|
Hjælp til projektorplacering samt lærred |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |
Basknudsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1341 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvad hvis man ikke kan mørklægge helt?
Hvad siger du til de andre jeg kiggede på? |
|
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
|
![]() |
|
Precious ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Jeg har selv Epson TW6000 (wireless) og jeg er ikke i stand til at mørklægge rummet fuldstændigt.
Lige et par ting til denne tråd: a) 2.40 til loftet er ganske normalt. Hvis TW6000 vendes på hovedet og sættes i loftet, så vil den vel komme til at ramme toppen af lærredet. Lærred boksen er vel ca. 10 cm, derudover er der ofte 20 cm sort på selve lærredet. Det vil sige at projektoren skal ramme 30 cm lavere end den er beregnet til. Til dette skal du så lige fratrække beslaget som sagtens kan fås på fx 15 cm. I min verden kommer projektor og lærred til at ramme hinanden uden problemer. b) Projektoren har ikke lense shifting, men den har keystones. Der skal vel næsten ikke justeres på disse for de få cm der snakkes om i denne sammenhæng. At den får en -2 ødelægger altså ikke billedet, og jeg tvivler på at man vil se en forringelse. c) Hvis du ikke kan lys dæmpe dit rum 100% så kan du sætte TW6000 til "living room" det hjælper en smule, men samtidig stiger blæser hastigheden på projektor og larmer temmelig meget. d) Wireless delen bliver du rigtig glad for. Det har jeg bestemt ikke fortrudt, og jeg havde samme problematik om det dyre HDMI kabel. Dog har den et par "fejl" hvor det somme tider er nødvendigt at slukke og tænde for wireless modtager delen for at få et billedet igennem. Jeg er temmelig glad for TW6000 og ville ikke være bange for at købe den. Jeg købte et "for billigt" ophæng og det har jeg fortrudt, det er komplet umuligt at stille den rigtig ind. Her ville jeg gerne investere lidt ekstra hvis jeg kunne lave om på mine valg. |
|
![]() |
|
aouer ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 24-Januar-2010 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 406 |
|
|
![]() |
|
Basknudsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1341 |
Precious: Så du mener sagtens den vil kunne bruges i min stue?
|
|
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
|
![]() |
|
Precious ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
http://support.epson-europe.com/TDC/ThrowDistanceCalculatorEN/
Du bør kigge rigtig godt på ovenstående link først. Du siger du har 4 meter fra ende til anden. Jeg skrev 3.75 meter i formlen da man skal fratrække selve projektor længden. Det svarer til et 127" lærred på din væg. Du siger du har 2.10 mellem højttalerne, et 127" lærred svarer til 2.81 meter så den går ikke. Din rum bredde er for smal til så stort et lærred. Et 90" lærred svarer til 2 meter mellem højttalerne. Du kan kaste et 90" billede op fra en afstand på 2.65 meter fra lærred med den projektor. Den må dog gerne hænge længere fra lærredet, blot ikke tættere på. Med 90" må du ikke komme mere end 4.32 meter fra lærredet, så kan dit billede ikke være der. Din max er 95" lærred mellem dine 2 højttalere, så har du INTET ekstra plads og det vil lige ramme dem når den kører op og ned. Kig på linket - så kan du meget bedre beregne det. |
|
![]() |
|
Jeg kan godt se det du siger. Men er problemet ikke, at jeg skal have den til at hænge for langt nede i forhold til hvad der er muligt hos mig?
Når jeg går ind og vælger installation type, ceiling, hvad skal jeg regne med er en tilpas højde for gulvet til underkanten af et 90" lærred?
|
|
|
|
![]() |
|
Man plejer at sige at når man sidder i sofaen og kigger på et lærred, så skal øjnene lande midt i lærredet eller lidt over midten (det er virkelig en smags sag). Så du kan prøve at sætte dig ned og så måle højden fra gulvet og til øjnene :) Den øvelse har jeg lavet et par gange. Du bør ingen problemer få med højden til dit loft, det er vel en ganske normal højde?
|
|
![]() |
|
Jo, har almindelig højde.
Det jeg bare er i tvivl om er om jeg har mulighed for at få billedet ned i ønsket højde uden lensshift. |
|
|
|
![]() |
|
Pony65 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1845 |
Som
Precious skriver
Projektor skal hænge ca. 30 cm over billedet, så hvis du flytter lærred op eller ned skal projektor bare følge med. Har du fundet placering til dit lærred, måler du bare 30 over øverste billedkant og der skal din projektor hænge. Når du ved det er det bare om at måle afstand mellem den og loft, og så købe et beslag derefter.
|
|
![]() |
|
Jeg sidder ca. med øjnene i 90 cm højde. Hvis jeg kunne få plads til et Lissau California 92" ville jeg gerne det. Det har 50 cm drop down og billedemål er 203 x 114.
Så ifølge det du skriver så skal projektoren hænge ca. 144 cm over gulvet + de 90 cm, eller hos mig, ca. 10 cm fra loftet er det rigtigt regnet ud?
Redigeret af Basknudsen - 08-August-2012 kl. 11:22 |
|
|
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Nej. En tw6000 har center af optikken ud for toppen af billedet. - Ikke ud for toppen af den sorte maskering. Dette gælder hvis du ikke vil bruge keystone korrektion. Hvis du f.eks har 60cm fra gulv til bund af billede får du 60 + 114 (92" lærred) = 174cm til center af optikken. Fra bunden af projektoren til center af optikken er der 8cm så i alt bliver det 182cm til bunden af projektorbeslaget som projektoren skal sidde på. Se evt manualen: MVH
|
|
![]() |
|
Så den skal monteres 240 - 182 = 58 cm fra loftet?
|
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |