recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalerkabler

Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2015 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Søgte lige hurtigt på "Kampus" på google og dette var første hit:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=faktaresistent

Min google fandt en polsk radiostation som det første, det skal jeg nok lade være med at prøve at konkludere noget på.. Smile

Er det her sådan en form for voksenmobning?
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2015 kl. 17:41
Ikke fra min side, jeg var lige klar til at grave lidt i evnen til at konkludere at noget ikke er placebo uden først at sikre at det ikke er placebo, da Steve begyndte at snakke google søgning. Af ren nysgerrighed søgte jeg på det samme og fandt Kampus 97,1 FM, en akademisk radiostation fra Warzawa, baseret på min tvivlsomme evne til at forstå polsk - og da jeg ikke lige kan få øje på nogen oplagt sammenhæng mellem Kampus her på forummet og en polsk radiostation, vil jeg som sagt lade være med at lede efter en. I bund og grund bare en konstatering, at "min" google tilsyneladende interesserer sig for noget andet end Steve's..

Jeg er dog stadig nysgerrig efter at vide hvordan Kampus bar sig ad med at afskrive muligheden for placebo, men muligheden for at blive klogere på det døde nok da tingene druknede i personfnidder.
Til top
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2015 kl. 19:19
Syntes da bare man skal lade folk svare med deres meninger og erfaringer - kabeldebatten har kørt talrige gange herinde, og der bliver vi nok alligevel ikke enige.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2015 kl. 22:23
Jeg synes så helst der skal være en vis form for fakta bag de ting der slynges ud herinde, sådan noget med at et forum i bund og grund handler om vidensdeling, ikke fornemmelsesdeling.. Smile
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2015 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg synes så helst der skal være en vis form for fakta bag de ting der slynges ud herinde, sådan noget med at et forum i bund og grund handler om vidensdeling, ikke fornemmelsesdeling.. Smile

+1

Det er ikke voksenmobning, det er bare en debat som har kørt i årevis med de samme dårlige argumenter for at vælge dyrere kabler, når det er beviseligt der er en placeboeffekt. 

Grunden til jeg dermed bliver en smule grov er fordi andres påvirkning af placebo ikke skal betyde en anden bruger ender med at bruge for mange penge på kabler end nødvendigt.
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Februar-2007
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 06:17
Audioholics har en del "videnskabelige" artikler omkring kabler

http://www.audioholics.com/audio-video-cables

Her er et direkte link til deres guide til valg af højtalerkabel, baseret på insertion loss og system damping. Bemærk også at de skriver at man ofte kan trække meget længere kabler end i guiden uden nogen eller meget lidt tab i lydkvalitet.

http://www.audioholics.com/audio-video-cables/speaker-cable-gauge
Til top
Xavis Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-Februar-2015
Sted: Copenhagen
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Xavis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 08:44
Tusind tak for det - den vil jeg kaste mig over
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Audioholics har en del "videnskabelige" artikler omkring kabler
Jo, men hvorfor nøjes med at være "videnskabelig" når man kan være videnskabelig - rent faktisk skabe VIDEN?

Der findes oceaner af "videnskabelige" artikler hvor folk med fancy ordforråd fortæller os om "digital resonans" eller hvad nu lige månedens buzz word måtte være, op og ned ad stolper med alt mulig mere eller mindre (oftest mindre) dokumenteret teori og flotte grafer. Det ser røvimponerende ud og "hvem ved, der kan være mere mellem himmel og jord" og alt det der.

Problemet er bare, at de aldrig tager skridtet fra "videnskabeligt" til videnskabeligt. 

I bund og grund er det røvsimpelt. Fuck al teorien og graferne. Teorien er bullshit indtil den er dokumenteret. Jeg kan sagtens udslynge en teori om at min bil kører længere på literen når den er nyvasket og skrive side op og side ned om hvordan mikroskopiske støvpartikler skaber turbolens i luftstrømmen hen over bilen og rene dæks mindre rullemodstand og hvad ved jeg, men teorien er og bliver ren spekulation indtil jeg rent faktisk går videnskabeligt til værks og efterprøver om bilen rent faktisk kører længere på literen eller ej.

Så glem al den der fancy teoretiske snak om kablers fortræffeligheder og jitterformindskende gadgets og brug ørerne. Lyt til skidtet. Kan du høre en forskel eller kan du ikke? Og når nu det er videnskabeligt bevist at vi ikke altid kan stole på vores sanser, så griber du det naturligvis videnskabeligt an og undersøger tingene i en blindtest for at udelukke at det er din hjerne der påvirker resultaterne i en bestemt retning. Hvis ikke du tager dette sidste skridt med har du ikke skabt VIDEN, så har du kun et resultat baseret på en FORHÅBNING om at dine sanser lige netop i det her tilfælde nok ikke blev snydt. 

Hvorfor skal vi her på forummet lade os spise af med at folk TROR på en eller anden fancy teori og har en FORHÅBNING om at deres sanser ikke blev snydt da de "hørte" en markante forbedring, når de temmeligt nemt kunne blindteste og i stedet levere en VIDEN? 
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 10:24
Hvis du læser deres artikler, vil du hurtigt konkludere at de ikke giver en skid for alt det markedtings hypede BS der er omkring kabler. Vælg det rigtige tværsnit i forhold til længden og højtalernes modstand, samt en god mekanisk forbindelse til stik mm. og så er der ingen ko på isen.
Til top
Xavis Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-Februar-2015
Sted: Copenhagen
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Xavis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 10:24
Interessant tanke, strandvasker.

Dog er det vel ikke sådan lige til at foretage en blindtest af lydkabler i et almindeligt surround-setup? Jeg mener, så skulle man først og fremmest indkøbe en masse kabler, som jo ikke vil være helt billigt, hvis man skal have et vist udvalg. Dernæst skal man have en anden til at pille samtlige kabelbakker fra hinanden for derefter at installere og trække nye kabler, som så skal skjules igen, så man ikke kan se, hvad det er for kabler, der er brugt.
Det lyder ærligt talt ret tidskrævende og omkostningstungt.

Og eftersom hørelsen er subjektiv, vil nogen kunne høre en markant forskel, hvor andre kun vil høre lidt eller slet ingen forskel.

Jeg tænker, det er en stor del af grunden til, at mange forlader sig på teori og hvad der kan måles frem for på deres egne ører og hørelse.

Men bestemt en interessant tanke.
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 10:45
Efter min mening så kan man ikke høre et veldimensioneret kable i et setup, men man kan høre et underdimensioneret kabels effekt på samme setup.

Tænkt eksempel:
Du forbinder din forstærker til en 4 ohm højtaler 30m væk. Dette gør du med et 2x0,75mm^2 kabel. Dette kabel vil have en meget stor modstand, hvilket gør at din højtaler spiller lavere og mere uklart, da der nu ikke leveres kraft nok til have kontrol over enhederne. Endnu værre er det, at du nu skruer op for forstærkeren for at kompensere for det lave lydtryk. Forstærkeren overbelastes og du oplever nu clipping som yderligere forringer lydkvaliteten.
Med et korrekt dimensioneret kabel vil modstanden være minimal og forstærkeren vil derfor blive belastet mindre for at opnå samme lydtryk.
Til top
heine-olesen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-November-2014
Sted: danmark
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér heine-olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 11:30
Jeg har købt en OFC kabel frem for en CCA kabel da alu er der en større modstand i.
Jeg tror ikke på alt det andet med de dyre kabel.
Men men hvis jeg havde mange mil på konto havde jeg nok købt det aligevel for at være sikke.
Og 100+ kr for en meter og man skal bruge 80-150 meter i en 11.2 setup tror jeg godt man kan bruge de 8000-15000+kr til noget bedre.
Men det er kun min 25 øre.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu