|
Højttalermodstand (dims) |
Besvar | Side <123> |
Forfatter | |||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19465 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nej, det er stort set umuligt at finde, ikke mindst fordi der ikke er et marked for sådan en dims. Klaus |
|||
JørgenT
Guld medlem Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5272 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Ellers et udvalg af modstande du kan sætte i serie med højttaler: Som så betyder du smider det halve effekt (ved nominel højttalerimpedans) væk i varme (ved 4 ohm i begge dele), og skal skrue dobbelt op, for samme lydstyrke.
Redigeret af JørgenT - 04-Marts-2018 kl. 21:44 |
|||
Mvh. JørgenT
|
|||
Brian P
Junior bruger Oprettet: 26-April-2009 Status: Offline Point: 23 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det skulle jo netop heller ikke være forringende - tværtigmod! Ud fra en betragtning om at vi har sendt køretøjer til Mars og opfundet kunstig intelligens, der er smarter end os, så er det da en kende besynderligt at man stadig skal "bekymre" sig om højttaler impedans. Velvidende at Hi-Fi producenterne står på nakken af hinanden for at udvikle og innovere, syntes det mig da oplagt, om man kunne købe sådan en fin lille "dims" tilegnet formålet til forbedring sammen med højttalerkablet og de forgyldte bananstik. Men jeg er ikke ekspert på området og slet ikke mht. strøm d'oh. Derfor spørgsmålet! |
|||
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Husk nu at du ikke skal bruge nogen dims. Brug det som det er, det giver dig det bedste resultat (uden at købe en ny forstærker). Det er jo derfor at du ikke kan finde noget. En modstand som du efterlyser ødelægger mere end den hjælper. |
|||
JørgenT
Guld medlem Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5272 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Den klarer så også højttalere med høj impedans uden belastningsproblemer.
|
|||
Mvh. JørgenT
|
|||
Brian P
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg har 2 stk. Yamaha i brug. En ældre RX-395 og en ny R-N301. Jeg har 4 stk. 8 ohm Hi-Fi højttalere kørende på den gamle RX'er og vil så bruge den ny R-N301 til monitors, fordi den har wav 192 kHz / 24-bitunderstøttelse og netværk mm. Højttalerne er KRK R6 G3 passiv: https://www.thomann.de/dk/krk_r6_g3.htm Er det ikke ligemeget med at "smide effekt væk" og skrue dobbelt op, hvis forstærkeren skal trække mindre og derved "har det bedre" (og måske spiller renere) ? |
|||
Brian P
Funktioner
Tak(0)
|
||
Ja ja selvfølgelig kan man altid opgradere... Men nu var det jo mest set ud fra min nuværende situation med det eksisterende udstyr. Og så lidt alm. nysgerrighed oveni.. |
|||
JørgenT
Funktioner
Tak(0)
|
||
Der er det vigtigere at holde højttaler i et "fast greb" direkte på forstærker.
|
|||
Mvh. JørgenT
|
|||
Brian P
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nej okay, det tror jeg egentlig godt jeg forstår. Tak for det svar! |
|||
Brian P
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jep! Jamen så fik jeg da det belyst Tak for svar til alle! |
|||
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4902 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det kan man ikke, fordi der ikke er noget marked. Alle højtalere kan tilsluttes alle forstærkere. Uden problemer. Og en sådan dims vil forringe lyden. Redigeret af Mufti - 05-Marts-2018 kl. 04:17 |
|||
BlueFox
Guld medlem Oprettet: 17-December-2015 Sted: København Status: Offline Point: 552 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Deschain har så ganske ret og på denne kurve kan du se impedancen (rød kurve) af en typisk tre vejs 8 ohms højttaler med bass reflex. Impedansen går fra 4 ohm til 28 ohm i dette tilfælde. Den blå kurve er fasen og det er noget helt andet, den går fra -45 grader til 36 grader - helt ufarligt. Brug du roligt din 4 ohms højttaler med din forstærker, men skru aldrig mere op end at det lyder godt. Når det lyder dårligt er højttaleren - ja ikke forstærkeren - i fare!
Redigeret af BlueFox - 05-Marts-2018 kl. 19:04 |
|||
mvh
MichaelS Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33 |
|||
Besvar | Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |