recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til setup

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
john0336 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-December-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér john0336 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til setup
    Sendt: 24-Juli-2013 kl. 11:59

Hej experter!

Jeg har aldrig selv ejet en pladespiller eller plader. Men min kone har (den omvendte verden!) og hun savner pladerne. Derfor kunne vi godt tænke os, at lave et et setup med en forstærker, højtalere og pladespiller. Evt. tilføje en cd-afspiller senere. Derudover skal man kunne tilslutte en smartphone med android. Til sidst har jeg også en drøm om at tilslutte fire højtalere. Setup skal stå i stuen men også med højtalere i køkkenet (ikke trådløst!).

Vi købte for nogle år siden en ombygget pladespiller på et loppemarked. Den er ombygget på den måde, at den har et strømstik tilkoblet. Jeg har overhovedet ikke forstand på pladespillere, men det er vist ikke normalt!!

Vores budget er absolut lavt! Vi vil IKKE ofre flere tusinde på det i første omgang. 1500-2500 kr. til alt udstyr!

Jeg har ikke så meget forstand på hifi, men jeg har søgt en del på nettet og fundet frem til disse muligheder:

1.       At købe nyt: Jeg har set på en forstærker fra hifiklubben.dk. Det er en Cambridge Audio AM5. Den koset 1299,- kr., hvilket jeg synes er billig, og jeg har indtryk af, at det er kram til prisen.

Der er dog kun to højtaler indgange. Men kan man ikke ”bare” bruge en 2-vejs højtaler kontrolboks til at skifte mellem køkken og stue? Har en sådan boks (afgørende!) indflydelse på lyden?

Desuden er der ikke phono-indgang (mm). Men jeg er i tvivl om, man kan koble sin gamle pladespiller til anlægget på de andre stik der er på forstærkeren? Som f.eks. tuner indgangen. Jeg kan jo se, det er den samme type stik, der bruges? Hvis man kan, har dette (afgørende!) indflydelse på lyden?

2.       At købe brugt: Jeg har set på flere ældre forstærkere på dba.dk. F.eks. en Technics SU V300 til ca. 400-500 kr. Den har phono (mm) indgang samt fire højtaler indgange. Indgangene er dog de der ældre indgange, hvor man trykker på en knap og stikke ledningen ind. I Cambridge Audio AM5 er det stik, hvor man skruer den fast. Og nu ved jeg godt jeg spørger lidt dumt, men hvad er forskellen? Er den ene, det man kalder en optisk indgang? Og er der stor forskel på lydkvaliteten på de to stiktyper?
Der er f.eks. også en brugt NAD C352 til ca. 1000 kr. Den har fire højtalerindgange som er skruetypen (optisk?). Men den har ikke phono (mm) indgang.

Og mht. de brugte anlæg, kan jeg koble min android smartphone til dem?

Jeg er mest til at købe nyt, da den er mere kone-venlig. Den er forholdsvis lille og i et pænt design, hvor de brugte ofte er store maskiner, der fylder.

Til sidst vil jeg også lige fortælle, at jeg har et par ældgamle b&o højtalere med et meget speciel stik, som kun passer til b&o. Men kan jeg evt. ikke klippe disse stik af og bruge højtalerne i et af mine nye løsninger? Det er dog kun midlertidig, da vi senere vil investere i ordentlige højtalere.

Det var et langt indlæg. Jeg håber dog I har tålmodighed til at svare på mine spørgsmål. På forhånd tak for jeres hjælp J

Venlig hilsen

John

Panasonic Viera TX-P42C10
Playstation 4
Synology DS410j
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 12:54
Jeg kan svare lidt generelt, så du får en bedre idé omkring begreberne.

En pladespiller skal (næsten) altid have en pickupforstærker også kaldet RIAA i den indgang hvor den tilsluttes forstærkeren. De lidt ældre forstærkere kommer næsten altid med sådan én i Phono indgangen.

Digital optisk og digital coaxial benyttes imellem enhederne, før en forstærkning. Et eksempel er et optisk kabel fra udgangen på en CD afspiller til indgangen på en surround forstærker. Signalet er digitalt og overføres til surround forstærkeren, som herefter benytter en D/A konverter der laver sinalet om til analog. Analoge signaler kan direkte bruges til at sende til højttalerne, men de skal forstærkes først for at man kan hære dem og her er det at forstærkerdelen virker.

Udgange fra gængse forstærkere til højttalere ikke optiske. De benytter almindelige højttaler kabler som kræver to forbindelser ofte markeret med rød og sort.

Jeg vil foreslå til dit budget at købe en gammel brugt analog forstærker og smide pladespilleren på den. Man vil på denne også kunne sætte en almindelig CD afspiller på uden problemer.
Skal man have lyd fra en telefon, så kan et kabel med minijack til phono-stik klare det.
De fleste gamle forstærkere har mulighed for 2 sæt højttalere, så her behøver du ikke en boks til at skifte.

Redigeret af Cyberguyen - 24-Juli-2013 kl. 12:58
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér john0336 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 17:48
Tak for svar. Den løsning du nævner til sidst, er også den, jeg regnede med at måtte ty til. Selvom jeg hellere vil købe en ny forstærker i pænere look, og så senere købe en cd-afspiller i samme serie for at beholde det pæne look. 

Ok, så kan jeg forstå at nyere pladespiller som f.eks. en Denon DP29F fra hifiklubben allerede har en RIAA forstærker indbygget? Er det muligt, at købe en seperat RIAA forstærker, som man evt. kan sætte til en gammel pladespiller og koble til en ny forstærker? 
Playstation 4
Synology DS410j
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér john0336 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 17:54
Så fandt jeg ud af, at der findes en seperat RIAA forstærker til omkring 200,- kr. Så er det også en mulighed :-)

Og så på forhånd undskyld for, at jeg igen spørger dumt. Men som nævnt i mit første indlæg, så har min pladespiller et strømstik (en transformer) indbygget. Det var noget sælgeren på loppemarkedet selv havde monteret. Kan den gør det ud for en RIAA forstærker?
Playstation 4
Synology DS410j
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 17:58

Da der ikke anes på nogen måde hvad det er der er fusket med, er det ikke til at svare på.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér john0336 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Da der ikke anes på nogen måde hvad det er der er fusket med, er det ikke til at svare på.

Nej det tænkte jeg nok :-) Nu er det 5-6 år siden vi købte den. Men så vidt jeg husker, så fortalte manden (en elektronik fyr med alt muligt retro elektronik og hjemmebyggede ting!) at han havde lavet den sådan, for så kunne mand sætte den direkte til et nyere anlæg. Så mon ikke den kan. Det skal da efterprøves.
Playstation 4
Synology DS410j
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér john0336 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af john0336 john0336 skrev:

Nej det tænkte jeg nok :-) Nu er det 5-6 år siden vi købte den. Men så vidt jeg husker, så fortalte manden (en elektronik fyr med alt muligt retro elektronik og hjemmebyggede ting!) at han havde lavet den sådan, for så kunne mand sætte den direkte til et nyere anlæg. Så mon ikke den kan. Det skal da efterprøves.

På min pladespiller sidder der et klister mærke, der hvor ledningen går ind, hvor der står Input DC 11 ~ 13 V. Og stikket til stikkontakten er en Philips 12 V transformator. Så vidt jeg har læst mig til på nettet, så er en RIAA forstærker med til at "opgradere" volten på en måde. Jeg har ikke forstand på det og har svært ved at forstå det, men det er måske på den måde, den bliver en slags RIAA forstærker? Jeg er nok langt ude, men jeg vil prøve det af :-)
Playstation 4
Synology DS410j
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 19:00

Hvis du så bare havde skrevet det tidligere, så vidste man at det er en RIIA der er blevet monteret. En rigtig formulering er en fordel.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér john0336 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 19:36

Hvis du så bare havde skrevet det tidligere, så vidste man at det er en RIIA der er blevet monteret. En rigtig formulering er en fordel.

Det må du undskylde. Det var fordi jeg troede, at strømstikket i min pladespiller ikke havde nogen decideret funktion. Så nu spørger jeg lige en gang til for at være 100% sikker (og det er altså ikke for at være ubehøvlet). Det transformer stik som er monteret på min pladespiller kan gøre det ud for en RIAA forstærker/ er en RIAA forstærker?
Playstation 4
Synology DS410j
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 20:57

Hvis det du skrev tidligere er rigtigt: Men så vidt jeg husker, så fortalte manden (en elektronik fyr med alt muligt retro elektronik og hjemmebyggede ting!) at han havde lavet den sådan, for så kunne mand sætte den direkte til et nyere anlæg. Så er det en RIIA der er monteret, kan ikke komme det nærmere, da jeg jo ved selvsyn ikke kan se hvad der er blevet gjort.
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Point: 818
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CARS10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 21:49

På min pladespiller sidder der et klister mærke, der hvor ledningen går ind, hvor der står Input DC 11 ~ 13 V. Og stikket til stikkontakten er en Philips 12 V transformator. Så vidt jeg har læst mig til på nettet, så er en RIAA forstærker med til at "opgradere" volten på en måde. Jeg har ikke forstand på det og har svært ved at forstå det, men det er måske på den måde, den bliver en slags RIAA forstærker? Jeg er nok langt ude, men jeg vil prøve det af :-)
 Helt ærlig Radiomand.
 DC 11- 13 V, og 12 V transformator, det er nok nærmere strømforsyningen til pladespilleren
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Point: 818
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CARS10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 21:51
Hov, ved ikke hvad der skete
    carsten
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu