recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Holdbarhed på medier
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHoldbarhed på medier

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Mr Rius Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 04-Januar-2006
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2006 kl. 14:28

de første købe cd'er holder ca 20 år , og de første hjemme brændte hold ca 10 år.

grunden til at der er forskel på holdbarheden er, at hjemmebrændte cd'er holder kortere tid , er at den side hvor der bliver brændt på , mngler en beskyttende lag , som skulle hindre luftens ilt i at ilte det metal lag man brænder på.

Den lag plastik , som der er på købe cd'er, er ikke nok i at hindre iltning af det metl lag, men det går langsommere end hjemmebrændte cd'er.

Det der så betyder noget for holdbarheden af cd'er , er hvilket metal der er brugt til at gemme på...

Det er nok også en af grundene til at vinyl plader stadig har interesse for samlere.

Der findes brændere , som brænder på glas cd'er. De skulle gerne have en holdbarhed på ca 10.000 år eller mere. ( det er ca. alder på det ældste glas der findes.)

Til top
Mr Rius Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 04-Januar-2006
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2006 kl. 14:34

Så den dag man virkelig udsender 3dfilm og folk har 3d tv , så bliver alm dvd uinteresant.

Mine første købe cd'er er begyndt at gå i opløsning, mine første hjemmebrændte , er fuldstændig misfarvede i metalet, og ubrugelige 

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2006 kl. 22:22

Det viser sig at den benævnte fysiker og ekspert Kurt Gerecke rent faktisk arbejder i salgs support og ikke med forskning som det blev antydet, så man kan måske bedre fornemme hvorfor han mener at man skal købe nogen storage produkter fra IBM, i stedet for at købe nogen optiske lagrings medier og drev fra konkurrenterne:

http://www.techworld.com/storage/features/index.cfm?featurei d=2159&inkc=0

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
pizzamandk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Maj-2004
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2006 kl. 03:00
Lad mig lige tilføje en nyhed, jeg mener var på tekst-tv i denne uge...kæden Blockbuster konstaterer, at VHS'ere kan udlejes ca. 300 gange før de er slidt op i modsætning til DVD'ere, som har en max. på 80 udlejninger. 
Til top
henrikkrebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-September-2005
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2006 kl. 10:48

Den nyhed *hørte* jeg, og det er vist korrekt med de tal du nævner.

Men de fortalte også hvad problemet var: Snavs og ridser.  Og det er da klart at du ikke sætter så mange fedtfingre på overfladen af et VHS bånd som på en leje-dvd.

Men hvordan behandler *du* dine (og andres) DVD'er?

Jeg bruger selv mine som 'glas-brikker' under kaffekop og glas. Altså kun kasserede. En gang imellem ryger de i opvaskemaskinen. De er meget ridsede og de ældste CD'er ('Mr Platinium') er begyndt at skalle af. 

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2006 kl. 11:23
Ja det er da interessante informationer.
Dog kunne det være at de VHS bånd der er udlånt 250 gange har et lidt kedeligt billede.

Og så kunne man jo stille spørgsmålstegn ved om det så er de DVD'er der er blevet udlejet omkring de 80gange, Blockbuster sælger som tidligere udlejnings DVD'er, og således tjener fine penge på, hvis de ligefrem er så slidt at de ikke engang egner sig til udlejning.

"Hov disse DVD'er er så slidte at de ikke er egnede til udlejning mere... Kom og køb, de er så gode som nye."

Mvh Michael

Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-December-2005
Point: 538
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2006 kl. 21:32

Hmm...

Jeg har hjemmebrændte CD'er fra 1998, har lige prøvet to og de læste fint - jeg har en CRC32 checksum på indholdet og den meldte matchede også.

Jeg har CD'er fra dengang TP musik startede på at sælge dem, og deres udvalg var mindre end 50. Faktisk var jeg en af dem som kom forbi hver uge for at cheke om der var kommet nogle nye.... Kan desværre ikke huske året...

Så hvis dine (Mr Rius) er ved at dø nu, så må det være fordi du tager dem med i bad og bagefter tørrer dem i mikro'en ?!?! Ok, seriøst, hvis det forholder sig sådan med dine, så må det være fordi de har fået en form for skade, det være sig sol, varme, kulde, fugt, mekanisk slid eller er blandet med fremmed legmener, så som "beskyttelses" film klæbet på oversiden, grøn spritpen på kanten (var meget moderne en overgang, skulle give bedre lyd på CD'er) eller andre underligheder.

Der er naturligvis en risiko for at jeg giver dig ret om et par år, men jeg tror det næppe.....

Mvh Peter

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2006 kl. 22:59

Jeg har rippet alle mine audio cd'er og lagt dem ind på min pc, så på den måde er jeg kommet igennem over 600 cd'er, nogen af dem helt tilbage fra 1983.

Ud af disse cd'ere var der 2-3 stykker som næsten ikke kunne læses fejlfrit, de var med andre ord utroligt svære at rippe præcist. En af disse var under 5 år gammel og er altid blevet behandlet pænt, og skiven er overhovedet ikke ridset eller fedtet.

Så fra mit statistiske materiale er der en lille procentdel (<1%) af købte audio cd medier, som dør efter få år, mens langt de fleste altså kan holde i over 20 år.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2006 kl. 00:02

Never ending story

Tips:

Har du en gammel CD der ikke vil rippes, så:

INGEN GARANTI

1 stk, køkkenrulle

1 dryp keramisk kogepladerens

1 kort massering fra midten ud mod kanten i cirkel bevægelser

1 afskylning uder vandhanen

Nu virker den!

Dette er gjort med utallige CD'er. Det skal siges at det sikkert er helt forkert ud fra et vedligelholdelsesmæssigt synspunkt. CD'en sandsynligvis ødeagt, men før det kunne jeg hverken høre den eller rippe den. Nu har jeg rippet den og den liger på min harddisk til evig eje

Til top
henrikkrebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-September-2005
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2006 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:

Så hvis dine (Mr Rius) er ved at dø nu, så må det være fordi du tager dem med i bad og bagefter tørrer dem i mikro'en ?!?!

Jamen det er osse det jeg siger. NOGEN folk behandler måske leje-DVD'er som jeg behandler mine kasserede skiver, og så er det klart de dør (som i mit eksempel).

Vi andre der behandler dem bedre kan ikke bruge undersøgelsen til noget. Selvfølgelig lever de ikke uendeligt men Blockbuster's 80 gange er ikke så interessant. 10 - 50 år er et bedre bud.

Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu