recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjttalerkabler

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
ilu-dazed Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2009 kl. 22:25

Der er uden tvivl forskel på kabler. Men et dyrt "designer" kabel på 2,5mm2 er ikke nødvendigvis bedre end et billigt 2,5mm2 kabel. Det har noget at sige hvor rent det kobber der bruges til kablet er, der er feks. mange kabler hvor kobber blandes med tin, og det forringer kablet, altså størrer modstand i kablet.

Men at købe kabler til flere 100 kr mtr. i en smart butik er dumt, med lidt vilje og søgen rundt omkring finder man ganske glimrende kabler rigtig billigt. Især hvis man kan finde noget fra NKT og ellers holde sig fra kina kabler, da disse tit indeholder meget tin.

Og kan man lodde selv eller kender en der kan er der virkelig mange penge at spare på kabler.

Så jo der er forskel. Men forskellen ligger ikke i hvor kablet er købt men derimod fremstillingen af kablet.

@radiomanden copy/paste er en mulighed :)

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2009 kl. 00:52
Oprindeligt skrevet af ilu-dazed ilu-dazed skrev:

Der er uden tvivl forskel på kabler. Men et dyrt "designer" kabel på 2,5mm2 er ikke nødvendigvis bedre end et billigt 2,5mm2 kabel. Det har noget at sige hvor rent det kobber der bruges til kablet er, der er feks. mange kabler hvor kobber blandes med tin, og det forringer kablet, altså størrer modstand i kablet.

Men at købe kabler til flere 100 kr mtr. i en smart butik er dumt, med lidt vilje og søgen rundt omkring finder man ganske glimrende kabler rigtig billigt. Især hvis man kan finde noget fra NKT og ellers holde sig fra kina kabler, da disse tit indeholder meget tin.

Og kan man lodde selv eller kender en der kan er der virkelig mange penge at spare på kabler.

Så jo der er forskel. Men forskellen ligger ikke i hvor kablet er købt men derimod fremstillingen af kablet.

@radiomanden copy/paste er en mulighed :)

Det er værd at huske at man meget sjældent bruger lange kabler til sine højtalere, mon ikke 2 meter er det rigtige og normale? Og i den længde er man ikke, med et kabel af en vis tykkelse, overhovedet i nærheden af den grænse hvor modstanden i kablet spiller en rolle. Grænsen ligger ved 0,4 ohm.

Men det når man  kun lige med det såkaldte tynde højtalerledning, og det er jo heller ikke det man bruger. Tin eller ej, modstanden kan ikke spille en rolle ved de længder man bruger i praksis med almindelige kabler. Man skal jo aldrig sige aldrig, naturligvis. Jeg kender vist ikke kinesiske kabler.  

Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2009 kl. 07:16
Jeg skal ikke kunne sige hvor langt op man kan høre og vil bestemt ikke afvise at man kan finde et lavpris kabel som er ligeså godt som de dyre mærker.

Til gengæld er der forskel på kabler som ikke kan forklares med tykkelse eller umiddelbart kvalitet. Jeg testede for nylig et Chord Odyssey 2 op mod mit gamle Taralabs prism nexus og et Van den Hull ( hybrid et eller andet, ca 200 Kr per meter ). Mine forventninger inden testen var en klar forbedring på både van den hull og Chord.

Van den Hull endte med at skuffe ret tydelidt. Jeg har en CD med Sarah Brightman som er decideret tortur ved dårlige anlæg. Man kan ikke høre hvad hun synger hvis ikke det er iorden. Med Van den hull var hun markant sværere at høre. Jeg var mildt sagt overrasket da jeg tidligere havde hørt samme kabel på min gamle Denon receiver ( Dette lyt var via en SC-LX71) hvor det virkede ret godt.

Chord viste sig at være meget tæt på mit Taralabs kabel. både i kvalitet og toning. Mener det var en tand bedre, men var så lidt at jeg tvivler på jeg kunne ramme rigtigt i end blindtest.

Jeg endte med at beholde mine nuværende kabler.

Det jeg vil frem til er at der er vitterlig kun en måde at finde ud af hvad virker for dig. Det er at lytte på sagerne på det rigtige udstyr. Der er for mange faktorer til at man kan læse sig frem til det. Samtidig kan man være nok så videnskabelig omkring modstand osv. men i sidste ende kan man ikke bruge det til et klap. Jeg er selv elektronik uddannet og har erkendt at alle former for teoretiske viden om kabler ikke kan bruges som andet end et fingerpeg. Endelig skal det jo siges vi ikke er ens og ikke nødvendigvis kan høre de samme forskelle, samt at hvilken musik vi hører bestemt også har noget at sige.

Jeg håber dette kan hjælpe andre til at vælge de rette kabler.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2009 kl. 11:40
Det subjektive lytte indtryk er en svær størrelse, siden så mange HI-FI vante anmeldere kan lade sig narre, så længe de kan se et bestemt kabel. De kan beskrive ret store forskelle mellem kabler, indtil det punkt hvor de sættes over for en blindtest af  de samme kabler. En såkaldt ABX test.

En ABX test er en test af 2 kendte kabler,  defineret som A og B. Først høres det ene kabel og så det andet med mange forskellige stykker musik et efter et. Fx i alt 40 test. Hver gang et stykke musik høres på de 2 kabler, skal man også lytte til det samme stykke igen, men denne gang ved ingen hvilket af de 2 kabler der anvendes. Det er kablet benævnt som X.

Man skal så afgøre om det er A eller B der bruges.

Hvis man nu påstod, eller kunne beskrive en tydelig forskel i forvejen som man får lejlighed til, måske med store ord som "fastere bas, mere gennemsigtig diskant, bedre definition i mellemtonen, jævnere frekvensgang, tydelig mere udstrakt i begge ender, New English Sound, også videre", så skulle man jo også i en blindtest kunne ramme det rigtige kabel hver gang.

For at forebygge problemet med tiden der går mellem forskellige skift, foregår de test jeg har læst, elektronisk og umiddelbart uden noget interval ved skift. Og valget af X er helt tilfældigt, heller ikke styret af et menneske. Først til sidst afgøres det hvordan udfaldet blev.

Hvordan kan det nu være at man kan samle fx 15 HI-FI anmeldere, der er vandt til at lytte på meget forskelligt  HI-FI udstyr og som i forskellige magasiner og blade, kan give meget detaljerede og malende beskrivelser af forskelle, pludselig i en sådan blindtest bliver, ja, "blinde"?    

Og det er her vanskeligheden er.

Der er, ret sjældent, enkelte der kan høre en forskel, men hvad de kan høre siger de ikke nødvendigvis. Det kan være sus fra en dårlig forbindelse fx. Det er nemlig set. Der kan også være forstærkere der ikke kan tåle visse designer kabler og af den grund opfører sig utilsigtet, men det er specielle ting der ikke har med lyden at gøre som sådan.

Det fortæller meget om den subjetive test og den betydning man man tillægge den. Et lytteindtryk påvirkes af ydre omstændigheder, bare noget som fx træthed eller det at man skifter kabler. Eller en bestemt forventning. Mange ting.

En højtaler er for kompliceret  til at et kabel kan betyde noget specielt. Tænk på en høtalersvingspole. Den har en påviklet tynd kobbertråd der er måske 10 meter lang og som samlet har en modstand på fx 8 ohm. Hvordan skulle en ubetydelig forskel på måske 0.01 ohm ved 2 forskellige kabler, have nogen betydning.

Så er der også delefilterspolen fx til basenheden. Den er måske viklet op med 1 mm tråd og har også en betydelig længde, specielt en luftspole der regnes for bedst,  og har måske en modstand på 0.5 ohm. Og hvad med en diskant der måske skal tilpasses en basenhed med en følsomhed på 88 db. Vores diskant spiller ud med 92db og skal derfor have et dæmpeled med en uundgåelig modstand på fx 3 ohm eller mere. Og hvad med kondensatorer og indvendige "tynde" kabler. 

Skulle et højtalerkabel virkelig kunne trylle med alt det, så de malende beskrivelser man støder på, også holder stik?

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu