recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HURRA en nyhed - EU og Canada i frihandelsaftale
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HURRA en nyhed - EU og Canada i frihandelsaftale

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2013 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af thomnico thomnico skrev:

Sikke en nyhed man kan læse i dagens medier!

EU og Canada har indgået en frihandelsaftale. Det er jo intet mindre en verdensklasse. Så mangler vi bare at USA også kommer med.

Uden at have den fjerneste ide om det gælder alle varer osv, så kan man hurtigt regne ud der er mange gysser at spare.

som eksempel koster en IPAD 4 16gb 499 CAD (canadiske dollars) oversat til DKK i dagens kurs (5,32) giver det knap 2700 DKK. Slår man samme IPAD op på den danske appelside koster den 3999.

mere behøves man vel ikke at sige :-) 

PS. det er mig endnu uklart om hvornår den træder i kraft


Den canadiske iPad pris er i øvrigt uden canadisk moms, og den er op til 15% afhængig af hvor varen købes.

Redigeret af lunddal - 18-Oktober-2013 kl. 16:34
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2013 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Skal man stadig betale gebyr til PostDK - dét er jo også en markant handelsbarriere for varer under 1.000kr.

Nej, ingen gebyr til PostDK, da varerne ikke skal fortoldes.



Redigeret af vclarke - 18-Oktober-2013 kl. 19:11
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6657
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2013 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:



Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Skal man stadig betale gebyr til PostDK - dét er jo også en markant handelsbarriere for varer under 1.000kr.

Nej, ingen gebyr til PostDK, da varerne ikke skal fortoldes.






Hvem skal kræve momsen op? Sælgeren i Canada, eller Postdanmark?

Venlig hilsen
KB
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2013 kl. 19:52
Det skal sælgeren i Canada

Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2013 kl. 20:51
Jeg synes nu selv jeg prøvede at tage forbehold for usikkerheder. Meningen var ikke at der skulle sættes lighed med differencen på iPad = besparelse for den private forbruger. Det var nok mere et let forsøg på at anskueliggøre mulighederne.

Som flere nævner så er post DKs gebyrer en væsentlig barriere

Men jeg synes bare det er positivt at man kan nå så langt og på visse varegrupper er der jo slet ikke noget told, men udelukkende moms
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6657
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2013 kl. 21:02
Oprindeligt skrevet af thomnico thomnico skrev:

Jeg synes nu selv jeg prøvede at tage forbehold for usikkerheder. Meningen var ikke at der skulle sættes lighed med differencen på iPad = besparelse for den private forbruger. Det var nok mere et let forsøg på at anskueliggøre mulighederne.

Som flere nævner så er post DKs gebyrer en væsentlig barriere

Men jeg synes bare det er positivt at man kan nå så langt og på visse varegrupper er der jo slet ikke noget told, men udelukkende moms


Og min bekymring er om frihandelsaftalen binder fremtidige regeringer, så de ikke kan gennemføre deres politik. Jævnfør eksemplet med at Canadas regering måtte trække et forslag om neutrale cigaretpakker tilbage pga. en handelsaftale med USA.



Redigeret af Brixen - 18-Oktober-2013 kl. 21:02
Venlig hilsen
KB
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2013 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:



Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Skal man stadig betale gebyr til PostDK - dét er jo også en markant handelsbarriere for varer under 1.000kr.

Nej, ingen gebyr til PostDK, da varerne ikke skal fortoldes.




Du skal betale dansk moms af alt over 80,-, så PostDanmark (hvis de snupper pakken) vil opkræve moms + 160,-

Jeg har købt flere gang i USA, hvor jeg er blevet opkrævet moms.

http://www.toldpriser.dk/toldregler

Redigeret af lunddal - 18-Oktober-2013 kl. 21:20
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 00:28
Hvad tror du frihandel går ud på, lunddal? Wink

Momsen skal opkræves af sælger, som jeg allerede har skrevet tidligere.





Redigeret af vclarke - 19-Oktober-2013 kl. 00:38
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Hvad tror du frihandel går ud på, lunddal? Wink


Ingen told.

Jeg kan ikke finde noget der antyder at en frihandelsaftale også medfører ændringer i momsafregning.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 12:17
Hej.

Normalt er der ikke moms på brugte ting.
Nu ved jeg ikke on en WD TV Live der er købt af en Canadier og prøvet en gang før han sælger den på eBay.ca er ny eller brugt? 
Om den skal momses eller ej.
Der er nok mange der skal prøve grænserne af?

Hilsen Carsten.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 12:36
En frihandelsaftale må vel være det samme som vi har inden for EU. Canadisk moms fratrækkes og dansk moms lægges på af sælger. Og ingen told = fri handel
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2013 kl. 13:09
Der er jo også andet end elektronik som kunne være interessant . Feks Amerikansk produceret tøj mærkevarer som North Face, Canadian Goose,Gant,Levis osv . Her er garantien i hvert fald knap så væsentlig . .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu