|
Højtaler kabel upgrade ? |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | |||
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
I bet I don't...
Du har sikkert ret, men begrænser det min viden i så stor en omfang at jeg ikke med sikkerhed ved hvad jeg taler om i dette tilfælde? Men har da ca. 5 års lytte-erfaring, og basal fysik/kemi viden, i hvert fald nok til at vide af resultatstoffet af korroderering ikke er ledende og derfor forringer ledevnen mellem kontaktflader. Kan da tilføje at jeg engang oplevede at korrosionen på enderne af nogle kabler gjorde at volumen faldt en anelse. Efter at have klippet de grå-mørke ender af og sat kablerne til igen (iøvrigt helt almindelig højttalerkabel fra bauhaus til 50 kr. for 10 meter) steg volumen en anelse og uden at være sikker på det var placebo, syntes jeg at diskanten blev en anelse mere klar (tror dog at det var mest pga. at volumen steg den smule).
|
|||
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
@ Hessi
Det lyder i den grad som om du overdramatiserer et teoretisk "problem". Jeg har lige målt modstanden i een leder (ca 2m) inclusive kontaktmodstand til klemmen på forstærkeren og til bananstikket. Korrigeret for modstanden i måleproben har jeg PT under 0,1 ohm. Det er ærligt talt så lidt at det kan være lige gyldigt, når man tager i betragtning at højttaleren selv er 4 ohm. Om man evt kunne komme ned på en samlet modstand på 0,05 ohm ved at klippe kablet og skrubbe kontaktfladerne må anses for at være uden betydning. MVH
Redigeret af tvkartoffel - 24-Februar-2012 kl. 21:15 |
|||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19516 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Men kontaktfladerne er netop ikke eksponeret mod luften, der korroderer det ikke. Jeg har været med til at trække lidt af hvert af kabel, inklusive i vindmøller der står ved havet. Ikke engang der har du korrosion på kontaktflader, hvis det er udført korrekt. Klaus |
|||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19516 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeps (ikke for at genere dig), men 25 års HiFi erfaring sætter sine spor. Derudover en elektronikuddannelse, samt arbejde med kommunikation, støj på samme og stærkstrøm i et "lækkert sammensurium". Klaus |
|||
db89
Guld medlem Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvad med konstant at have en lav spænding på kablerne? Så burde man vel opnå katodisk beskyttelse? Zink anoder er jo nok at overdrive og det virker vist normalt også kun i kontakt med væsker.
Og ja, ovenstående er de lidt mere ekstreme ideer, syntes bare det ville være sjovt med et lidt alternativt indspark. |
|||
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
|||
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det er jo de færreste der er el-installatør eller ved præcis hvordan de skal gøre. Vil påstå at de fleste blot afisolerer, stikker kablet ind (misforstå ej ) og skruer fast. På den måde kommer der helt sikkert luft og fugtighed ind til kontanktfladerne, med mindre det er solide og flade kabler.
No offence taken, men det gør jo ikke min udtalelse invalid... Korrosion foregår over alt så længe kobber kommer i kontakt med fugtighed, derfor korroderer højttalerkabler også. EDIT: Smutter for i aften, et væsen af hunkøn venter mig i byen.
Redigeret af Hessi - 24-Februar-2012 kl. 22:21 |
|||
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvordan fanden tror du at man gør på en vindmølle? Afisolerer, klemmer kabelsko på og skruer fast på kobberskinnen.
Hvilket ikke er noget problem......
God tur :-) Klaus |
|||
Hessi
Funktioner
Tak(0)
|
||
Har jo aldrig været i nærheden af sådan en før...
Det er for det meste ikke noget problem for lyden, men jeg tolkede din udtalelse om at korrosion i højttalerkabler ikke er noget problem i danske hjem, som at det forekommer sjældent. Lidt ligesom... "Det sker ikke, så det behøver du ikke tænke på..." hvorfor jeg lige valgte at tolke det sådan og ikke tænkte mig om (taget forummet i betragtning) aner jeg ikke.
Jeg kom (igen, misforstå ej ), jeg sejrede og nu er jeg hjemme igen, desværre.... noget med en vendinde hun ikke havde set i laaaaaaang tid, som hun plejer at se hele tiden. Men krydser fingre for i morgen.
Redigeret af Hessi - 25-Februar-2012 kl. 01:14 |
|||
Hessi
Funktioner
Tak(0)
|
||
DO'H!!!!! .... og dobbelt DO'H for tråden herunder!!
Redigeret af Hessi - 25-Februar-2012 kl. 01:13 |
|||
Hessi
Funktioner
Tak(0)
|
||
DO'H.... måske har jeg fået lige rigeligt.... kom til at trykke svar med citat i stedet for redigér...
|
|||
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det er ikke noget problem........ ej heller for lyden. Hvis korrosion på kobberkabler varet problem, ville elinstallationer på badeværelser heller ikke holde særligt længe. Dem på vores badeværelse er mindst 15 år gamle og der er der ingen problemer med at trække konens hårtørrer. De sidder der bare et kobberkabel i en klemme. Klaus |
|||
skele2r
Super bruger Oprettet: 14-Oktober-2010 Status: Offline Point: 295 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Så løb den tråd lidt af sporet :D men det er god læsning
|
|||
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |