recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 'How loud?' vs how far you turn the volume control
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

'How loud?' vs how far you turn the volume control

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 'How loud?' vs how far you turn the volume control
    Sendt: 23-November-2019 kl. 11:54
Here is a video showing the beneficial effect of correctly matching the output from a source, such as a CD player, to the home amplifier input.

No amplifier should be operated such that the volume control is in the lower quarter of its rotation range, and even at that minimal rotation, the sound is extremely loud. For one thing, the inter-channel tracking of the control itself is not optimised during manufacturing for such a small movement away from 'zero', and for another, it is strongly indicative that the amplifier input (and hence, output) is being saturated with an excessively loud incoming signal. Distortion, in various guises, is almost a certainty and with it, reduced fidelity because of a hardened, aggressive, gritty sound.

To solve this issue and to place the volume control in a sensible middle or upper range of its rotation for a loud volume, the in-line attenuator was invented to reduce the signal output from a CD player, and to scale it more appropriately for many amplifier inputs. Here is a video, as short as I could make it after editing down, covering the application of the in-line attenuator to an amplifier we looked at previously with its not untypical high-sensitivity VD inputs.

I hope this demystifies the humble but highly effective in-line attenuator, which can be adjusted to match just about any CD player or similar high-voltage audio output source to the home amplifier by the selection of one or two high quality resistors. It is the sort of DIY project that can be undertaken with ease and with virtually guaranteed results. For the pre-made in-line attenuators shown in the video (supplier details to follow: they made them as a favour having read this thread), I calculate that their choice of resistors gives a 10dB reduction in level. Two, stacked together and in-line (see video) per channel would then give an approximately 20dB reduction in gain. Any intermediary values could be achieved by picking the right combination of resistors. It is assumed that the source impedance (CD output) is a typical ten to few hundred ohms, and the amplifier input impedance perhaps 100k ohms to give the calculated 10dB loss.




Har du også et forkert forhold imellem input gain,volume og hvor meget du kan skrue op for lyden før den er høj ?

Man har jo heller ikke max acceleration nå man træder speederen 20% ned altså 1/5, som gør det unægtelig svært at justere hastigheden.





Redigeret af gasolin - 23-November-2019 kl. 13:47
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 13:52
Det er vel en lang smøre som understreger vigtigheden af en korrekt gain structure i systemet? 

Man kan forresten ikke se videoen uden login. Det afholder nok mange fra at  se denn. 

EDIT: Jeg er ikke helt enig i din bilanalogi her. Hvordan vil du overføre det til komponenter i et lydsystem?



Redigeret af Jonas_h - 23-November-2019 kl. 13:56
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 14:17
Personligt bruger jeg pt et lydkort der kan justeres i lydstyrken, kasettebåndoptager med output level, pladespiller har jeg ikke behov for at dæmpe udgansgsignalet og en cdafspiller med output level som kun virker på den analoge udgang, ikke den digitale.

Forstærker Marantz PM6006

Jeg vil gerne kunne bruge den digitale udgang fra min pc og justere lyden efter den er komme ud af min pc ellers vil  lydkvaliteten forringes (om man kan høre det skal jeg ikke kunne sige) hvis den justeres før den kommer ud af min pc, f.eks med det jeg bruger til at at afspille med og jeg vil gerne kunne bruge den digitale udgang på min cdafspiller ind i min forstærker, da jeg har en gammel cdafspiller, men da gain,lydstyrken fra cdafspilleren er alt for høj vil lyden være for høj, den vil svagt forvrænge og lyde hård,agressiv samt være svært at finjustere lyden fordi den allerede er høj kl 9 istedet for høj kl 12 og tæt på max omkring kl 3-4.

Men hvordan jeg gør det ved jeg ikke, dacen i forstærkeren lyder bedre end at køre analogt ud af min cdafspiller, begge dele er ca samme kvalitet i forhold til alderen, sådan lige over budget klassen, men fordi der er ca 25 år til forskel vil det gi bedre lyd at bruge dacen i min forstærker. 

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 14:38
I en bil skal man jo først accelere max når man træder speederen helt i bund, der vil det ikke være særlig nemt at kontrollere hastigheden hvis man allerede accelere max ved kun at træde spedderen 1/5 del ned

 Hvis man allerede spiller tæt på max ved kl 9-10 på en volumen knap vil forstærkerne få alt for høj indgangssignal forhold til hvad den kan tåle og dermed svagt forvrænge og allerede spille højt ved kl 9-10 istedet for kl 12 og ca max ved kl 3-4.

Man vil slet ikke kunne udnytte det område en volume har, som ofte er helt til kl 5, det gør at lyden stort set næsten altid er høj og ikke at glemme kanal ubalancen, hvor mange forstærker med analogt justering af lyden kan have ubalance i kanalerne ved lav lydstyrke, når man så skruer op for lyden så begge kanaler spiller lige højt så er lyden ofte højere end man ønsker at lytte til.

Bliver ikke bedre hvis man har følsomme højtaler og en kraftig forstærker 

Derfor mange oplever at en pladespiller ofte lyder mere blød end en cdafspiller, netop fordi den ikke overstyre indgangen på samme måde som en cdafspiller, der ofte lyder mere metallisk,agressivt, mere digitalt pga udgangs signalet er ca 2 volt og indgangsignalet på en cd indgang kun er på 0.150-0.200 volt.

Forkert forhold imellem lydstyrken på en cdafspiller og hvor meget signal en indgang på en forstærker er opgivet til, der er en pladespiller meget bedre.


Redigeret af gasolin - 23-November-2019 kl. 14:39
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

 

Derfor mange oplever at en pladespiller ofte lyder mere blød end en cdafspiller, netop fordi den ikke overstyre indgangen på samme måde som en cdafspiller, der ofte lyder mere metallisk,agressivt, mere digitalt pga udgangs signalet er ca 2 volt og indgangsignalet på en cd indgang kun er på 0.150-0.200 volt.

Hvor fanden har du har du støvet dette op henne, sikken gang være vrøvl. Ja, undskyld mit sprog.

I øvrigt hvis jeg måler på mine RCA udgange så vil der maks. være 0.9Vpp "peak to peak" eller en amplitude Vpk på 0.5v. RMS er så på ca.0.320




Redigeret af Potter - 23-November-2019 kl. 15:18
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 15:17
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 15:18
LOL LOL LOL

Edit, griner stadig. 
Han må have misted remoten til den CD afspiller, på den kan man nemlig reguleret outputtet på RCA line udgangen.LOLLOLLOL

Men uanset hvor langt der bliver skruet ned for den, vil den dog stadig lyde som du skriver, lyde metallisk aggressivt.Embarrassed 

PS: Har selv en CD-afspiller til 50K+ og tilsvarende som pladespiller, CD afspilleren kommer aldrig i nærheden af hvad en godt skåret LP kan præstereWink





Redigeret af Potter - 23-November-2019 kl. 16:03
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 16:32
@Potter. 

Det er et synspunkt der ofte misrepræsenteres som fakta, men det gør det ikke korrekt. CD’en er - målbart - pladespilleren overlegen på alle fronter. 
At mange foretrækker lyden af vinyl, uanset om det er korrekt eller ej, er så noget andet.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

@Potter. 

Det er et synspunkt der ofte misrepræsenteres som fakta, men det gør det ikke korrekt. CD’en er - målbart - pladespilleren overlegen på alle fronter. 
At mange foretrækker lyden af vinyl, uanset om det er korrekt eller ej, er så noget andet.
Jeg har på intet tidpunkt sagt at CDén er målbart ringer vel....... eller omvendt at en pladespiller er målbar bedre end en CDSmile 

Men gode, flotte målinger eller det ord der bliver meget brugt her på forummet, korrekt eller korrekte! Det gør nu ikke at det lyder bedre.Wink

I ordet præstere, så er menes der selve lyden "U know the sound" og dennes oplevelsen









Redigeret af Potter - 23-November-2019 kl. 17:27
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 17:45
At sammenligne CD og Vinyl er som at sammenligne æbler og pærer. CD har større dynamik område, mens vinyl har større toneområde. Og så er der kæmpe til forskel på lyden. 
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 18:26
Nu det ikke så meget om hvad der måler eller lyder bedst

Netop pga den høje gain kan en cdafspiller nemt lyde mere digitalt,forvrænge, lyde hårdere og agressivt,skrapt (der er selvfølgelig undtagelser hvor cdafspilleren matcher med forstærkeren)

Ikke fordi en cdafspiller er dårligere end en pladespiller (digitalt kontra analogt) men fordi udgangssignalet på en cdafspiller ofte er alt alt for høj, så kan en pladespiller lyde mere blød og behalig i lyden fordi gain, lydstyrken passer bedre med indgangen





Redigeret af gasolin - 23-November-2019 kl. 18:27
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2019 kl. 18:41
Jamen naturligvis! Jeg har haft forstærkere der selv gjorde opmærksom på for kraftigt input fra CD afspiller. Og det forvrænger hvis ikke man dæmper signalet fra CD afspilleren. Det kan være næppe hørbart, men ødelægger alligevel lyden.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu