recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til strøm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til strøm

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

Det der med Sort er Nul skal tages med varsomhed, hvad nu hvis der er 2 sorte, hvad er så den brune (eller Grå) ?
Blå er normalt altid nul (220V nul eller hvad det nu hedder) Gul-Grøn er derimod Jord.
Rød er plus/leder men dog fortrinsvis når der er tale om jævnspænding.

Jeg går udfra at der er 2 blå og EN sort når han skriver det.

Så gider jeg ikke gætte på hvad der ville være hvad hvis der var 2 sorte, 5 grå, 3 røde osv

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af anoz anoz skrev:

Så det I siger er, at de to blå skal samles - det virker ulogisk for mig, da det er de to med strøm i? Som sagt så aner jeg intet om det, men pga erfaringer fra andre ting i huset, ved jeg man ikke nødvendigvis kan stole på farverne Confused

Jeg siget at det lyder rigtigt at forbinde de to blå, men jeg ville ikke selv gøre det når jeg var alene hjemme.
Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af anoz anoz skrev:

Så det I siger er, at de to blå skal samles - det virker ulogisk for mig, da det er de to med strøm i? Som sagt så aner jeg intet om det, men pga erfaringer fra andre ting i huset, ved jeg man ikke nødvendigvis kan stole på farverne Confused

Hvis en fase går gennem et apparat og nul´en er afbrudt, så kan du måle spænding på Nul på apparatet.

Forestil dig en lampe i en stikkontakt:

Helt oppe ved stikkontakten klipper du NUL over, så vil fasen rende fra stikkontakt ud i lampen og tilbage igen, man da nul er klippet af, kan du måle "fase" på den der skulle gå til NUL


Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 11:51
Men sluk da for strømmen på tavlen, sæt de 2 blå sammen, tænd igen så har du svaret.

Der kan jo højst smutte en sikring


Redigeret af Bastianboxer - 21-September-2013 kl. 11:52
Til top
janse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér janse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 11:52
1 smid polsøgeren væk den er ikke sikker nok
2 køb et billig måleinstrument og prøv om du ikke kan måle 230v mellem sort og blå.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 12:38
Se at få ringet efter en elektriker - OG DET SKAL VÆRE NU!!! Der er stor sandsynlighed for at du fjumser så meget at der går ild i lortet, og hermed er til fare for andre end dig selv.
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 13:27
Tag lige et billede. Er elektriker.
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19215
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Se at få ringet efter en elektriker - OG DET SKAL VÆRE NU!!! Der er stor sandsynlighed for at du fjumser så meget at der går ild i lortet, og hermed er til fare for andre end dig selv.


Hold da op det lyder farligt!

Det er det bare slet ikke........

Afbryd strømmen, forbind de to blå og tænd for strømmen igen.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Se at få ringet efter en elektriker - OG DET SKAL VÆRE NU!!! Der er stor sandsynlighed for at du fjumser så meget at der går ild i lortet, og hermed er til fare for andre end dig selv.


Hold da op det lyder farligt!

Det er det bare slet ikke........

Afbryd strømmen, forbind de to blå og tænd for strømmen igen.



Klaus

Jo det er, når folk med ti tommelfingre roder med 230 volt
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 20:13
Kampus hvornår har du sidst testet dit HFI/HPFI fejlstrømsrelæ?

Med den opgave som tråd starter har gang i har jeg dog svært ved at se hvordan han skulle kunne brænde huset ned.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Se at få ringet efter en elektriker - OG DET SKAL VÆRE NU!!! Der er stor sandsynlighed for at du fjumser så meget at der går ild i lortet, og hermed er til fare for andre end dig selv.

Det han er igang med er 100% ufarligt, det værste der kan ske er en sprunget sikring (Forudsat at han ikke står med pølserne oppe i ledningerne når han tænderLOL).
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bibihest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 21:27
At sige det er ufarligt er for dumt. Der har før været brande, efter folk selv har roddet med el. Det kan godt være det går fint de 99 gange, men det er den ene gang hvor det går galt, at det er et problem og det lyder ikke til trådstarter har meget styr på det.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu