recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til køb af stereoforstærker / receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til køb af stereoforstærker / receiver

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
make Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til køb af stereoforstærker / receiver
    Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 14:12

Hej med jer ... håber i vil hjælpe mig.

Jeg er på udkig efter en ny forstærker til at koble mine DALI Concept 2 højtalere sammen med min Stationære PC. Den DENON CD-Receiver UD-M31 jeg har nu har det problem at der kommer en susen fra den. Suselyden er der altid bortset fra når den slåes over på CD, så er der stilhed. Har prøvet koble alt fra så der kun er strøm på og lytte med høretelefoner og der er suselyden der også, så jeg går ud fra at recieveren er defekt på en eller anden måde. Jeg har fået afvide at det er fordi jeg har haft min PC tilsluttet med phonostik uden en skilletrafo at den er blevet defekt?? ...ved ikke hvad jeg skal tro om det.  Jeg vil ihvertfald være sikker på ikke at få ødelagt min nye forstærker ved at koble den sammen med PC’en på en usikker måde så det kunne jeg også godt tænke mig nogle råd om.

Lydkilder fra min PC er netradio, computerspil youtube og videoklip. Lyden kommer fra et integreret lydkort på bundkortet og er ikke noget specielt HIFI lydkort. Der er SPDIF Coaxial og Phono udgang på lydkortet.

Har hørt meget godt om Harman Kardon og fundet nogle som passer til den pris jeg har tænkt mig at give som er ca 4000 kr.

Forstærker

Harman Kardon - HK-980

3.199,00 DKK

http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=499

Receiver

Harman Kardon - HK-3490

3.499,00 DKK.

http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=504

Der er også spørgsmålet om jeg skal have en DAC mellem PC og forstærker. Den skal helst ikke koste mere end 1000 kr ved køb af evt. forstærkeren til 3.199 kr...og kan det så være ligemeget hvis man ikke vil give mere? Jeg har set en i HIFI Forum og Top Sound HIFI til 900 med USB tilslutning mellem PC og DAC men kan ikke huske hvad den hed og kan ikke finde den på deres hjemmeside. Har i nogen i kan anbefale? Vil der være fornuft i at købe en dyrere DAC og finde en billigere forstærker hvis det samlet ikke skal komme over 5000?

Receiveren skulle have den fordel at den har har en indbygget DAC som kan tilsluttes med Coaxial eller Optisk og hvad skal man vælge der? Men mon den indbyggede DAC er noget værd?

Jeg er temmelig forvirret og syntes at det er er en jungle. Hvad syntes i vil være det optimale valg for mig efter value for money princippet?

Sidder der blæsere i nogen af dem? ...hvis der gør så er det dømt ude.
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 14:14
Alle (nyere) receivere har vist en indbygget DAC, der utvivlsomt vil gøre et bedre arbejde, end din PC.

Er du ude efter en surroundreceiver eller bare en stereo?
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
make Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 14:24
Hej frugtkompot og tak for det hurtige svar Smile

Det er en en stereoforstærker jeg er ude efter.

Tror du det er bedst at købe den rene stereoforstærker HK-980 og evt en DAC til 900, til i alt 4100

eller

Receiveren HK-3490 med indbygget DAC til 3500?

Efter value for money princippet?


Redigeret af make - 10-Oktober-2010 kl. 14:24
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 18:00

Det er en rigtig god idé at sørge for, at computer og forstærker ikke er elektrisk forbundne, som du selv skriver - og hvis du vil det, så er optisk forbindelse den eneste mulighed - coax er stadig elektrisk. Det er nok svært at finde en ny DAC med optisk/toslink til 1000 kroner - men du kan nok finde en brugt Musical Fidelity V-DAC eller en Cambridge Dacmagic til de penge - de koster begge 1500 som nye. Og ellers kan du selvfølgelig også forbinde computeren direkte med en reciever med optisk.

Har din nuværende forstærker jordforbindelse? Hvis ikke, har du så prøvet, om det hjælper på suselyden?

HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af make make skrev:

Suselyden er der altid bortset fra når den slåes over på CD, så er der stilhed.


Definer "altid", er der også susen, når du hører radio?

Varierer din susen med volumen?

Hvornår er det opstået?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
make Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 19:12
Hej dysterland og tak for svaret Smile,

Jeg har også selv tænkt på at forbinde PC med optisk til en DAC. Er man så helt sikker på at der ikke kan gå strøm fra den ene til den anden og ødelægge noget? Skal man stadig hive stikket ud af stikkontakten til det hele før man tilslutter stik når man har optisk kabel? Hvis man er bombesikker med et optisk kabel så virker det som en attraktiv løsning selvom den er lidt dyrere hvis jeg ikke tager en forstærker med indbygget DAC.

Min nuværende forstærker har ikke jordforbindelse. Hvordan skal jeg kunne prøve at give den det uden at få en elektriker forbi og trække kabler og lave nyt stik til 3 ben? Jeg har ikke meget forstand på strøm.


Redigeret af make - 10-Oktober-2010 kl. 19:24
Til top
make Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 19:22
Hej Klaus og tak for svaret Smile

Ja der er også susen når jeg hører radio. Det kan høres når jeg spiller lavt, men bliver overdøvet så man ikke kan høre det når jeg skruer lidt mere op.

CD recieveren kan stå på MD, Tuner, Tape og CD. Det er kun når den står på CD at suselyden går væk. Suselyden variere ikke efter volumen. Den er konstant og kan overdøves.

Suselyden har altid været der og receiveren er ca. 10 år gl. Jeg har bare været for dum og troede i starten at det var normalt nok at der kunne være en suselyd og da den kunne overdøves så har jeg aldrig fået insisteret på at den var defekt selvom jeg klagede over det i starten.
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 19:32

Hvis du har mulighed for det, kan du prøve at forbinde en ledning til en skrue i forstærkerens kabinet, og så lade ledningen gå ud af vinduet og ned i jorden. Hvis det hjælper, så må det være noget statisk elektricitet, der er problemet. Men hvis du bor i lejlighed, kan det selvfølgelig blive svært.

Ja, hvis du forbinder optisk, så er du faktisk "bombesikker" på, at der ikke kommer stelforbindelse mellem computer og anlæg.

HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
make Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 19:47
Jeg bor på 4. sal så jeg kan ikke prøve det med ledningen. Strømstikket til receiveren er et med kun 2 ben så jeg vil heller ikke kunne tilslutte den en evt. ny stikkontakt med 3 huller(med jordforbindelse), ret mig hvis jeg taget fejl, har ikke meget forstand på det. Og hvis receiveren ikke kan tilsluttes jordforbindelse så skulle man ikke tro at det skulle have noget betydning.

Det lyder godt det med det optiske kabel. Så er spørgsmålet om jeg skal gå efter receiveren med optisk indgang eller forstærkeren + en DAC med optisk indgang?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af make make skrev:

CD recieveren kan stå på MD, Tuner, Tape og CD. Det er kun når den står på CD at suselyden går væk. Suselyden variere ikke efter volumen. Den er konstant og kan overdøves.


Lad mig gætte, den har "source direct" når du spiller CD......
Slå den til ved de andre inputs også.

Jeg tror ikke på at den er defekt.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
make Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af dysterland dysterland skrev:

Det er nok svært at finde en ny DAC med optisk/toslink til 1000 kroner - men du kan nok finde en brugt Musical Fidelity V-DAC eller en Cambridge Dacmagic til de penge - de koster begge 1500 som nye.

Hvor kan man købe Cambridge Dacmagic til 1500. Kan kun finde den i HI-FI klubben til 1999



Til top
make Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af make make skrev:

CD recieveren kan stå på MD, Tuner, Tape og CD. Det er kun når den står på CD at suselyden går væk. Suselyden variere ikke efter volumen. Den er konstant og kan overdøves.


Lad mig gætte, den har "source direct" når du spiller CD......
Slå den til ved de andre inputs også.

Jeg tror ikke på at den er defekt.

Klaus


Når man trykker på Tone/SDB knappen så kommer følgende menuer. SDB > BASS > TREBLE > S.DIRECT

SDB kan man slå til og fra med + og - knapperne

BASS og TREBLE kan man skrue op og ned for med + og - knapperne

S.DIRECT kan man ikke gøre noget ved?? Der står bare S.DIRECT. Der sker ikke noget når man trykker på + og - knapperne?...så det virker ikke som om det er noget man kan slå til eller fra? Suselyden forsvinder ikke når den står på S.DIRECT....kun når man skruer helt ned på 0 volumen eller slår over på CD.



Redigeret af make - 10-Oktober-2010 kl. 21:02
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu