recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 'How loud?' vs how far you turn the volume control
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

'How loud?' vs how far you turn the volume control

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Men at man allerede når man max volumen f.eks kl 10 er tegn på man ikke har et optimalt system og et dæmpe led kan gi mere ren og uforvrænget lyd op til forstærkeren grænse, istedet for et overstyret signal uanset hvor højt man spiller.


Det er simpelthen noget sludder det der.

Ren og uforvrænget lyd har man op til forstærkerens grænse - dæmpeled eller ej.

Desuden, når man kommer med et digitalsignal og man når maks volumen ved "klokken 10", så er der absolut intet man kan gøre ved det uden at give sig til at pille i det digitale signal og dermed sænke antallet af bits til selve lyden (= gøre den dårligere)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

https://www.minidsp.com/applications/dsp-basics/gain-structure-101

Der er forskel på at definere en problemstilling og at identificere om man har det problem.

Det er jo rigtig nok at man kan forestille sig alle mulige problemer ved meget højt signalniveau, men hvad er det der indikerer at gasolin har det problem, andet end at volumenkontrollen står "forkert"? Imo, intet som helst.

Jeg våger det ene øje og påstår at den optimale indgangsspænding på Gas´ forstærker ER 2V.
Jeg tror vi to er enige. Det var bare et forsøg på at konkretisere hvordan man kan se at der er et issue. I den professionelle verden ser man på signalstyrken i hele kæden så det er tilpasset hvert komponent. Man ser ikke på 'hvad klokken' volumen står på. Men hvis man når max spl med meget lavt indstillet v olume,kan det tyde på, at der er noget i signalkæden der kan optimeres.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 12:33
De færreste har et  oscilloskop 

Jeg har haft en meget kraftig forstærker som kunne få de højtaler jeg havde på det tidspunkt til at spille markant højere (nej det behøver ikke være 10 db for man kan høre at en krafigere forstærker kan spille markant højere og renere) og mere bas end den forstærker jeg brugte som forforstærker.

Men bare den forskel der er når signalet dæmpes f.eks 16 db og først lyder agressivt,skarpt når den når sin grænse er en kæmpe forskel i forhold til noget minder om en cd med konstant overstyring optaget i det røde felt, den er stor og hvis der så ingen dynamik er så lyder det forfærdeligt = hurtig lyttetræthed


Redigeret af gasolin - 24-November-2019 kl. 12:52
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 12:42
Du blander alt muligt sammen som ikke har noget med hinanden at gøre. Jeg giver op:-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu