recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtaler kabel upgrade ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtaler kabel upgrade ?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19516
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Vil en terminering forøge holdbarheden på lederne i kabel enderne. Eller er det kun for. at gøre dem lettere at montere?

Lettere montage.

Har nu fået trukket kabler til køkkenet og overvejer om det er mine Dali 3 der skal derud, elelr om jeg skal rive mig og købe noget nyere. Men nu er der så ledninger til 7 sæt højttalere nede bag forstærkeren. Det kan være lidt tricky at holde styr på, så jeg overvejer om ikke bare det hele skal i bananstik, hvor kablet kommer bagud af stikket.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 11:52
Altså hvis termineringen er foretaget "perfekt", dvs. lederen samtidig bliver isoleret igen, kan du stoppe/minimere korrideringen. Smile

Redigeret af Hessi - 22-Februar-2012 kl. 11:52
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Altså hvis termineringen er foretaget "perfekt", dvs. lederen samtidig bliver isoleret igen, kan du stoppe/minimere korrideringen. Smile

Og det er lige det man kan gøre via DIY med alm. redskaber.. eller noget..
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Og det er lige det man kan gøre via DIY med alm. redskaber.. eller noget..

Stop, stop, stop.
Korrosion i højttalerkabler er ikke et problem i almindelige danske hjem.

Klaus
Til top
skele2r Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Oktober-2010
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skele2r Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2012 kl. 20:28
Jeg overvejer at lave lidt DIY kabler ud af de kabler jeg har.  . Bare for looks. . Nogen der har en ide til noget nylon "strømpe", nogen krympe flex og nogle stik, evt en indkøbs liste.  . .

Til top
skele2r Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Oktober-2010
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skele2r Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2012 kl. 20:29
samt skal enderne loddes ? eller bare trykkes sammen ?
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 00:07
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Korrosion i højttalerkabler er ikke et problem i almindelige danske hjem.

Jeg vil godt garantere dig at det er et helt almindelig problem i mange danske hjem. Korrosion begynder så snart kobber kommer i kontakt med det mindste fugtighed. Dvs. lige så snart du afisolerer kablets ender starter korrosionen (selvfølgelig kun i enderne, for det er det eneste der er i kontakt med luftfugtigheden). Og hvis man ikke isolere enden ordentligt igen (hvilket rigtig mange ikke gøre, inkl. mig selv som blot bruger bananstik) fortsætter korrosionen og bliver ikke minimeret. Selvfølgelig bliver kablerne ikke grønne, men kigger du på dem efter et halv års tid så ser de meget misfarvede ud. Og den slags korrosion er ikke godt for lyden.

Det ved du godt alt sammen Klaus... og jeg gætter også at du ved at luftfugtigheden er forholdvis højt i et normalt hjem mellem de 21 - 25 grader. Prøv bare at tænke på hvor meget man sveder når man sover. Smile

Så tænkt lige hvad der sker med kablernes ender når folk ikke har terminering og krympeflex på. Wink
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 07:18

Og den slags korrosion er ikke godt for lyden.

Det er kun ydersiden af kobberet som vender ud mod luften der misfarves. Ikke den del din lyd kommer igennem.

At montere krympeflex standser ingen iltning, med mindre at du monterer flex med lim og er sikker på at samlingen er 100% vandtæt.

Jeg gentager: Korrosion i højttalerkabler er ikke et problem i almindelige danske hjem.

Klaus
(som ikke sover i sin stue, men til gengæld har Genvex i sit hus for at forbedre miljøet)
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 18:35

(som ikke sover i sin stue, men til gengæld har Genvex i sit hus for at forbedre miljøet)

Nu er det da sket at jeg er faldet i søvn på sofa'en i stuen. Big smile

Men nu vandre luftfugtighed jo også, netop igennem luften. Wink

Det er kun ydersiden af kobberet som vender ud mod luften der misfarves. Ikke den del din lyd kommer igennem.

Ydersiden af kobberet er jo også ledende, og er ikke mindst kontaktfladen. Korrosion på kontaktfladen forringer lyden, og jeg kunne forestille mig at det kunne blive væsentligt hørebart med tiden. Korrosion æder sig ind med tiden (læs: MEGET lang tid) og er forskellig fra oxidering, så hvis luften er helt væskefri så må kobberet godt komme i berøring med luften, men du har da helt ret i at isoleringen skal være helt tæt for at der ikke kommer fugtighed ind og det har jeg altså gjort med krympeflex alene, førhen.

Jeg gentager: Korrosion i højttalerkabler er ikke et problem i almindelige danske hjem.

Så nu gentager jeg igen... Den måde som de fleste i de danske husstande har tilsluttet deres højttalere på gør at korrosion er et almindeligt overset "problem".
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 18:54
Er der nogen af jer, der mener at "iltning" er et stort problem, der kunne prøve at kvantificere eller underbygge påstanden bare en lille smule? Hvad er det konkret der er problemet, og hvor stort er det? Jeg går ud fra i mener at kablets ledningsevne forringes i et sådant omfang at det svarer til at sætte en modstand i serie med kablet. Spørgsmålet er så hvor stor den er ?

Jeg bruger PT et ganske almindeligt 4mm2 kabel med et bananstik i den ene ende og direkte i klemmen på forstærkeren i den anden. Jeg har ikke klippet de brune ender af i meget lang tid da jeg ikke mente det ville gøre nogen forskel. Nu kunne jeg da egentlig godt tænke mig at vide hvilken forskel det ville gøre hvis jeg klippede enderne og rengjorde kontaktfalderne. Ville det give mig en lavere modstand og hvis "ja" hvor meget ville jeg få ud af indsatsen?

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 24-Februar-2012 kl. 19:07
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 20:23

Men nu vandre luftfugtighed jo også, netop igennem luften. Wink

Genvex....... hvis du ikke har det, ved du ikke, hvad du mangler.

Ydersiden af kobberet er jo også ledende, og er ikke mindst kontaktfladen. Korrosion på kontaktfladen forringer lyden, og jeg kunne forestille mig at det kunne blive væsentligt hørebart med tiden.

Tro og forestillinger er meget udbredt indenfor HiFi verdenen.

Jeg formoder at du er en 10-15 år bagud rent "HiFi mæssigt i forhold til mig - har jeg ret?

Klaus

Redigeret af KlausDM - 24-Februar-2012 kl. 20:23
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 20:32
Kan ikke lige fortælle dig hvordan og hvorledes med modstanden. Men det ikke så gode ved korrosionen er at den starter på de ydre flader og det forringer ledeevnen mellem kontaktfladerne. Hvis det bliver nok korroderet så vil det slet ikke lede mere, men der skal ret meget til. Bl.a. derfor laver man guldbelægning.

Men normalt vil det med tiden bare forringe det nok til at man lige ane en form for forringelse hvis man lytter efter. Smile

Også derfor jeg skriver at det er en overset "problem" (bemærk gåseøjne... hvor betydeligt problemet er, er meget subjektivt og meget afhængig af graden af korroderering).

En let misfarvning alene er ikke hørebart, i hvert fald ikke i mine øre, men med tiden kan det kan man mærke (med fingrene, føles lidt rug og knubbet) og høre at kablet ikke har det godt "nok" længere.

Hvis du er i tvivl kan du jo bare tage en tør skuresvamp og pudse lederne med den hårde side. Så skulle det meste gerne forsvinde og hvis det har været slemt vil du høre en forskel. Smile

Redigeret af Hessi - 24-Februar-2012 kl. 20:45
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu