recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtaler kabel upgrade ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtaler kabel upgrade ?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Genvex....... hvis du ikke har det, ved du ikke, hvad du mangler.

I bet I don't... Tongue

Oprindeligt skrevet af 
KlausDM KlausDM skrev:

Jeg formoder at du er en 10-15 år bagud rent "HiFi mæssigt i forhold til mig - har jeg ret?

Du har sikkert ret, men begrænser det min viden i så stor en omfang at jeg ikke med sikkerhed ved hvad jeg taler om i dette tilfælde? Approve

Men har da ca. 5 års lytte-erfaring, og basal fysik/kemi viden, i hvert fald nok til at vide af resultatstoffet af korroderering ikke er ledende og derfor forringer ledevnen mellem kontaktflader. Smile

Kan da tilføje at jeg engang oplevede at korrosionen på enderne af nogle kabler gjorde at volumen faldt en anelse. Efter at have klippet de grå-mørke ender af og sat kablerne til igen (iøvrigt helt almindelig højttalerkabel fra bauhaus til 50 kr. for 10 meter) steg volumen en anelse og uden at være sikker på det var placebo, syntes jeg at diskanten blev en anelse mere klar (tror dog at det var mest pga. at volumen steg den smule). Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 21:04
@ Hessi

Det lyder i den grad som om du overdramatiserer et teoretisk "problem". Jeg har lige målt modstanden i een leder (ca 2m) inclusive kontaktmodstand til klemmen på forstærkeren og til bananstikket. Korrigeret for modstanden i måleproben har jeg PT under 0,1 ohm. Det er ærligt talt så lidt at det kan være lige gyldigt, når man tager i betragtning at højttaleren selv er 4 ohm. Om man evt kunne komme ned på en samlet modstand på 0,05 ohm ved at klippe kablet og skrubbe kontaktfladerne må anses for at være uden betydning.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 24-Februar-2012 kl. 21:15
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19516
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Kan ikke lige fortælle dig hvordan og hvorledes med modstanden. Men det ikke så gode ved korrosionen er at den starter på de ydre flader og det forringer ledeevnen mellem kontaktfladerne.

Men kontaktfladerne er netop ikke eksponeret mod luften, der korroderer det ikke.

Jeg har været med til at trække lidt af hvert af kabel, inklusive i vindmøller der står ved havet. Ikke engang der har du korrosion på kontaktflader, hvis det er udført korrekt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 21:38

Du har sikkert ret, men begrænser det min viden i så stor en omfang at jeg ikke med sikkerhed ved hvad jeg taler om i dette tilfælde?

Jeps (ikke for at genere dig), men 25 års HiFi erfaring sætter sine spor. Derudover en elektronikuddannelse, samt arbejde med kommunikation, støj på samme og stærkstrøm i et "lækkert sammensurium".

Klaus

Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 22:13
Hvad med konstant at have en lav spænding på kablerne? Så burde man vel opnå katodisk beskyttelse? Zink anoder er jo nok at overdrive og det virker vist normalt også kun i kontakt med væsker.
Og ja, ovenstående er de lidt mere ekstreme ideer, syntes bare det ville være sjovt med et lidt alternativt indspark.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2012 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det lyder i den grad som om du overdramatiserer et teoretisk "problem".

Synes nu ikke jeg overdramatiserer. Siger jo at det muligvis er hørebart når det er rigtig slemt. Smile

Men kontaktfladerne er netop ikke eksponeret mod luften, der korroderer det ikke.

Jeg har været med til at trække lidt af hvert af kabel, inklusive i vindmøller der står ved havet. Ikke engang der har du korrosion på kontaktflader, hvis det er udført korrekt.

Det er jo de færreste der er el-installatør eller ved præcis hvordan de skal gøre. Vil påstå at de fleste blot afisolerer, stikker kablet ind (misforstå ej Tongue) og skruer fast. På den måde kommer der helt sikkert luft og fugtighed ind til kontanktfladerne, med mindre det er solide og flade kabler.

Det betyder jo stadig ikke at korrosion slet ikke foregår i de fleste danske hjem, men at det nærmest er ubetydeligt er jo lidt en anden sag. Big smile

Jeps (ikke for at genere dig), men 25 års HiFi erfaring sætter sine spor. Derudover en elektronikuddannelse, samt arbejde med kommunikation, støj på samme og stærkstrøm i et "lækkert sammensurium".

No offence taken, men det gør jo ikke min udtalelse invalid... Korrosion foregår over alt så længe kobber kommer i kontakt med fugtighed, derfor korroderer højttalerkabler også. Smile

EDIT: Smutter for i aften, et væsen af hunkøn venter mig i byen. LOL

Redigeret af Hessi - 24-Februar-2012 kl. 22:21
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2012 kl. 00:19

Det er jo de færreste der er el-installatør eller ved præcis hvordan de skal gøre. Vil påstå at de fleste blot afisolerer, stikker kablet ind (misforstå ej Tongue) og skruer fast.

Hvordan fanden tror du at man gør på en vindmølle?
Afisolerer, klemmer kabelsko på og skruer fast på kobberskinnen.

No offence taken, men det gør jo ikke min udtalelse invalid... Korrosion foregår over alt så længe kobber kommer i kontakt med fugtighed, derfor korroderer højttalerkabler også. Smile

Hvilket ikke er noget problem......

EDIT: Smutter for i aften, et væsen af hunkøn venter mig i byen. LOL

God tur :-)

Klaus
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2012 kl. 01:06

Hvordan fanden tror du at man gør på en vindmølle?
Afisolerer, klemmer kabelsko på og skruer fast på kobberskinnen.
Har jo aldrig været i nærheden af sådan en før... Big smile

Hvilket ikke er noget problem......
Det er for det meste ikke noget problem for lyden, men jeg tolkede din udtalelse om at korrosion i højttalerkabler ikke er noget problem i danske hjem, som at det forekommer sjældent. Lidt ligesom... "Det sker ikke, så det behøver du ikke tænke på..." hvorfor jeg lige valgte at tolke det sådan og ikke tænkte mig om (taget forummet i betragtning) aner jeg ikke. 

Oprindeligt skrevet af 
KlausDM KlausDM skrev:

God tur :-)

Jeg kom (igen, misforstå ej Tongue), jeg sejrede og nu er jeg hjemme igen, desværre.... noget med en vendinde hun ikke havde set i laaaaaaang tid, som hun plejer at se hele tiden.

Men krydser fingre for i morgen. Big smile

Redigeret af Hessi - 25-Februar-2012 kl. 01:14
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2012 kl. 01:11
DO'H!!!!! .... og dobbelt DO'H for tråden herunder!! Embarrassed Ouch Ouch

Redigeret af Hessi - 25-Februar-2012 kl. 01:13
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2012 kl. 01:12
DO'H.... måske har jeg fået lige rigeligt.... kom til at trykke svar med citat i stedet for redigér... LOL
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2012 kl. 08:41

Det er for det meste ikke noget problem for lyden, men jeg tolkede din udtalelse om at korrosion i højttalerkabler ikke er noget problem i danske hjem, som at det forekommer sjældent. Lidt ligesom... "Det sker ikke, så det behøver du ikke tænke på..." hvorfor jeg lige valgte at tolke det sådan og ikke tænkte mig om (taget forummet i betragtning) aner jeg ikke.

Det er ikke noget problem........ ej heller for lyden.

Hvis korrosion på kobberkabler varet problem, ville elinstallationer på badeværelser heller ikke holde særligt længe.
Dem på vores badeværelse er mindst 15 år gamle og der er der ingen problemer med at trække konens hårtørrer. De sidder der bare et kobberkabel i en klemme.

Klaus
Til top
skele2r Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Oktober-2010
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skele2r Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2012 kl. 11:12
Så løb den tråd lidt af sporet :D men det er god læsning
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu