recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalerkabler

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

overbevisende video :) det er faktisk uhyggeligt. ved mundaflæsningen byttes bogstaverne ud selvom det er det samme som bliver sagt under hele seancen. 
Jep, og selv om du VED det er fup kan du ikke tvinge dig selv til at høre det rigtige. 

..og et eller andet sted er jeg sikker på, at kabeltilhængerne kan høre forskellen på deres kabler lidt så tydeligt som vi kan høre forskellen på baa og faa i videoen, det ville forklare hvorfor man møder så meget modstand når man tillader sig at stille spørgsmålstegn ved det - men det er ikke ensbetydende med at de med sikkerhed har hørt korrekt. 

Hvis nu du havde set videoen uden den indbyggede forklaring er jeg sikker på du ville insistere hårdnakket på at han sagde et helt klart og tydeligt faa og at jeg skulle skride ad helvede til med min påstand om at han sagde noget andet. Enhver idiot kan jo tydeligt se han siger faa, hvorfor helvede skulle du bruge tid på at undersøge det nærmere, bare fordi en eller anden nævenyttig stodder på et forum siger du har hørt forkert - hvad fanden bilder han sig ind..

Så ja, jeg er sikker på at der oppe i kabeltilhængernes hjerner ER en forskel at høre, det giver jo ingen mening hvis så mange kollektivt skulle lyve om det de oplever - men jeg er langtfra sikker på at forskellen også er virkelig, det bliver jeg først den dag en eller anden viser mig at han/hun også evner at høre forskel blindt.
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 20:37
fuldstændig enig med dig! slet ingen tvivl. jeg er nu selv af samme overbevisning at der ikke er nogen forskel, men jeg forstår bare ikke hvorfor producenter laver højtalerkabler til 250000 kr. som fx kimber selelct ks6068. det giver jo ingen mening at lave noget så vanvittigt dyrt, når hififreaks som forhandler disse kabler samtidig forhandler focal grande utopia EM til 500000 kr som inden i benytter sig af kabler der minder ufattelig meget om haralds den tykkeste til at forbinde hardware osv.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 21:37
Det giver fin mening at lave kablerne så længe der er folk der gider købe dem.
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2015 kl. 12:58
Spøjs tråd. Og som altid, er en "kabel-tråd" én som skiller vandene :)

Redigeret af JesA - 27-Februar-2015 kl. 13:48
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2015 kl. 15:34
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2015 kl. 17:26
Vandene har da ikke være specielt skildte i tråden her, den eneste "kabeltilhænger" skred (fuldt forståeligt) da Steve Jones blev usaglig, det havde jeg heller ikke gidet - siden da var det vel egentlig bare god og saglig debat om tingene?

Jeg synes faktisk det har været en forbløffende stille kabeltråd..
Til top
BigBen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Marts-2006
Point: 165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BigBen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2015 kl. 17:58
Nu er god lyd jo ikke en eksakt videnskab, og derfor kan forskellige kabler have forskellige indvirkninger på klangbilledet - især på et i øvrigt godt optimeret hifi. Glem i den sammenhæng langt de fleste surroundanlæg - de har andre styrker. 

I mit tilfælde bruger jeg et Van den Hul kabel. Det er så langt fra det dyreste kabel - jeg har prøvet alle VdHs plus Nord Ost - der giver mig den i mine ører bedste lyd. I den sammenhæng er kr. 199 pr. meter jo nærmest discount. 

Og det er ikke fordi jeg ikke har prøvet både dem fra HN og andre low-cost løsninger mellem 0,75 kvadrat og 4 kvadrat. Jeg kan blot konstatere, at mit anlæg bedre rammer tæt på mit ideal, når jeg bruger omtalte VdH. 

Om det er rent vodoo eller noget andet. Jeg er egentlig ret ligeglad. Oplevelsen af mit anlægs præstationer er jo musikken. Og når den bare lyder rigtig, er teknikken jo absolut sekundær. Og som nævnt er jeg p.t. med VdH ret tilfreds. 

Ville jeg give eksempelvis kr. 2.000 pr. meter for kabel, hvis det var endnu tættere på mit ideal?Umiddelbart ville jeg nok overveje, om der var andre af mine komponenter, hvor jeg ville få større glæde ved at udskifte. Og selvom det muligvis ikke var tilfældet, ville jeg nok finde det for dyrt for et højttalerkabel. Men har man ambitionen om at søge det virkelighedstro lydbillede og den personligt forerukne sound - ja, så er der mange drømme, som skal drømmes.  

Afslutningsvis blot dette, at er man fornøjet med lyden fra billigt 0,75 kvadrat - så er det jo helt fremragende. 

Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2015 kl. 19:00
Mellemøre betændelse gør ikke kabler bedre ! :-D

Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2015 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af BigBen BigBen skrev:

Nu er god lyd jo ikke en eksakt videnskab, og derfor kan forskellige kabler have forskellige indvirkninger på klangbilledet - især på et i øvrigt godt optimeret hifi. Glem i den sammenhæng langt de fleste surroundanlæg - de har andre styrker. 
Jeg snakker ikke om god og dårlig, jeg snakker om hvorvidt der er forskel eller ikke forskel. 

Du har ret i at god lyd ikke er eksakt videnskab fordi ordet god indbefatter noget subjektivt i denne sammenhæng, det du mener er godt behøver ikke nødvendigvis at være noget jeg opfatter som godt og vice versa.

Men hvorvidt forskellige kabler kan have indvirkning på klangbilledet kan gøres både eksakt og videnskabeligt. Hvis du i en kontrolleret blindtest kan høre forskel på to kabler, så er der ikke mere at rafle om, så ER det muligt at høre forskel - du beviste jo lige du kunne i blindtesten. End of discussion, det er både videnskabeligt og eksakt.

På den anden side, hvis du ikke gider undersøge tingene, men bare vil påstå at kabler gør en forskel, så er det hverken videnskabeligt eller eksakt, så er det bare røvbelastende..

Sagt på en anden måde, den eneste grund til at det ikke er eksakt og videnskabeligt er udelukkende fordi folk ikke ønsker det skal være det. For mig er det en virkelig mærkværdig holdning at sige "Nej, lige præcis det her emne har jeg ikke lyst til at blive klogere på, jeg skal dælme ikke have noget konkret viden om det!".

Jeg kan blot konstatere, at mit anlæg bedre rammer tæt på mit ideal, når jeg bruger omtalte VdH. 
..og så må jeg spørge, hvordan bærer du dig ad med at konstatere det? Hvordan har du udelukket at det ikke bare er din hjerne der snyder dig?

Om det er rent vodoo eller noget andet. Jeg er egentlig ret ligeglad. Oplevelsen af mit anlægs præstationer er jo musikken. Og når den bare lyder rigtig, er teknikken jo absolut sekundær. Og som nævnt er jeg p.t. med VdH ret tilfreds. 
Jeg vover så påstanden at du vil få meget mere ud af musikken ved at koncentrere din indsats på de dele der rent faktisk virker i stedet for at spilde fokus, tid og penge på de dele der ikke gør en forskel - men igen, jeg skal ikke diktere hvordandu skal udleve din hobby, jeg håber bare du vil undlade at påstå der er lydmæssig forskel på kabler før du rent faktsik VED at der er lydmæssig forskel og det ikke bare kan være noget du bilder dig ind.
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2015 kl. 10:41
Strandvasker; uden at forholde mig til hvorvidt at du har ret eller uret ( - omend, det skal ingen hemmelighed være, at jeg hælder til det sidste), så vil jeg forholde mig til din retorik; den er grænsende til uforskammet!!!!

Når nogen kommer med andre synspunkter end dine, så hagler du dem ned.....at du ikke er "enig" med givne udsagn - som at BigBen kan høre forskel om han bruger vdH - gør jo ikke at man/du ikke kan "anerkende" at det er sådan for netop ham.
Du skriver selv, at lyd ikke er en eksakt videnskab - men det er da elles det du netop påberåber dig at have formlen på. Eller ihvertfald, at have formlen på hvordan ANDRE ikke må opfatte denne "ikke-eksakte-videnskab"

Det jeg egentlig siger er, at du forplumrer dine egne budskaber ved at føre dig så uforsonligt frem, som tilfældet er....

Redigeret af JesA - 28-Februar-2015 kl. 10:42
Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2010
Sted: Holstebro
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2015 kl. 11:10
Her er lidt tests/forsøg man kan læse :)

/Jakob
Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16
TV: Samsung 55JU7005
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2015 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Strandvasker; uden at forholde mig til hvorvidt at du har ret eller uret ( - omend, det skal ingen hemmelighed være, at jeg hælder til det sidste), så vil jeg forholde mig til din retorik; den er grænsende til uforskammet!!!!

Når nogen kommer med andre synspunkter end dine, så hagler du dem ned.....at du ikke er "enig" med givne udsagn - som at BigBen kan høre forskel om han bruger vdH - gør jo ikke at man/du ikke kan "anerkende" at det er sådan for netop ham.
Du skriver selv, at lyd ikke er en eksakt videnskab - men det er da elles det du netop påberåber dig at have formlen på. Eller ihvertfald, at have formlen på hvordan ANDRE ikke må opfatte denne "ikke-eksakte-videnskab"

Det jeg egentlig siger er, at du forplumrer dine egne budskaber ved at føre dig så uforsonligt frem, som tilfældet er....
Jeg skriver at GOD lyd ikke er en eksakt videnskab, fordi ordet god tillægger det noget subjektivt. Lyd generelt, uden tilknyttet værdibegreb, er objektivt. 

Hvis du læser mit indlæg i tråden her fra den 26. kl 20:07 så har jeg ikke det fjerneste problem i at folk opfatter alt mulig "ikke-eksakt-videnskab" lige præcis som de selv ønsker det, det beskriver jeg jo at jeg også selv gør i mit indlæg. Det er helt fint sålænge folk bare er bevidste om og gør opmærksom på at det ikke nødvendigvis er et sandt billede. 

Der hvor problemet opstår, og der hvor jeg bliver firkantet i retorikken, er når folk tager noget de reelt ikke aner om er sandt og serverer det som noget faktuelt her på forummet, det synes jeg er uforskammet.

Lad os lege at vi i stedet var et bilforum og snakken gik på benzinøkonomi. 

Den første gruppe af forumbrugerne var den videnskabelige slags, de fylder tanken op, kører et antal kilometer, topper tanken op igen og sammenligner det kørte antal kilometer med det tankede antal liter og leverer et faktuelt udtryk for deres bils benzinøkonomi. Det er noget objektivt.

Den anden gruppe er ikke så meget til det der med at beregne, så de nøjes med at sige "Jeg synes min bil kører ret langt på literen" uden at komme det nærmere - fint nok, man ved det er noget subjektivt.

Den tredie gruppe er heller ikke tilhængere af det med at beregne, men de har det helt fint med at konkludere alt muligt og servere disse konklussioner som om de var objektive. 

Jeg har ikke noget problem med første og anden gruppe for i begge tilfælde er der rene linier om hvad tingene er. 

Men tredie gruppe er farlig fordi den prøver at kamouflere noget subjektivt som om det er fakta og ofte gør det på en måde der er overbevisende nok til at lede andre på vildspor. Det synes jeg er direkte ødelæggende for seriøsiteten i et forum og derfor er jeg uforsonlig overfor den gruppe mennesker.

For øvrigt oplever jeg BigBen som en to'er, han er ret åben om at det for ham handler om følelser og fornemmelser, helt fint med mig. 
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu