recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Holdbarhed på medier
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHoldbarhed på medier

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2006 kl. 10:20

Oprindeligt skrevet af pizzamandk pizzamandk skrev:

Nu var Kodak Ultima-serien jo legendarisk og vi var mange, der begræd dens bortgang. Forøvrigt er der et par producenter nu om dage, der annoncerer med deres guld-cd'ere, jeg ved ikke om det evt. er sagen.

Jo, Kodak Ultima serien skulle efter Kodaks eget udsagn men også tests være meget langtidsholdbare som arkivmedier, og jeg har også gemt de Kodak Ultima'er jeg har for at bruge dem som arkivmedier.

Men som brugsmedier er de ikke særligt gode, da metallaget ligger ubeskyttet på CD'ens overflade, og er utroligt sart overfor ridser. CD'erne er derfor mere sarte i almindeligt brug end de fleste andre CD'er.

Her er f.eks. Verbatims nuværende "Crystal + Super Azo (Double Protection)" CD'er uendeligt meget bedre.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2006 kl. 18:00
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Og det selvom "alle" eksperter mener, at blanke medier har kortere holdbarhed end brændte medier!

Det vidste jeg godt nok ikke. Gælder det både for CD'er og DVD'er og er der evt. en tommelfingerregel for inden for hvilket tidsrum de bør bruges? Der er jo ingen mindst holdbar til på pakkerne . På de FUJIFILM DVD+R 8X speed jeg har (fra de gode gamle Tayio Yuden dage) er der endda ingen produktionsdato (jeg kan se).

Mon ikke de rimeligt pessimistiske udtalelser fra vores tyske ven er minded mod de tilfælde hvor tab af data vil være en katastrofe. Her tænker jeg sevfølgelig på indhold som: Smallville, The 4400, Glamour (specielt de første 3.500 afsnit) etc. .

Claus

Redigeret af clausewitz
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2006 kl. 18:14

Den der historie der blev bragt om medierne der gik i opløsning, var en And. De medier der gik i opløsning viste sig at være behandlet med en plastfilm fra bibliotekets side!

Det der nok er et større problem er: har vi noget at læse dem på om 15 20 år? Da jeg startede i IT branchen var det 8" medier, senere 5 1/4" så 3 1/2". Hvor mange har stadig et 8" eller 5 1/4" diskette drev, og hvis man havde, tror jeg ikke PC'er i dag kan håndtrere dem. Selv 3 1/2" er på vej ud nu.

Lige om hjørnet kommer Blue Ray og HDVD så forsvinder CD og DVD lige så stille ud og om nogle år forsvinder også muligheden for kunne læse dem. 

Til top
pizzamandk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Maj-2004
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2006 kl. 23:28

Her er f.eks. Verbatims nuværende "Crystal + Super Azo (Double Protection)" CD'er uendeligt meget bedre.

Som en fodnote vil jeg lige nævne "babytesten":

Da vores dreng for et par år siden var stor baby legede han med et par Imation og Verbatim-skiver. De fik hele turen: smidt, kastet, presset hen ad gulvet, osv. Verbatimerne stod af 1 uge før Imation, så jeg ved ærligt talt ikke

Hilsen

Dan
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2006 kl. 23:35

Og det selvom "alle" eksperter mener, at blanke medier har kortere holdbarhed end brændte medier!

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Det vidste jeg godt nok ikke. Gælder det både for CD'er og DVD'er og er der evt. en tommelfingerregel for inden for hvilket tidsrum de bør bruges? Der er jo ingen mindst holdbar til på pakkerne . På de FUJIFILM DVD+R 8X speed jeg har (fra de gode gamle Tayio Yuden dage) er der endda ingen produktionsdato (jeg kan se).

Det skulle gælde både for CD og DVD medier. Jeg har ikke set nogen velbegrundet regel for holdbarhed, men der er da nogen der siger 2 år. Personligt tror jeg det kommer meget an på mediets kvalitet, og hvilken temperatur, luftfugtighed og hvor meget sollys medierne udsættes for.

Mon ikke de rimeligt pessimistiske udtalelser fra vores tyske ven er minded mod de tilfælde hvor tab af data vil være en katastrofe. Her tænker jeg sevfølgelig på indhold som: Smallville, The 4400, Glamour (specielt de første 3.500 afsnit) etc. .

Jeg ved ikke lige om vi her har samme prioritering. Smallville har jeg kun set lidt, og fik ikke lyst til at se mere. Glamour blev jeg træt af efter de første 5-10 afsnit, og The 4400 har jeg slet ikke fået set.

Katastrofen opstår nok nærmere når et firmas regnskabs backup ligger på et medie som ikke kan ledes. Eller for mig som privat person, at de forskellige dokumenter af hobby karakter (rollespil) jeg har lavet igennem de sidste 10 år i mit ansigts fodsved pludselig er tabt.

Film og tv serier kan man jo bare gå ud og købe i en video forretning!

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2006 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Lige om hjørnet kommer Blue Ray og HDVD så forsvinder CD og DVD lige så stille ud og om nogle år forsvinder også muligheden for kunne læse dem. 

Dagens DVD drev kan stadigvæk læse (og skrive) CD medier.

Morgendagens annoncerede Blu-ray drev kan læse og skrive BD, DVD og CD medier, og det samme sker sikkert for HD-DVD drev.

Det er betydeligt lettere at lave drev der kan læse optiske skiver med samme fysiske størrelse, end det har været tidligere at lave floppe drev der kunne læse medier af forskellig fysisk størrelse; mig bekendt har sådanne floppy drev aldrig eksisteret.

Så jeg er ikke sikker på at du har ret i dette tilfælde!

Men om 100 år er der sikkert ingen drev, undtagen evt på teknisk museum, som kan læse dagens CD og DVD medier.

Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2006 kl. 00:05

Jeg ved ikke lige om vi her har samme prioritering. Smallville har jeg kun set lidt, og fik ikke lyst til at se mere. Glamour blev jeg træt af efter de første 5-10 afsnit, og The 4400 har jeg slet ikke fået set.

Min ovenstående kommentar om konkret indhold var nu også kun ment som . Det er heller ikke serier jeg bruger tid på.

Katastrofen opstår nok nærmere når et firmas regnskabs backup ligger på et medie som ikke kan ledes. Eller for mig som privat person, at de forskellige dokumenter af hobby karakter (rollespil) jeg har lavet igennem de sidste 10 år i mit ansigts fodsved pludselig er tabt.

Enig - det var også sådanne tilfælde jeg (og Kurt tror jeg) havde i tankerne.

Claus

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2006 kl. 00:29

Alt er en overgang og et kompromis. Leverandørerne vil ikke skubbe brugerne fra sig og lover dermed kompabilitet.

Alle er glade, men så bliver vi gamle!

Den oprindelige diskussion gik på om hvor længe CD/DVD skiver egentlig kan leve, og min argumentation er at det er irrelevant, idet det udstyr der skal aflæse det forsvinder før medierne dør.

Det er efter min overbevisning sikkert at hardware leverandørerne lukker for muligheden for at afspille/optage i det gamle format så hurtigt de kan.  Derfor er jeg sikker på at du ikke kan aflæse/afspille CD/DVD om 20-25 år, langt før medierne dør.

Jeg tror f.eks. ikke at USB 1.0 enheder fungerer i morgendagens PC'er ligesom gammeldags Mus og Keyboard via de gamle stik vil forsvinde. Skærmen der forbindes via VGA vil forsvinde inden for de næste par år.

Så hvorfor tror du at DVD/CD formatet som vi kender i dag vil blive supporteret fortsat i de næste 25 år?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2006 kl. 00:47

Så hvorfor tror du at DVD/CD formatet som vi kender i dag vil blive supporteret fortsat i de næste 25 år?

Hvis det er mig du hentyder til, så har jeg da ikke udtalt mig om at det specifikt skulle være 25 år. Der er bare ikke den samme indbyggede forældelse i CD -> DVD -> BD / HD-DVD, som der er i floppy formater af forskellig størrelse.

CD mediet er faktisk næsten 24 år gammelt efterhånden (1982 - 2006), og kan stadigvæk læses i alle nuværende optiske drev!

Redigeret af DrageMester
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2006 kl. 00:48

Hej,

Nu er det ikke mig, du spørger, men...

VHS er jo eksempelvis fra 1976. Virker stadig.

LP-, pick-up- og grammofonproduktionen er heller ikke ophørt.

Indrømmet, det her var analogt og med hensyn til det digitale:  

DVD-afspillere er suverænt det konsumelektronikprodukt, folk hurtigst har taget til sig. Og den der 12 cm Ø CD/DVD/kommende HD/Blu-ray-DVD skive er ikke en døgnflue.

Jeg vil tro, at man mindst 30 år frem kan aflæse vore dages skiver på apparater, der absolut ikke er havnet på museum.

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2006 kl. 09:59
Ja men så må vi jo nok hellere holde tråden åben så vi kan se hvem der fik ret.
Til top
Mr Rius Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 04-Januar-2006
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2006 kl. 14:20

De første musik cd-dr'er som kom på markedet for lidt over 20 år siden , er allerede ved at gå i opløsning.

de første hjemmebrændte begyndte at blive opløst allerede for 10 år siden.

Jeg forstår på det at det metal lag som der er i cd'er "ruster" , og hjemme brændte cd'er ikke har den beskyttende lag på den side af cd'ern , så det derfor "ruster " før alm musik cd'er.

det er ilten i luften , som går igennem plstik laget, og dermed får metalet iltet.

Det betyder, at der er forskel på forfaldet af cd'er alt efter hvilket metal der er brugt...

det er vel også en af grundene til at brugte vinyl plader , kan have større samler verdig end cd'er.

Der findes brændere som brænder på glas. de skulle gerne mave en levetid på 10.000 år eller mere. (det er ca. alder på det ældste glas der findes.)

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu