recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler - Kan der høres forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalerkabler - Kan der høres forskel?

 Besvar Besvar Side  <12345 9>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Enig! Jeg hørte engang et par højttalere magen til mine, B&W DM7, hvor der var sat tykkere kabler i inside. Og de lød dårligere og anderledes end mine...


Og så stod de i et andet lokale end dine.......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Enig! Jeg hørte engang et par højttalere magen til mine, B&W DM7, hvor der var sat tykkere kabler i inside. Og de lød dårligere og anderledes end mine...


Og så stod de i et andet lokale end dine.......

Klaus

Nej!
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 16:00
Giver banan stik ikke dårligere lyd 😋

Der bliver jo en unødig samling på kablet.



Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 16:17
Når de troende nu siger "forbedret lyd" ved dyere kabler.. Eller at bananer skulle give dårligere lyd.. Det kan se voldsomt ud på skrift.. Hvor meget er her så eeeegentligt tale om?

Hvis vi siger der er 1 kilometer imellem et sæt crappy dantax fra Bilka og et sæt b&w 800D..

Hvor mange meter god lyd taber vi så på at sætte bananer på vores kabler? Hvor mange meter god lyd får man med et sæt Bertram kabler til 50k+ vs Harald Skrald kabler til foræringspris?
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Giver banan stik ikke dårligere lyd 😋

Der bliver jo en unødig samling på kablet.



Hvis den samlede kontaktflade mellem kabel og terminal bliver bedre med et bananstik frem for afisoleret kabelende, så er jeg sikker på at resultatet i hvert fald ikke bliver dårligere end udgangspunktet trods en ekstra samling.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 17:19
Men heller ikke bedre.   

Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 12:36
Findes der en test hvor den bedømmende person ikke selv ved hvilke kabler der bliver tilsluttet? For jeg har en idé om at man har en forudindtaget holdning til hvordan resultatet skal være når man ved hvilket kabel det er der "lyttes" til.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:

Findes der en test hvor den bedømmende person ikke selv ved hvilke kabler der bliver tilsluttet? For jeg har en idé om at man har en forudindtaget holdning til hvordan resultatet skal være når man ved hvilket kabel det er der "lyttes" til.
 
Det er der mange der tror. Også mig. Uheldigvis mener dem der siger at de kan høre forskel, at den test ikke er retvisende, så det er i praksis helt umuligt at få folk med gyldne øre til at stille op og vise at de kan høre forskel uden at kigge. - Meget belejligt må man sige.
Diskussionen har ligget der i mange år og der vil den blive liggende indtil der er nogen der tør stille op og vise at deres øre er lige så gode som deres øjne til at kende forskel på to kabler. Indtil da må man formode at du har ret i at bias nok er den største biddragsyder til de oplevede forskelle, da de elektriske forskelle mellem forskellige kabler er forsvindende små.


Redigeret af dpny - 01-Januar-2014 kl. 13:15
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 14:55
En af mine venner arbejder i en virksomhed hvor de bl.a. Testet/godkender forskellige typer kabler for producenter fra hele verden. De tester bl.a. Netværk's kabler, strøm osv.

Såfremt at kablet er af en vis kvalitet, så har han har endnu ikke set kabler som påvirker noget målbart, ej heller at visse typer kabler skulle være bedre til at overføre strømmen/spændingen.
Til top
Pime Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-Februar-2009
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pime Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 15:35
Prøv at læse disse links:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41959&PN=4&title=anmeldelse-af-hjttalerkabler

http://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire

http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect


Litze kabel kan eventuelt købe her:

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?toc=20158&pageSize=25&filterClause=COL_1%253DLitzetr%25C3%25A5d%2526%2526%2526COL_2%253D2.50%2520mm%25C2%25B2
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 17:04
Prøv lige at give et bud på hvilken effekt det har på lyden. Jeg tvivler ret meget på at hverken Harbosound eller du selv har har forsøgt på at lave et overslag. Alene det, at der i Harbosounds indlæg nævnes en værdi på 1 ohm i forbindelse med højttalerkabler gør det højest tvivlsomt at der er brugt så meget som ét sekund på at taste noget ind i en lommeregener. 

Du må meget gerne give et overslag...
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 18:43
Det jeg efterspørger er en fuldstændig uvildig videnskabelig test, hvor man har kunne måle en hørbar forskel i lyden. Findes der sådan en? At en eller anden person synes han kan høre forskel, er efter min mening ikke dokumentation nok. Der kan være mange fejlkilder i sådan en test. Han kunne f.eks. ha interesse i at få folk til at købe dyre kabler osv.
Han kan også sagtens ha hørt en forskel, men hvis han f.eks. har fået af vide at "nu hører du kabel 1 og nu hører du kabel 2", så vil der være en mulighed for at den hørbare forskel ubevist er besluttet på forhånd.

Jeg kender det fra mig selv. Jeg var med i et lille eksperiment på et antennekursus jeg var på. Der skulle vi prøve at se forskel på et HDMI-kabel der var 1m langt og et der var 15m. Underviseren fortalte os inden vi gik i gang, at signalet kunne få problemer når kablet var mere end 10m langt. Og vi skulle så gætte hvornår hvilket var sat i.
Han skiftede frem og tilbage et par gange. Og jeg kunne virkelig ikke se forskel. Men han blev ved at spørge om ikke vi kunne se forskellen. Til sidst blev det så også til at jeg fik sagt, at jeg ikke kunne se den store forskel, men at der måske var en lille forskel på de to billeder. Det viste sig så at det bare var det samme kabel han havde stået og trukket ind og ud hele tiden. Der fik jeg i hvert fald selv syn for, hvor let man kan lade sig lokke til at tro, at der er en lille forskel på noget der er 100% ens.

Så hvis ham der skal skifte højtalerkablerne i en lyttetest allerede er overbevist om at der er en forskel, så er det let også at få lytteren til at mene det samme.

Jeg er ikke 100% for eller imod, jeg er bare skeptisk. :)


Redigeret af Enerneslo - 01-Januar-2014 kl. 18:45
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu