recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalerkabel længde
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtalerkabel længde

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Der vil være en målbar forskel på de to kabler..

Absolut, men det lidt ironiske er, at der med meget stor sikkerhed er langt større forskel på højre og venstre højttaler (produktionstolerancer) end der er på et 2m og et 8m kabel. Det er der sjovt nok aldrig nogen der lægger mærke til Wink
Til top
Actor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2016
Sted: dk
Status: Offline
Point: 186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Actor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 20:38
Man skal altid, i alle livets forhold, være nysgerrig på andre menneskers holdning og erfaring. Det gælder også hi-fi. Jeg har et par “guruer” Anders fra Audioconsult og Otto (da han var på Tape-connection) ((hvis du læser dette, hvor fanden er du i dag!)) De kender mine præferencer og kan nogen gange guide mig i en retning der overrasker. Jeg har ikke på forhånd taget stilling, hverken for eller imod. Men er nysgerrig på andres oplevelser. Dog stiger jeg af når debatten bliver perfid og personlig. Jeg skærer de skide 6 meter af det ene af mine Subrakabler. (Er der nogen der vil ha det) og lytter til resultatet. Har iøvrigt altid syntes at balancen var skæv i forhold til outputtet i højre kanal. Måske retter det sig op nu! Er der nogen der har erfaring m et coaxkabel der vil kunne tilfredsstille mine tidligere oplyste krav. Om som ikke koster en ny Mercedes. Actor
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Der vil være en målbar forskel på de to kabler..


Ja det vil der.

Spørgsmålet er så om den mikroskopiske forskel har nogen hørbar indflydelse.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Der vil være en målbar forskel på de to kabler..

Absolut, men det lidt ironiske er, at der med meget stor sikkerhed er langt større forskel på højre og venstre højttaler (produktionstolerancer) end der er på et 2m og et 8m kabel. Det er der sjovt nok aldrig nogen der lægger mærke til Wink
Joo... det er jo derfor at Hifi-højttalere, som feks. Martin Logan, (parres)sælges parvis Wink 

Bond Cool
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Actor Actor skrev:

Min ellers meget tolerante kone, spørger om jeg ikke kan få ryddet op i den ormegård der ligger bag vores hi-fi-møbel. Jeg ved godt jeg stikker hovedet i en hvepserede. MEN, begge højtalerkablerne er 8 m lange. Kan jeg forkorte det ene m 6m uden at lydbilledet vælter. Actor

Som "tommelfinger regel" må et (Ht)kabel divergerer med 1 meter.... dog, hvis alternativet er at det ene kabel er "rinket op" (læs ormegård) og dermed virke som en spole... Så tilpas kablet til virkeligheden Wink

 Bond Cool 
   


Redigeret af bbond - 07-Januar-2018 kl. 12:30
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:


Joo... det er jo derfor at Hifi-højttalere, som feks. Martin Logan, (parres)sælges parvis Wink 

Bond Cool


Ork, det behøves slet ikke at være så eksotisk, før højttalerne parres.

Det gør Dali såmænd også med deres.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Actor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2016
Sted: dk
Status: Offline
Point: 186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Actor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 14:03
Der hvor kablet ligger, ligner det en Australsk slangefarm!!!
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 16:23
Det betyder absolut ingenting om kablet er 2 meter eller 8 meter.

"the speed of light, often called "c", in the lower case, commonly refers to the speed of light in a vacuum, which is the fastest it will go. Its about 300 million meters per second.

The propogation of electric field, or electrical signalling using electrical signals in a wire is a bit slower. It can be anywhere from about 50% of c to 99% of c, depending upon the wire and insulation composition and construction"

Hvis du kan høre forskel tror jeg du har nogle ret vilde jobudsigter :-)

Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 17:09
Jeg læste en debat på et forum og nu husker jeg ikke helt 100% specifikt, men der var en der kunne høre om hans strøm fordeler boks var smurt ind i linolie eller ej ellers var det noget med om den var beklædt med træ smurt i linolie eller metal....  Nogen kan høre hvad de vil høre.

Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Jeg læste en debat på et forum og nu husker jeg ikke helt 100% specifikt, men der var en der kunne høre om hans strøm fordeler boks var smurt ind i linolie eller ej ellers var det noget med om den var beklædt med træ smurt i linolie eller metal....  Nogen kan høre hvad de vil høre.



Læste også et eller andet sted om en kvinde der kunne høre forskel på hvor elektriciteten kom fra.....

Til trådstarter :
Lad os endeligt høre om dit resultat. Emnet er jo spændende.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Det betyder absolut ingenting om kablet er 2 meter eller 8 meter.

"the speed of light, often called "c", in the lower case, commonly refers to the speed of light in a vacuum, which is the fastest it will go. Its about 300 million meters per second.

The propogation of electric field, or electrical signalling using electrical signals in a wire is a bit slower. It can be anywhere from about 50% of c to 99% of c, depending upon the wire and insulation composition and construction"

Hvis du kan høre forskel tror jeg du har nogle ret vilde jobudsigter :-)

Nu kunne det jo være modstanden der gjorde en forskel.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Der vil være en målbar forskel på de to kabler..

Absolut, men det lidt ironiske er, at der med meget stor sikkerhed er langt større forskel på højre og venstre højttaler (produktionstolerancer) end der er på et 2m og et 8m kabel. Det er der sjovt nok aldrig nogen der lægger mærke til Wink
Joo... det er jo derfor at Hifi-højttalere, som feks. Martin Logan, (parres)sælges parvis Wink 

Bond Cool
Mine sælges også parvis. Så er de ens i træet Wink
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu