også nok at jeg har brugt 27*3=77.

Har man både et 32" og et 65" kan man jo selv prøve om de virker ens i afstands gange 2 eller gange 4.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2021 kl. 09:59
Jeg kan ikke helt gennemskue dit eksperiment (har du haft din mobil med forbi Elgigantens udstilling?), men i stedet for at eksperimentere, hvor der ikke er noget, der er eksakt, så lyver matematikkens verden aldrig (forudsat du regner rigtigt!).

Ud fra hvad jeg ser, lader det til, du igen forudsætter, at man kan regne størrelsesesforskellen ud direkte ved at bruge diagonalen, som er den, man benytter, når størrelsen på et TV beskrives.

Hvis du derimod ønsker at kende den faktiske forskel, er det skærm-arealet, du skal have fat i, som du godt nok kan finde ved brug af diagonalen, men den skal lige en tur forbi den gode gamle Pythagoras, inden du kan bruge det til at sammenligne andet end størrelsen på diagonalen!

Jeg skal hilse fra ham og fortælle, at et 77" TV faktisk er mere end 7x større end et 27" TV eller monitor, og et 65" TV er mere end 3x så stort som et 32"...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu