recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttaler eller højtaler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttaler eller højtaler?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
daddyd Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér daddyd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er mennesker der har skrevet retskrivningsordbogen. Det er vel tilladt at beklage sig over de valg de tager. Jeg synes ikke det er i orden at højtaler er godkendt, på linie med at jeg ikke synes det er i orden at det er "korrekt" at skrive "Majonæse" eller "Svejts", bare fordi folk ikke kan stave til "Mayonnaise" eller "Schweiz".

Svejts og Majonæse er ude af ordborgen igen fra 2012. Over halvdelen af alle danskere skriver Mayonaise (med et n, men med stavekontrol alle steder er det ved at blive bedre). Linie er også forkert, det skal siden 2001 staves med j. Og når nu vi er på recordere.dk, så skal det da lige med, at antennelaug er forkert. Laug har aldrig stået i en dansk retskrivningsordbog, det staves lav. 
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 11:12
Jeg lærte i den stråtækte for nogle hundrede år siden, at det staves højtaler - og det har jeg ikke tænkt mig at lave om på.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg lærte i den stråtækte for nogle hundrede år siden, at det staves højtaler - og det har jeg ikke tænkt mig at lave om på.

Så skal alle navneord også skrives med stort Tongue
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er mennesker der har skrevet retskrivningsordbogen. Det er vel tilladt at beklage sig over de valg de tager. Jeg synes ikke det er i orden at højtaler er godkendt, på linie med at jeg ikke synes det er i orden at det er "korrekt" at skrive "Majonæse" eller "Svejts", bare fordi folk ikke kan stave til "Mayonnaise" eller "Schweiz".
Og endnu værre er det jo med "linie" som slet ikke findes i retskrivningsordbogen.
Det staves linje ;)

Det er netop derfor at sådan nogle ord kommer i ordbogen, fordi at folk ikke kan stave.


Redigeret af Flick - 06-November-2014 kl. 14:22
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 14:38
kAn goere maj Fårståelig ,, det er Alpha (uden H) det vÆgtigeste. 
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 14:47
Jeg skrev ikke at det ikke er i orden at skrive forkert... Men at vi ikke skal gøre det forkerte til det rigtige, blot fordi folk laver fejl. Enig, det hedder "linje". At jeg selv laver en fejl, flytter ikke på min holdning til hvad en fejl er.

Mht at Majonæse og Svejts er fjernet igen, så var det netop derfor jeg brugte dem som eksempler - bare fordi noget står i retskrivningsordbogen, er det ikke hugget i sten at det er sådan det bør skrives for tid og evighed. Når jeg mener det hedder højttaler, så er det fordi det er den logiske måde at stave det på i et normalt dansk sprogbrug, ikke fordi "det siger retskrivningsordbogen". Retskrivningsordbogen er ikke ufejlbarlig. Ligesom at majonæse er fjernet, mener JEG at højtaler også burde blive det. Men hvis staveformen har været brugt tilstrækkeligt længe, så sker det nok ikke.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg lærte i den stråtækte for nogle hundrede år siden, at det staves højtaler - og det har jeg ikke tænkt mig at lave om på.

Så skal alle navneord også skrives med stort Tongue

Jamen naturligvisLOL
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 15:39
Retskrivning er selvfølgelig retskrivning, og det er jo det som er Topic i indlægget. Vil dog sige at i dag er der vildt meget, txt der flyverfrem og tilbage Se FB. Etc. så i den kontekst, vil der være flere stavefajl ,og der er osse ordblinne der skal tages hensyn til, de skal ikke nødvendigvis præsentere sit handicap først, deri ligger selvfølgelig osse at retskrivning "kan" blive udvandet, og der vil blive mere plads til majonæse, udelukkende for at fremme den brede forståelse for, at det er den "samlede tekstforståelse" der er vigtigst (det var lidt of topic).
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Grønsag - Grøntsag. Det kan staves på begge måder, så tjek lige jeres baggrundsviden før dansklærerpegefingeren viftes.



Korrekt Slumbert , fik dog en lille griner, da jeg så "redigeret" Big smile
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 15:53
højtaler subst.: se højttaler

højttaler el. højtaler [ZhPjYta·lP] subst. -en, -e, -ne 1. et apparat som omdanner elektriske signaler til lyde i fx radio- el. musikanlæg d musikken væltede ud af højttalerne · i bilen var der stereoanlæg med højttalere bagi · i banegårdens højttalere blev der meldt om flere forsinkelser e højttaleranlæg · højttalervogn

...

Jeg vil nu altid skrive "højttaler" selv om "højtaler" åbenbart officielt er acceptabelt.

Men jeg accepterer ikke "høretelefoner".

Se f.eks. denne side:
https://www.bilka.dk/elektronik/tv-foto-og-lyd/lyd/hovedtelefoner/pl/hovedtelefoner

Bemærk, at sidens titel er "Høretelefoner - Se det store udvalg af hovedtelefoner på Bilka.dk".

Titlerne på varerne er også en skøn blanding af "hovedtelefoner" og "høretelefoner". Kors!
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 16:18
Har I aldrig hørt om en "svejtserkniv"???  :) 
Den med linie vs. linje fandt jeg også ud af, for et par dage siden. SKANDALE!!!!


Redigeret af Supergris - 06-November-2014 kl. 16:20
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2014 kl. 16:34
Det forstår jeg godt. det viser sig at sirkus ikke længere er gangbart på dansk.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu