recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hænge lærred op i loftet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hænge lærred op i loftet

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-December-2008
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 01:20
Jeg har en Epson EH-TW3200. Det som jeg har gjort er at jeg har sat den på sofabordet og justeret dens højde via dens fødder. Dem kan man skrue ud så den bliver højere fortil. Udover det, så har jeg brugt dens lensshift eller hvad det nu hedder til at justere billedet op ad. Så lærredet hænger højere oppe end projektoren.
Til top
ole f Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-Februar-2008
Sted: Frederiksværk
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole f Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 02:40
For at billedet bliver rektangulært, skal projektoren stå i en ret vinkel i forhold til lærredet, både i det lodrette og vandrette plan. Derefter stiller du så på lens shift til billedet passer med lærredet. Hvis ikke det er nok, skal enten lærredet eller projektoren flyttes.

Mvh. Ole
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 08:13
Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

Jeg har en Epson EH-TW3200. Det som jeg har gjort er at jeg har sat den på sofabordet og justeret dens højde via dens fødder. Dem kan man skrue ud så den bliver højere fortil. Udover det, så har jeg brugt dens lensshift eller hvad det nu hedder til at justere billedet op ad. Så lærredet hænger højere oppe end projektoren.

Det er lige netop ideen med vertikalt og horisontalt lensshift at du stiller projektoren helt i vater og så bruger projektorens justeringer til at få billedet det rigtige sted hen.
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Østergaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-December-2008
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 10:24
Det lyder ikke som en helt optimal løsning at have projektoren stående løst på et sofabord. Hvis den skubber sig bare minimalt kan du bruge lang tid på at skulle indstille skarphed og vinkel hver gang du skal bruge den. Jeg er enig med de andre indlæg der siger at det ALLERVIGTIGSTE er at projektoren står i vater. Først derefter kan man begynde at lave andre indstillinger med lens-shift, focus osv.
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 12:43
Ahh okay. Jamen jeg har åbenbart misforstået noget helt fundamentalt mht. Projektore, men man lærer jo noget nyt hver dag :)
Jeg troede nemlig at lensshift gjorde at man kunne sætte den næsten hvor som helst og så indstille via lensshift. Men sofabordet er helt klart en midlertidig løsning, da jeg har købt projektoren i ElGiganten netop pga. Jeg var i tvivl om det lige var mig med sådan en. Så jeg ville ikke til og bore den op på væggen :) 
Men mange tak for jeres svar, det hjælper rigtig meget
Til top
Flatcurve Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-December-2010
Sted: Danmark
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flatcurve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 12:51
Hejsa,

Mon ikke den har en mulighed for at justere "keystone"? 

Der kan man rette op på det problem, med at projektoren er placeret over eller under lærredet.

mvh
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-September-2007
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Flatcurve Flatcurve skrev:

Hejsa,

Mon ikke den har en mulighed for at justere "keystone"? 

Der kan man rette op på det problem, med at projektoren er placeret over eller under lærredet.

mvh
Nej TW3200 har ikke keystone korrektion fordi det ikke er nødvendigt når du har både vert. og hori. lensshift.
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Flatcurve Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-December-2010
Sted: Danmark
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flatcurve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 13:04

Så, nu tog jeg og valgte en lidt anderledes løsning. Min kæreste og jeg byggede et lærred selv. Men der er noget jeg ikke helt forstår, min projektor står på mit sofabord lige pt. Så den står og peger opad på lærredet, men det giver sgu et underligt billede. Det jeg prøver at forklare med det dårlige billede nedenunder er at billedet er større foroven end forneden. Det er ligesom om at det går ned af i bunden. Har I nogen forklaringer på det?

Er det ikke bare at give den lidt "gas" med det der lens shift, for rette billed lidt op?

Så i kan kigge på et rektangulær billed?

mvh 
Til top
sumolounge Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-Marts-2012
Sted: Berlin, Tysklan
Point: 47
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sumolounge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 16:22
Sådan her ser mit ophængte lærred ud. Monteret på bagvæggen med rawplugs. Dog var muren ret smuldrende nogen steder, så måtte i nogen tilfælde bruge andre plugs til gips. Disse fungerer perfekt til formålet:

Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Flatcurve Flatcurve skrev:

Så, nu tog jeg og valgte en lidt anderledes løsning. Min kæreste og jeg byggede et lærred selv. Men der er noget jeg ikke helt forstår, min projektor står på mit sofabord lige pt. Så den står og peger opad på lærredet, men det giver sgu et underligt billede. Det jeg prøver at forklare med det dårlige billede nedenunder er at billedet er større foroven end forneden. Det er ligesom om at det går ned af i bunden. Har I nogen forklaringer på det?

Er det ikke bare at give den lidt "gas" med det der lens shift, for rette billed lidt op?

Så i kan kigge på et rektangulær billed?

mvh 

Åbenbart ikke. Jeg synes bare at det er en smule underligt at den laver sådan et mærkeligt billede, når jeg bruger fødderne på projektoren til at justere den op og ned. Jeg mener, det er jo ikke fordi at jeg lægger noget ind under den og rejser den unaturligt op, det er jo noget den er bygget til i form af at dens fødder kan skrues ind og ud, og det står endda i manualen. Men nu satte jeg en papkasse under den for at se om den kom op i den rette højde, og det gjorde den og der forsvandt problemet da også, efter hvad jeg lige kan se :)
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af sumolounge sumolounge skrev:

Sådan her ser mit ophængte lærred ud. Monteret på bagvæggen med rawplugs. Dog var muren ret smuldrende nogen steder, så måtte i nogen tilfælde bruge andre plugs til gips. Disse fungerer perfekt til formålet:

Det ser også godt ud, og jeg havde også brugt specielle gipsplugs til det, men mit problem er at jeg desværre ikke kan hænge det direkte på væggen pga. Mit tv allerede hænger der. Men tak for billederne :)
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2012 kl. 11:16

De skrå sider skyldes jo netop at i bruger fødderne til at rette billedet ind. De skal kun bruges hvis underlaget projektoren står på ikke er helt plant. Som andre har sagt, skal projektoren stå/hænge helt plant. Ved brug af lens shift flyttes selve linsen, men det retter ikke op på at projektoren ikke er plant placeret. I øvrigt er det vist dårlig stil at bruge keystone, hvis en sådan forefindes, da det ikke gør andet godt for billedet end at rette siderne ind. Projektoren skal rescale billedet, og du mister vist en del opløsning.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu