recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttaler-sæt til 14-20.000. Forslag?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttaler-sæt til 14-20.000. Forslag?

Besvar Besvar Side  <1 891011>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2015 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

De eneste andre apparater jeg nogensinde har hørt om som kræver lang opvarmning er meget fintfølende måleinstrumenter, f.eks. i forbindelse med CERN i Schweiz. Men de kan må ingen måde sammenlignes med noget så gement og simpelt som hifi-forstærkere.

je ved godt det er lidt OT, men jeg har installeret udstyr for danske spil i kiosker og andre steder. Vi havde oliefyr i bilerne, da komponenterne ikke fungerede ordentligt hvis de var kolde. Printerern printede eksempelvis skævt. hvis den var kold og så kan stregkoderne ikke læses. Hvis en nyudskiftet printer kom fra en kold bil skulle den vare tilslutte i et kvarter, før det overhovedet gav mening at kalibrere printhovedet? Det gælder altså også for lidt mere simpel elektronik end det du finder i CERN:-)
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2015 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

De eneste andre apparater jeg nogensinde har hørt om som kræver lang opvarmning er meget fintfølende måleinstrumenter, f.eks. i forbindelse med CERN i Schweiz. Men de kan må ingen måde sammenlignes med noget så gement og simpelt som hifi-forstærkere.

je ved godt det er lidt OT, men jeg har installeret udstyr for danske spil i kiosker og andre steder. Vi havde oliefyr i bilerne, da komponenterne ikke fungerede ordentligt hvis de var kolde. Printerern printede eksempelvis skævt. hvis den var kold og så kan stregkoderne ikke læses. Hvis en nyudskiftet printer kom fra en kold bil skulle den vare tilslutte i et kvarter, før det overhovedet gav mening at kalibrere printhovedet? Det gælder altså også for lidt mere simpel elektronik end det du finder i CERN:-)

Det gælder vel for nærmest al elektronik, selv målinger på et tv foregår efter en times drift. Ved målinger efter DS, på specifikke emner, er det den anden vej rundt, her skal emnet der måles være 20 grader. Så her er der tit tale om køling af emnet der skal måles.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2015 kl. 17:28

Selvfølgelig, det har jeg også selv erfaring med. Printere og andre mekaniske ting (herunder CD/DVD-afspillere) opfører sig ikke altid særligt godt nok de er gennemkolde, der er jo mekanik og smøremidler osv.

Den slags findes vist heldigvis i de færreste forstærkere. Alligevel ville jeg nu alligevel altid lade elektronik få stuetemperatur før jeg tænder det, hvis det har stået i en vinterkold bil. Men nu snakker vi jo om at folk har udstyr stående ved stuetemperatur og mener at det skal varme op i timevis (eller dagevis!) før det spiller rigtigt, og det er noget pjat. Som udgangspunkt er en forstærker klar og stabil når beskyttelsesrelæet slår til.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det gælder vel for nærmest al elektronik, selv målinger på et tv foregår efter en times drift. Ved målinger efter DS, på specifikke emner, er det den anden vej rundt, her skal emnet der måles være 20 grader. Så her er der tit tale om køling af emnet der skal måles.

Helt korrekt (i hvert fald mht. TV efter min egen erfaring), men her er vi også ude i relativt små tolerancer.

Det kan sagtens være at en forstærker ændrer sig f.eks. 0.2dB i frekvensgangen henover 10-20 minutters drift, og det kan sagtens måles. Det er bare så lidt at det ikke er hørbart, og det retfærdiggører ikke ligefrem konstant 130W standby-forbrug.
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2015 kl. 17:33
Har arbejdet med laboratorieudstyr med bl.a ilt elektrode og lille ultralydsprobe. Begge dele målte kun rigtigt, når strømmen havde været på i min. 24 timer, der blev benyttet skærmede kabler til jord, og det elektrolyt (kunstigt blod) kredsløb vi målte på - også var jordet. Men... Det var også uV og uA, der blev målt på.
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2009
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2015 kl. 20:51
Kan ikke lige finde ud af om denne tråd stadig handler om højttalere køb, eller endnu en mudder-kastnings-tråd. Men jeg ville også klar anbefale at tage et kig på Triangle.
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2015 kl. 20:59
For at komme lidt tilbage til første indlæg som trådstarter eftersøger, nemlig et seriøst stereo setup
hvad med højtalere fra Martin Logan _ de garanterer "ståpels" hver gang de bliver udfordret var det ikke noget eller har folk herinde også en negativ mening om dem ?

Redigeret af Just Curious - 20-December-2015 kl. 21:07
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2015 kl. 21:36
Mener du deres elektrostat-højttalere? For de er i hvert fald noget helt anderledes i forhold til almindelige kassehøjttalere, i hvert fald af udseende. De enkelte sæt jeg har hørt spillede også rigtigt godt, meget "store" i lyden, måske fordi membranarealet er så stort.

Men de laver også traditionelle højttalere, jeg kan se at de bruger foldede diskanter ligesom dem på mine Adam A5X. Hvis de spiller lige så godt, så er de bestemt et lyt værd.

Redigeret af HenrikStevn - 20-December-2015 kl. 21:37
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2015 kl. 21:45
 ja det er elektrostaterne jeg tænker på 

Redigeret af Just Curious - 20-December-2015 kl. 21:52
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2008
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 15:27
Går pt efter dansk, dvs Dynaudio eller Dali. Det er hvad jeg kender til, har læst masser af gode anmeldelser af, og så er det hovedsagligt dansk. Ved ikke helt om jeg går efter nyere modeller eller de lidt ældre, for at spare en del på modellerne. Blandt andet Excite serien fra Dynaudio, og Dali Rubicon 6 eller 8. Og så udbygger jeg med Center, Kompakt og måske subwoofer. Og en forstærker nok Rotel eller Cambridge til 10-13.000kr. 
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Går pt efter dansk, dvs Dynaudio eller Dali. Det er hvad jeg kender til, har læst masser af gode anmeldelser af, og så er det hovedsagligt dansk. Ved ikke helt om jeg går efter nyere modeller eller de lidt ældre, for at spare en del på modellerne. Blandt andet Excite serien fra Dynaudio, og Dali Rubicon 6 eller 8. Og så udbygger jeg med Center, Kompakt og måske subwoofer. Og en forstærker nok Rotel eller Cambridge til 10-13.000kr. 

Så mangler du Audiovector, også et godt anmelderrost dansk firma.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 16:05
jeg købte dynaudio audience 82 for et par måneder siden, Jeg lyttede også til nyere B&W og Dali,men valget faldt på dynaudio. Jeg havde ogsåkig på et sæt Audionce 72SE, men de blev solgt før jeg nåede at give et lyt. Hvis det er et krav med senere surround så er der jævnligt audience centerhøjttaler til salg brugt.

Hvis du stadig har et budget på 14-20K, så er der dog mulighed for at gå et par klasser op, hvis du kigger på brugt Dynaudio.

Mit bud på optimal stereolyd er at ca. 60 % af det samlede budget skal bruges på højttalerne, men det bliver selvfølgeligt mudret lidt til, hvis man blander nypriser og brugtpriser.

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2008
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 20:33

jeg købte dynaudio audience 82 for et par måneder siden, Jeg lyttede også til nyere B&W og Dali,men valget faldt på dynaudio. Jeg havde ogsåkig på et sæt Audionce 72SE, men de blev solgt før jeg nåede at give et lyt. Hvis det er et krav med senere surround så er der jævnligt audience centerhøjttaler til salg brugt.

Hvis du stadig har et budget på 14-20K, så er der dog mulighed for at gå et par klasser op, hvis du kigger på brugt Dynaudio.

Mit bud på optimal stereolyd er at ca. 60 % af det samlede budget skal bruges på højttalerne, men det bliver selvfølgeligt mudret lidt til, hvis man blander nypriser og brugtpriser.

Jeg er måske lidt kedelig, men kigger på Dynaudio Excite x38 til 23999, og måske x34 til 16999 hvis de sparede kroner gør bedre i andre dele af mit system. Men x38 til gulv, x14 til 7499 kompakt, x24 4999 eller Focus 210 6600kr til center. Så er jeg godt dækket ind, og så er der subwoofer jeg ikke ved om jeg køber fordi jeg bor i en meget dårligt lydisoleret lejlighed, og det vil være et mareridt for naboerne med en sub. 

Tænker Rotel RA-1570 til 12999 kr kan drive fronterne godt. 

Måske vælger jeg en hifiklubben løsning med feks DALI og NAD/Cambridge kombo. Hælder mere til mine første valg. 
Til top

Besvar Besvar Side  <1 891011>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu