recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtaler virker ikke, kodensator...?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtaler virker ikke, kodensator...?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 14:10
Du fatter det åbenbart ikke;
I en strømforsyning er der jævnspænding
I en højttaler er der vekselspænding

Temperaturen i en kondensator i en højttaler kommer ikke væsentligt over 25 grader. OK spiller man tordne højt en hel aften kommer temperaturen lidt højere op, men så kun i måske 4 timer.

I et delefilter er det spændingen der er afgørende for levetiden, temperaturen har INTEN betydning.
mvh Infinity
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Du fatter det åbenbart ikke;
I en strømforsyning er der jævnspænding
I en højttaler er der vekselspænding

Temperaturen i en kondensator i en højttaler kommer ikke væsentligt over 25 grader. OK spiller man tordne højt en hel aften kommer temperaturen lidt højere op, men så kun i måske 4 timer.

I et delefilter er det spændingen der er afgørende for levetiden, temperaturen har INTEN betydning.

Som sagt, så er det her mit arbejde og jeg har udviklet elektronik siden 1988 og ved godt hvordan kemien opfører sig i elektrolytter. Og levetid er ikke afhængig af spænding (forudsat den er mindre end max), men af strøm og temperatur. Vekselspænding medfører jo også en strøm. Og hvor ved du fra at temperaturen ikke stiger, har du rørt ved delefilteret efter højtaleren har været i brug? Jeg har ikke, men hvis der ingen temperaturstigning er, ville de jo holde i over 50 år.

Redigeret af Steen6400 - 02-April-2015 kl. 14:58
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 16:18
Hvis du læser lidt på delefilterteknik vil du læse at kondensatorer og spoler i princippet er tabsfrie. Dvs der afsættes ikke energi i komponenterne og derved opvarmes de ikke. I praksis er der et mindre tab i kondensatorer og der afsættes en minimal effekt i dem. I spoler er der dc modstand i tråden så der afsættes også lidt effekt i dem, men ikke noget af betydning, da musikken jo varierer i styrke, men der er jo ikke fuld knald på hele tiden.

Jeg har bygget højttalere siden 1975 og skrevet artikler om elektronik siden 1979. Jeg har en Civilingeniøreksamen fra DTH (nu DTU).

Jeg ved godt hvad jeg taler op, og ja jeg har rørt ved 100-vis af delefiltre mens musikken spiller og de er ikke varme.

Situationen er helt anderledes ved jævnspænding. Her bruges kondensatoren jo til at oplagre energi i, og derved bliver den varm.

Kan du i øvrigt se nogen temperaturangivelse på Sunny's kondensator?
Nej vel! Det er jo en delefilterkondensator!
mvh Infinity
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 16:32
Der kan vel nemt blive mere end 25 grader i et højttalerkabinet, når alt medregnes omkring effektivitet, eller mangel på samme.
Modstandene på delefilteret når snildt omkring 90 grader, en 100 watts ht har et tab på ca 94 % . Dette tab vil vel også give varme. Måske derfor, at producenterne på en moderne ht, laver spoler der kan klare +200 grader.
Og så er der de varme sommerdage, med sydvendte stuevinduer. Mange bække små..
Kondensatorens værste fjende, overspænding og temperatur.

Redigeret af JeTex - 02-April-2015 kl. 16:52
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2015 kl. 09:33
Komponenter i et delefilter kan godt bliver varme enda rigtig varme, jeg har faktisk i de gamle dage bygget PA højtalere, dem fra "lydkilden" og jeg kan sige at nogle af komponenterne på delefilteret blev så varme, at det begyndte at ryge ligesom et par cigaretter og der kom samtidigt brænde mærker i selve kabinettet, så jo der kan godt afsættes en masse energi som varme i et delefilter. Produkterne var fra Fostex: Diskant FT15 - Mellem/fulltone FE 204/206 - Bass 401. Delefilter har jeg desværre ikke så meget information om, andet at det var stort og med 2 potmeter til regulering af diskant og mellemtone. Der blevt benytter 4 FT14 og 2 FE 204/206 og 1 15" 401 i et bagladehorn. De blev foderet af 2 stk. brokoblet Luxmann Z504, de var iøvrigt ret sindsyge de forstærker, man skulle bruge sølvpapir i stedet for en sikring, da denne ellers hele tiden sprang.

4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu