recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til opsætning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til opsætning

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til opsætning
    Sendt: 30-December-2015 kl. 20:33
Nu har jeg efterhånden samlet et komplet sorround anlæg, og har ifb med min flytning fået sat det op. Jeg er meget ny med det og har derfor en del nybegynderspørgsmål. Mit udstyr er

Pioneer vsx-528
B&w DM685
Minipods
Velodyne microvee

Hvilket format skal jeg indstille receiveren til ? Den står til pro logic ll. Slår den selv over i bedre format hvis den modtager et, og er det der den skal stå til alm tv kiggeri?

Jeg har læst lidt om crossover. Jeg kan både indstille det på receiver og sub, ligesom jeg har muligheden for at slå det fra på sub. Hvordan indstilles det bedst ?

Jeg kan i receiverens menu stille højtalerene til small og large. Hvis de står til small, spiller sub ikke i stereo, men hvis de står til large kan jeg stille sub til PLUS og så er der også lyd fra den i stereo. Hvad er optimalt?

Øvrige tips og tricks er meget velkomne
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Hvilket format skal jeg indstille receiveren til ?


Auto!

Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:


Jeg har læst lidt om crossover. Jeg kan både indstille det på receiver og sub, ligesom jeg har muligheden for at slå det fra på sub. Hvordan indstilles det bedst ?


Rimeligt højt i forstærker og ingen crossover i sub

Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:


Jeg kan i receiverens menu stille højtalerene til small og large. Hvis de står til small, spiller sub ikke i stereo, men hvis de står til large kan jeg stille sub til PLUS og så er der også lyd fra den i stereo. Hvad er optimalt?


Small, dine - ja undskyld mig - ret små højttalere har svært nok ved at spille bas, så der er ingen grund til at lade forstærkeren "svede tran" i forsøg på at få dine højttalere til at spille bas.

Klaus


Redigeret af KlausDM - 30-December-2015 kl. 21:02
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 21:07
Dine højttalere skal sættes til small hele vejen rundt.
At subwooferen ikke spiller i stereo er et indstillings spørgsmål.

Nu når du er helt blank på området vil jeg råde dig til at køre en autokalibrering med den medfølgende mikrofon, og lade receiveren tage de svære beslutninger.
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 21:08
Tak for dine input Klaus.

Hvad er "rimlig højt" i mit tilfælde ? Når jeg har kørt opsætningen med mic siger den 80.

Jeg kan simpelthen ikke finde et sted hvor jeg kan sætte format til auto....måske er det der den står allerede ;)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Hvad er "rimlig højt" i mit tilfælde ? Når jeg har kørt opsætningen med mic siger den 80.


100-120

Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Jeg kan simpelthen ikke finde et sted hvor jeg kan sætte format til auto....måske er det der den står allerede ;)


Det kan nemt være. Hvis du har to phonokabler fra tv til forstærker, så får du ikke noget "bedre" end pro-logic.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 21:45
Når højttalere er sat til small, spiller sub med i stereo, pånær i "Pure Direct"
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Tak for dine input Klaus.

Hvad er "rimlig højt" i mit tilfælde ? Når jeg har kørt opsætningen med mic siger den 80.

Jeg kan simpelthen ikke finde et sted hvor jeg kan sætte format til auto....måske er det der den står allerede ;)

Du kan sætte den til surround eller PL2 eller whatever. Når den modtager et 5.1 diskrete signal, skifter den selv over i DD, DTS, TrueHD, DTS HD MA, osv
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 21:56
Takker for de gode input, det ser ud som om det hjælper ;)

Jeg har et optisk kabel mellem receiver og tv. Når jeg skal vælge output på mit samsung tv kan jeg kun vælge pcm og ikke Dolby. Er der noget jeg skal ændre eller mangler muligheden blot fordi jeg må nøjes med TDCTV der ikke sender spdan et signal ?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 22:01
Lyder mærkeligt hvis ikke multikanal er en mulighed. TV2 og flere udenlandske stationer sender i 5.1 format. DR gør ikke i øjeblikket.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Lyder mærkeligt hvis ikke multikanal er en mulighed. TV2 og flere udenlandske stationer sender i 5.1 format. DR gør ikke i øjeblikket.
TV2 er så desværre et dårligt eksempel, da de udsender et forkert 5.1 format og man bliver nødt til at benytte ProLogic for at få korrekt surround.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 12:23

Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:



Jeg har et optisk kabel mellem receiver og tv. Når jeg skal vælge output på mit samsung tv kan jeg kun vælge pcm og ikke Dolby. Er der noget jeg skal ændre eller mangler muligheden blot fordi jeg må nøjes med TDCTV der ikke sender spdan et signal ?
 
Der er en del kanaler der kun sender i Stereo MPEG, og andre med DD2.0, ikke mange med DD5.1, så det er spild at bruge SR til TV lyd, dertil er en Soundbar fin.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
Der er en del kanaler der kun sender i Stereo MPEG, og andre med DD2.0, ikke mange med DD5.1, så det er spild at bruge SR til TV lyd, dertil er en Soundbar fin.
De fleste som ikke i forvejen har Dolby Digital 5.1, sender med Dolby ProLogic II kodning i stereosignalet og derfor får man 4 kanalers surround ud.

Så jeg mener at alle kan drage fordel af at se tv med et surround anlæg. Thumbs Up
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu