recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalerkabel længde
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtalerkabel længde

 Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2018 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Hmm....4.5mm2 var det vist.

Så har det været noget meget underligt kabel......



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Actor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2016
Sted: dk
Status: Offline
Point: 186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Actor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2018 kl. 12:55
Skylder at oplyse at jeg har skiftet mine gamle højtalere ud med et par Quad Z4. De spiller!!! Og så med silkeblød diskant!Wink
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Online
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2018 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Ruba Ruba skrev:

Men prøv at ohm´e begge dine højttalere, de skal f.eks ligge helt ens på 6,333333 ohm og ligger den ene på 6,333334 ohm så svarer forskellen på højttalerne stort set til forskellen på 2 og 8 meter 4 kvmm kabel LOL
Det er nok ikke noget du har regnet dig frem til. Kom med et sagligt indlæg i stedet for at forsøge at nedgør nogen du mener tager fejl.
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 06:35
Hej , hvis du måler højttaleren , ja så kan du se om der er forbindelse fex ca 6 eller 8 ohm. Men impedansen ændrer sig over hele frekvensbåndet , endda ret meget. Så det med bare at måle om den er 6 ohm er nyttesløst
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 06:59
Kabel længde i forhold til kvadrat og højtalerens modstand:

Teknisk gennemgang af kabel snake oil

Husk at læse deres underlinks. Gode tekniske gennemgang af meget af det BS der er i kabel verdenen.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Online
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Ruba Ruba skrev:

Men prøv at ohm´e begge dine højttalere, de skal f.eks ligge helt ens på 6,333333 ohm og ligger den ene på 6,333334 ohm så svarer forskellen på højttalerne stort set til forskellen på 2 og 8 meter 4 kvmm kabel LOL
Vil du så også påstå at det er det samme at gå fra 4 til 8 ohm højtaler som at tage en 4 ohm højtaler og så komme 4 ohm højtaler kabel foran?

Oprindeligt skrevet af Ruba Ruba skrev:

Men du kan jo prøve at måle modstanden i et 2 meter 4 kvmm kabel og så måle et 8 meter af samme kabel og se hvad resultatet er.
Jeg kan så fortælle dig at forskellen er mindre end forskellen på 2 tilsyneladende ens højttalere som oven i købet ikke står samme sted i rummet og derfor vil det ikke være hørbart Wink 
Om forskellen er mindre kan du ikke bruge som måleskok for om det er hørbart. Et stereo setup med en niveau forskel på 6dB udelukker jo ikke at man kan høre om niveauet ændre sig 4dB.


Oprindeligt skrevet af Ruba Ruba skrev:

Iøvrigt har jeg debatteret med dig før på hifi4all hvor din attitude var den samme som nu, men heller ikke der havde du ret........... Et lille hint; DC spærre Big smile
Den tråd tror jeg godt at jeg kan huske. Et 230volt dc filter med 2 dioder og en kondensator. Jeg tillod mig at gører opmærksom på at databladet oplys at kondensator af den slags ikke må få negativ spænding. Men flertaller kunne oplyse at det aldrig var sket eller kunne ske. Jeg syntes også kunne huske at der var 2-3 stykker som havde oplevet at et sådan filter ændrede sig efter et stykke tid. Det kan du jo så vælge at tror er fordi at 1000 volt dioderne ændrer sig.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Online
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2018 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af Ruba Ruba skrev:

FLarsen

1; Forstærkeren vil se højttaleren som en 8 ohms.......... Men hvor finder man et 4 ohms kabel Confused
2; Så kender du ikke begrebet stereoperspektiv (Det er kun den ene kanal der ændres)
3; Stort set alle færdigkøbte DC spærre er lavet som det jeg viste (med en ikke bipolar kondensator) og jeg har selv brugt det i mange år (Siden BR507 kom frem), det er nok til mig
P.S alle komponenter ændrer sig over tid Wink

1) Det er ikke svar på om de to situationer er ens. Min påstand er at 4 ohm foran højtaleren vil påvirke lyden.
2) Din påstand var at men ikke kunne høre påvirkninger der er mindre end de kanalforskelle som der allerede er i systemet. Jeg satte blot tal på.
3) Naturligvis "virker" dit filter, om ikke andet går der stadig strøm igennem dioderne.

At du ikke vil forholde dig til dine teorier vælger jeg at tolke som at du har indset at de nok ikke holder.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 09:36
Forskellen mellem 4 og 8m kabel er forskellig fra nul, men det er usandsynligt at man kan høre det med ørene. Om ikke andet, så garanterer jeg for, at to højttalere i sig selv er mange gange mere forskellige end forskellen på kablerne. Dertil kommer at opstillingen skal være 100% symmetrisk i et 100% symmetrisk rum da opstillingen og rummet ellers introducerer forskelle der nemt er 100-1000x værre end forskellen på kablerne.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 11:03
Jeg forstår egentligt ikke behovet for at smide den ene undersøgelse frem efter den anden. 

At købe to forskellige tykkelse kabler og teste lyden, derefter skære 5 meter af det ene og teste igen er billigt og relativt simpelt. Gør det en forskel for dig så tillykke og gå efter den løsning der lyder bedst. Skal det være endnu vildere så lån derefter et "high end" kabel hjem - Kan du høre forskel og det er pengene værd, endnu engang tillykke med den forbedrede kvalitet 

Det bedste derefter er at dele den oplevelse man har af forskelle og så kan andre bruge det eller lade vær. Alt andet bliver da en ligegyldig debat

Jeg er selv skeptiker på kabler og har selv kun testet én gang i mit liv med lidt forskellige herinde fra. Det var lampekabel mod reelt højttaler kabel. Der kunne forskellen høres og også måles med DB måler. lampekablet gav et lavere db output. 

Dette har gjort at jeg i dag benytter kraftigt no name kobber kabel på mit setup.

Jeg kommer aldrig selv til at pege på folk der kan høre forskel på forskellige kabler for jeg har ikke brugt 10 sekunder på selv at teste, det samme gælder 99 % af mine kendte nørd venner som også er skeptikere. 

Kommer der en dag hvor jeg selv skal teste kabler både interconnects og højttalere - Hell yes! 
Men så skal ALT andet være i orden først for mit vedkommene :) 


Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Jeg er selv skeptiker på kabler og har selv kun testet én gang i mit liv med lidt forskellige herinde fra. Det var lampekabel mod reelt højttaler kabel. Der kunne forskellen høres og også måles med DB måler. lampekablet gav et lavere db output. 
Havde de 2 typer så samme kvadrat kobber (og længde)?


Redigeret af JørgenT - 05-September-2018 kl. 11:12
Mvh. JørgenT
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Jeg er selv skeptiker på kabler og har selv kun testet én gang i mit liv med lidt forskellige herinde fra. Det var lampekabel mod reelt højttaler kabel. Der kunne forskellen høres og også måles med DB måler. lampekablet gav et lavere db output. 
Havde de 2 typer så samme kvadrat kobber (og længde)?

Nej til begge dele:)
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 13:11
Så har det jo været som sammenligning af elefanter og giraffer. LOL
Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu