|
Højtalerkabel længde |
Besvar ![]() |
Side <12345 8> |
Forfatter | |||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
De 6 meter skal du da beholde, om ikke andet så til at starte med. Dem skal du jo bruge når du skal finde ud af om det er rigtige at du kan høre forskel.
|
|||
![]() |
|||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
||
Det er fordi du ikke har købt retningsbestemte kabler og de ikke er spillet til. ![]() ![]() Tvivler du ville kunne høre forskel på afkortning af det ene. |
|||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|||
![]() |
|||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
||
Låner lige tråden lidt da emnet passer fint med mit spørgsmål.
Jeg skal til og trække HT kabler på min nye arbejdsplads. Har købt 200m på rulle i 2.5 mm2 CCA alu/kobber belagt (3kr pr meter!!) Nu er vi forholdsvis ligeglade med lyd kvalitet, men hvor meget modstand er der lige i sådan et kabeltræk på 60-70m? Får det en betydning for forstærkerens levetid evt? |
|||
![]() |
|||
hopgreve ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Juni-2007 Sted: Greve Status: Offline Point: 6282 |
||
Hej , det kan du godt gøre , ingen problemer , heller ikke med forstærkeren.
Der er nok ca 1 ohm i modstand , så det er ok MVH |
|||
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
|||
![]() |
|||
Mefisto ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1684 |
||
Altså det er jo ikke nogen nyhed at højttalere ikke er helt ens og det ved ML (og alle andre højttalerfabrikanter) naturligvis godt. Man kan da også finde matchede modeller, men man får lov at betale for det. Pointen står dog stadig. Der er ironisk at folk ligger søvnløse om natten over mikroskopiske forskelle på kabler, mens de slet ikke lægger mærke til, at deres to højttalere er betydeligt mere forskellige end hvad forskellige kabler kan resultere i. Selvom højttalerne er "matchede" er de stadig mere forskellige end et kort og et langt kabel, med mindre vi er ude i ekstreme længdeforskelle. EDIT: Hvis man putter tallene i en kabelberegner, så vil 8m 2,5mm2 kabel resultere i ca. 0,12db tab mens et 2m kabel i samme kvadrat resulterer i et tab på 0,03db. Altså mindre end 0,1db forskel. Held og lykke med at høre det :-) For at sætte det i perspektiv, så svarer de til at man sidder lidt mere end 5cm længere fra den ene højttaler end den anden ved en lytteafstand på omkring 3m. Og så har vi ikke engang talt om hvad rummet gør ved lyden. Det er snildt faktor 1000 gange værre.
Redigeret af Mefisto - 07-Januar-2018 kl. 22:50 |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19565 |
||
Da kablets modstand sidder i serie med højttaleren, bliver det til en samlet højere impedans og dermed en lettere belastning for forstærkeren.
http://www.epanorama.net/index.php?index=calc_cable Klaus |
|||
![]() |
|||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
||
En højtaler har ikke samme modstand ved de forskellige frekvenser så det bliver ikke en lineær dæmpning. Min SA7K går fra 3 til 15 Ohm ![]() |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19565 |
||
Men, det vil ikke være en hørbar ændring.....
Klaus |
|||
![]() |
|||
Mefisto ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1684 |
||
Det er da rigtig nok, men vi taler stadig nogle få 1/10db. Det drukner i de ulykker lytterummet laver. Selv uden et rum (hovedtelefon + EQ) tvivler jeg meget stærk på at man kan høre så små ændringer. Til sammenligning laver en almindelig stue nemt +/- 10db eller mere, ved frekvenser der skifter frem og tilbage, alt efter hvor man sidder og hvor man har anbragt højttalerne. Hvis ikke man har 100% ens højttalere, der er anbragt 100% symmetrisk i et 100% symmetrisk rum og man selv sidder lige præcis i midten så kan du roligt regne med forskellen mellem højre og venstre er langt større end hvad 2m vs 8m kabel kan betyde. Hvis man stadig er bange kan man også bare gå op i kvadrat til 4mm2 eller 6mm2 så bliver forskellene endnu mindre.
|
|||
![]() |
|||
bphhm ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-Marts-2006 Status: Offline Point: 1144 |
||
Elsker denne tråd der får mig til at tænke på ungdommens eksperimenteren med stabilisator på CD disc'en og dielektrisk absorption. Dengang blev der i den grad også spekuleret på kablers udformning og indflydelse
![]() |
|||
![]() |
|||
Supergris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1474 |
||
Sjovt, der ikke er nogle, der kommer ind på at forklare, hvorfor, lyden blev større, bredere og mere præcis, da der blev skiftet til Coax-udgangen, med et sub-kabel, som i princippet er det samme, som et decideret coax-kabel. Jeg mener, de plejer at opgive coax-kabler til en impedans på 75 Ohm, men stikkene er de samme, og begge er som regel, opbygget med god skærmning. Jeg går ud fra, du tidligere, havde den tilsluttet med phono-kabler (Analogt) (Igen, i princippet samme stik, som både dit sub-kabel og et coax-kabel)? Det, der højst sandsynligt, er sket, er, at du i stedet for at bruge din indbyggede DAC i din CD-afspiller, gik over til, at benytte den DAC, der sidder i din nye Hegel H 160, som jo, efter hvad de selv oplyser, er af en supergod kvalitet. Her er udddrag af, hvad de selv oplyser: " ![]() Så, den forskel du hører, er sikkert forskellen på de 2 forskellige DACs, hvor du er gået fra en analog tilslutning, til en digital tilslutning, hvor kvaliteten af det benyttede coax-kabel, ikke burde have nogen betydning, men også her, er der mulighed for at blive uenige, men så er det jo godt, du er i et åbent forum, hvor folk kan få lov til at komme med indspark, så længe man kan finde ud af, at holde det sagtligt, og ikke bliver personlige... De kabler, du har lånt, fra AV-cables; hvilken type er det, altså, er det deciderede coax-kabler, beregnet til formålet?
Redigeret af Supergris - 09-Januar-2018 kl. 03:41 |
|||
![]() |
|||
Actor ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Januar-2016 Sted: dk Status: Offline Point: 186 |
||
Jeg er fuldt bevidst om at det er overgangen fra analog til coax og en bedre DAC der gør udslaget. Det der overrasker er at de 6 kabler jeg fik fra
Jeg er fluldt bevidst om at det er overgangen fra analog til coax og en meget bedre DAC, der gør udslaget. Der var en verden til forskel når jeg lavede AB-test fra analog til coax. Det der undrer mig er at ingen af de 8 stik jeg prøvede (125-1000 kr) var bedre end mit gamle. Der var stor forskel på de enkelte, men ingen af dem havde det store rum som jeg ønskede. De havdedog ikke så agressiv diskant, så det jeg søger er et kabel med det store rum og et mere “musikalsk” udtryk. Actor |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 8> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |